Femdørsversjonen av Range Rover Evoque ble vist på bilutstillingen i Genève tidligere i år.Etter vår mening den tøffest utseende SUVen på markedet i dag. Foto: Knut Moberg
Femdørsversjonen av Range Rover Evoque ble vist på bilutstillingen i Genève tidligere i år.Etter vår mening den tøffest utseende SUVen på markedet i dag. Foto: Knut MobergVis mer

Dette koster det å være tøffest i gata

Den vant pris i Genève, og nå er den også priset her til lands - en god del rimeligere enn vi fryktet.

Under bilutstillingen i Genève i mars valgte designbransjen det de mente var showets beste produksjonsbil. Det var Range Rover som gikk til topps med sin nye og ubenektelig snertne Evoque, foran så sterke konkurrenter som Alfa Romeo Giulietta og Audi A7 Sportback.

Også her i landet har interessen rundt den første virkelige Range Rover av det 21. århundre vært stor helt siden bilen som ble vist som konseptet LRX i 2007 (les her hva vi skrev om LRX den gangen).

Fra 450.000 kroner

Ikke det at det dreier seg om en billigere bil, men de som har ventet på at Range Rover Evoque skulle komme på markedet så nok for seg en prisliste med startpunkt over halvmillionen. Runder vi av til nærmeste tusen kroner, starter den snertne og velutstyrte premium-kompaktSUV-en på 450.000 kroner.

Tredørs dyrere

Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
"Kupé"- eller tredørsversjonen. Foto: Land Rover

Da snakker vi om 150-hesters dieselmotor og forhjulsdrift. Utstyrt med den mest økonomiske versjonen av dieselmotoren på 2,2 liter, heter den eD4 og får et ganske lavt CO2-utslipp, særlig kategorien tatt i betraktning. Vi kan for øvrig merke oss at innstegsprisen gjelder femdørsversjonen. Vil du bare ha tre dører blir det 10.000 kroner dyrere (!) - sannsynligvis fordi marketingfolkene har funnet ut at kundetypologien for "kupé"-versjonen definerer en gruppe som er villig til å betale ekstra for å fremstå som hakket mer trendy. 460.000 kroner koster altså tredørsversjonen med forhjulsdrift og eD4-motor.


Med firehjulsdrift: 500.000

Med standardversjonen av denne motoren, TD4, også med 150 hester, blir firehjulsdrift tilgjengelig. Heller ikke denne versjonen bikker 500.000 kroner, men legger seg hundrelappen under (vi snakker som alltid veiledende priser før "de sure ekstrautgiftene" - som du kan lese om her).

Diesel, automat, 4x4

Denne pakken, som mange nordmenn synes er svært attraktiv - men som ofte blir svært kostbar, starter på 540.000 kroner.

Den komplette prislisten vil vi komme tilbake til når den er klar, og vi får anledning til å prøvekjøre den utvilsomt svært spennende bilen fra Range Rover. Det finnes kraftigere motoriseringer - sterkeste dieselvariant blir i denne omgang den såkalte SD4 på 190 hestekrefter. En spenstig bensinversjon ved navn 2.0 Si4, turboladet og med en makseffekt på 240 hester, blir også tilgjengelig. Denne motoren, Land Rover-versjonen av Fords EcoBoost-motor, erstatter tidligere tiders sekssylidrede motorer med tilsvarende ytelser, men har mye lavere vekt (40kg mindre) og lavere utslipp.

Mange solgt på forhånd

Ifølge salgsdirektøren for Land Rover Norge, Rune Pedersen, har den norske importøren allerede ordre inne på 200 eksemplarer av nye Evoque, som kommer i salg til høsten. Det skal selges 400 totalt før året er omme - og at halvparten allerede har funnet eier må sies å være oppmuntrende for den norske distributøren.

Mer om Evoque her - bakgrunn og data.

Les mer om femdørs Range Rover Evoque her.