<b>VELGER ELBIL:</b> Det er de godt lønnede med ledende stillinger som aller helst kjøper elbiler, viser en ny undersøkelse fra TNS Gallup. Foto: ESPEN STENSRUD
VELGER ELBIL: Det er de godt lønnede med ledende stillinger som aller helst kjøper elbiler, viser en ny undersøkelse fra TNS Gallup. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Dette kjennetegner den typiske elbilisten

De har god jobb, høy utdannelse - og det er nesten bare menn.

Tall fra den store bilundersøkelsen som er gjort i regi av TNS Gallup i høst, avdekker klare trender blant elbilkjøpere.

Seniorrådgiver Anders G. Hovde ved TNS Gallup har arbeidet med denne type undersøkelse i flere år, og forteller at det er elbilens inntog som har gjort størst utslag på kategoriseringen av bilkjøperne.

- Det handler om å komme under skallet på nybilkjøperen. Vi fikk respondentene til å avsløre detaljer ved seg selv som de ikke ville ha gjort ellers, sier Hovde.

Ved å bruke omvendt psykologi kommer man nærmere på bilkjøperen, så en lettere kan avsløre han eller hennes følelser knyttet til bilkjøp, hevder han.

Les også: Dette var fjorårets kandidater

STUDERT ELBIL-EIERNE: Senioranalytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup. Foto: Magnus G. Arnkværn Vis mer


- Hvis vi stiller direkte spørsmål rundt folks følelser og preferanser, får vi ofte diffuse svar. Denne gangen gjorde vi det noe annerledes. Vi viste en rekke bilder og spurte 4000 mennesker om hvordan forskjellige bileiere framstår.

- Det de ikke visste var at vi konsentrerte spørsmålene rundt de samme bilmodellene som de selv eier. På den måten fikk vi folk til å fortelle om seg selv gjennom andre, fortsetter Hovde.

Tidligere har det ikke vært vært grunnlag nok til å gjøre seg opp en mening om elbilfolkets vaner når det kommer til nybilkjøp. Nå har Hovde samlet nok data til at det er mulig å gjøre seg nærmere på hva som legges til grunn.

- Vi ser at det er marked for elbil i alle livsfaser, både for unge og gamle, men at kjernepublikummet ligger hos de mellom 45 og 54 år (over 30%) og at det er desidert flest menn.

- Det er den kunnskapsrike i gata, som vil framstå som en reflektert og intelligent person, som ofte er den som velger elbil. Bilvalget reflekterer her smarte løsninger og god kompetanse, forteller Hovde.

Tjener godt

HØYT UTDANNET: Det er ofte de høyt utdannede som velger elbil som nybil. Foto: SKJERMDUMP TNS GALLUP Vis mer
UJEVNT FORDELT: Det er i ledende stillinger en finner de fleste nybil-kjøperne. Foto: SKJERMDUMP TNS GALLUP Vis mer




I tillegg til å være midtlivs, tjener den gjennomsnittlige elbileieren også gjennomsnittlig godt.

- Det er gjerne de som har «råd til å snike i køen». De er ofte velstående og har akademisk bakgrunn med mer enn 4 års utdanning, sier senioranalytikeren.

Les også: Er VW-skandalen en del av et større problem?

- Nærmere 50 prosent av elbileierne har ledende stillinger. Mens 20 prosent er faglærte arbeidere. Brorparten av elbileierne ligger nemlig på en årslønn mellom 500.000 og 700.000 kroner.

Flest nye elbiler blant menn

I undersøkelsen er fordelingen på eierskapet veldig ujevn. 80 prosent forteller at det er mannen som eier elbilen.

- Vi ser også at 72 prosent av disse bruker bilen selv.

- Hvem i familien bestemte at det skulle kjøpes en elbil?

- 46 prosent av de spurte forteller at de selv bestemte hva slags bil det skulle bli, mens 3 prosent sier det var ektefellen. De resterende 51 prosentene gjorde valget i samråd med ektefelle eller samboer, forteller Hovde.

Deler bilistene inn i seks typer

Undersøkelsen går også inn på de forskjellige nybilkjøperes vaner når det kommer til valg av bil.
- For å kategorisere hvor bileierne plasserer seg i samfunnet, har vi delt systemet opp med to akser. Den ene indikerer hvorvidt personen er fellesskapsorientert eller individorientert, den andre indikerer om han/hun er innadvendt eller utadvendt.

- Med dette som grunnlag er det lettere å skille landets bilkjøpere fra hverandre, forklarer Hovde når han presenterer tallene.

Spenningssøkeren

- Han eller hun er ofte opptatt av å tøye strikken enda lengre enn alle andre. Her skal det sportslige og eksplosive gjerne speiles i bilen, og brukeren bruker gjerne noen ekstra kroner på nettopp dette. Fart og spenning står i fokus når bil skal velges.

- Det viktige for spenningssøkeren er gjerne at bilen reflekterer den du ønsker å være, og gir det lille ekstra. Enten det er gjennom ytelse eller fremkommelighet. Dette er gjerne kombinert med et utseende som ser bra eller dyrt ut.

Les også: Ny kjede med fornybar diesel

- I denne kategorien er det gjerne Porsche og Land Rover som dominerer, mens merker som Jeep og Alfa Romeo ligger tett på.

Revisoren

- Er den kunnskapsrike i gata, som vil fremstå som en reflektert og intelligent. Bilvalget skal reflekteres gjennom smarte løsninger og god kompetanse. Bilen må i tillegg være pålitelig og driftssikker.

- Høy kvalitet over hele flata er altså det som gjelder for revisoren, noe som reflekteres på hvilke biler de også ønsker å kjøre.

- Det er gjerne Volvo og Mercedes-Benz som briljerer i denne kategorien, til tross for at de har begynt å gå litt i hver sin retning. Den som utpeker seg tydelig her, er gjerne Tesla, som plasserer seg midt i dette segmentet.

Hyggelig og sosial

Så, hva med den hyggelige og sosiale mannen eller kvinnen på gata?

- Her står praktisk sikkerhetshjelp i fokus, og ryggekamera og parkeringsassistent scorer høyt. Lave kostnader på vedlikehold og drift er viktig, samt enkle bruksløsninger står i fokus.

- Mange bilmerker har litt flytende overganger mellom kategorien den hensynsfulle og denne. Verdiene er mye de samme, kundegruppen også, selv om den hyggelige og sosiale gjerne er noe eldre. Volkswagen, Nissan, Kia, Renault, Suzuki og Opel er de vanligste merkene her.

Aktiv og livsglad

- Den typiske aktive og livsglade er den unge, sporty og urbane. Han eller hun er oppdatert på trendfronten.

- Dette er mennesker som ikke orker å kjøre rundt i en traust Toyota eller Nissan Leaf med miljøalibi. Her er det andre verdier som er i fokus. Dette er personer som lever mer gjennom følelser enn folk i de andre kategoriene. Bilvalget må da også gjenspeile det.

- Bilen må være morsom å kjøre, gjerne med spreke ytelser. Moderne ekstrautstyr som head-up display og app-kompatibiliteter sammen med et trendy utseende velges fort.

- I denne kategorien havner vi raskt hos Opel, Citroën og Alfa Romeo.

Den hensynsfulle

- Er den typiske jordnære mannen på gata. Han eller hun er gjerne en jordnær og omtenksom person som setter familie og vennekrets høyt.

- Han eller hun er opptatt av miljøet, og engasjerer seg ofte i samfunnsrelaterte saker. Dette skal helst bilen reflektere. Det viktigste når det kommer til den hensynsfulle er at det ikke gjelder jåleri og unødvendig ekstrautstyr. Den sentrale tankegangen er mye for pengene, både på kort og lang sikt.

- Det handler ofte om lave driftskostnader og gode garantiordninger, sikkerhetsutstyr, miljøvennlige løsninger og god plass.

- Her er vi inne i den mest konkurransefylte segmentet. Volkswagen, Toyota, Nissan, Ford, Hyundai, Peugeot, Mazda, Honda og Subaru er alle sterkt representert her. Tydelig av alle er Skoda som er et rimelig, fornuftig og praktisk.

Karrieremennesket

- En med høy inntekt som vil vise at han eller hun har peiling på bil. De vil fremstå som en stilfull og sofistikert person, og ønsker derfor at bilen skal representere det gjennom en luksuriøs bil, som skal understreke selvsikkerheten hans eller hennes.

- Denne personen kjører helst en BMW eller Audi, men også Jaguar, Lexus og Mercedes-Benz begynner å gjøre seg stadig gjeldende i denne kategorien.

VW PÅ TOPP: UNdersøkelsen viser at Volkswagen beholder førsteplassen fra i fjor, mens Volvo og Toyota har byttet plass. Bilindeksen settes sammen ut fra fakta fra TNS Gallups årlige bilundersøkelse blant norske forbrukere som har kjøpt eller leaset ny bil i løpet av de siste fire årene, eller er i en kjøpsprosess nå. Parameterne går på kjennskap til merket, inntrykk av bilmerket og ikke minst hvilket merke kjøperne har tenkt å velge neste gang de skal handle bil. Foto: SKJERMDUMP TNS GALLUP Vis mer


Vinnere og tapere


Den årlige Bil-indeksen fra TNS Gallup tar for seg en lang rekke spørsmål rundt bilhold. Hovedmålet er å se hvordan bilkjøperne rangerer de ulike bilmerkene, målt mot hvilke bilmerker de faktisk ender opp med å kjøpe.

- VW vinner folkets stemmer i år også, sier Hovde.

Han tror det skyldes lang fartstid og pålitelighet:

- VWs forhandlere i Norge har over mange år gjort en god jobb med forbrukerne, og dette speiles nå i undersøkelsen. Jeg har aldri sett et så stort gap mellom første og andreplass.

For VW troner på toppen hele 11 poeng foran Volvo og 19 poeng foran Toyota på tredje.

- Topp 3-lista er ikke spesielt overraskende. Det er alle tre merker som er kjent for å ha modeller til enhver livssituasjon, som passer til enhver anledning, avslutter Hovde .