ØKER BREMSELENGDEN: Piggdekk på denne årstiden kan få katastrofale følger.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
ØKER BREMSELENGDEN: Piggdekk på denne årstiden kan få katastrofale følger. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Dette kan være livsfarlig!

Er du en av bilistene som ikke er så nøye med hva slags dekk det står på bilen? Da bør dette være en vekker.

Vi er godt ute i juni og likevel er vi tre kolleger som på hver vår kant og de siste par dagene har hørt en støyende dekklyd vi slett ikke er vant med å høre på denne årstida. Og ganske riktig – etter at føreren har parkert bilen utenfor varehuset, kan vi konstatere at bilen står på piggdekk.

Om det skyldes ren sløvhet eller et forsøk på å spare penger på sommerdekk, vites ikke. Men det er på det rene at dette langt fra er noe å anbefale.

LES OGSÅ: Dette er de beste sommerdekkene 2016

Farlig, dyrt og lite lurt

- En ting er at det er ulovlig, noe som medfører 1.000 kroner i bot. Det som er verre er at dette går utover bremselengde og sidestabilitet. Vinterdekkene er nemlig laget for en helt annen temperatur. Mange varmegrader, slik som vi har hatt i sommer, er noe av det verste du kan utsette vinterdekk for, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

VÆR BEVISST: Jan Ivar Engebretsen i NAF ber bilister være mer bevisst på hva slags dekk bilen står på. Foto: NAF Vis mer


Med vinterdekk er det også påvist at risikoen for vannplaning øker betraktelig. Da er det i stedet faktisk bedre med slitte sommerdekk.

LES OGSÅ: Mange elbilister dropper sommerdekk

Økt bremselengde

- Piggdekk har enda dårligere grep på sommerføre og kan rett og slett være livsfarlig. Den reduserte sidestabiliteten kan føre til at du mister grepet i svinger med det resultatet at du kan komme over i motsatt kjørebane og forårsake en front-mot-front-ulykke.

LES OGSÅ: 10 myter om sommerdekk!

- Vi har gjort noen undersøkelser som viser temmelig skremmende resultater. På våt asfalt i seks varmegrader ga et vinterdekk 12,5 meter lengre bremsestrekning enn ett sommerdekk i 80 km/t. Jo varmere det er, jo verre blir det. For ved bare 50 km/t i 20 varmegrader, blir bremselengden 14 meter lengre, sier NAF-eksperten.

- Å ha gode dekk er en billig livsforsikring. Dekkene er noe av det viktigste på bilen, og all verdens sikkerhetssystemer kan ikke hjelpe deg i om slike forferdelige situasjoner skulle oppstå, sier Engebretsen, som legger til at han tror dårlig økonomi kombinert med at folk ikke har tenkt ordentlig gjennom konsekvensene, er årsaken til at noen velger å benytte feil dekk til feil årstid.

Og han har rett, for nesten 23 prosent innrømmet at de en gang i løpet av livet har kjørt en hel sommer med vinterdekk, ifølge en undersøkelse Continental har fått utført tidligere.

I forhold til det med økonomi er det verdt å merke seg at vinterdekk fort kan gi opptil 15 prosent høyere drivstofforbruk.

LES OGSÅ: Husk å sjekke lufttrykket i de nye dekkene

Denne saken er en oppdatering av en artikkel fra august 2014.