Dette kan du kreve fra bilimportøren

Den 15. mars 2000 ble Athar Akram (23) fra Oslo den lykkelige eier av en nesten ny Citröen Saxo VTS. Men gleden ble kortvarig.

OPPGITT: Feil med servostyring, kupévifte, varmeseter, varmetråder og soltak. Problemene ville ingen ende ta. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Problemene skulle nemlig vise seg å stå i kø. En rekke feil i det elektriske anlegget medførte blant annet startproblemer og problemer med både servostyring, kupévifte, varmeseter og varmetråder. I tillegg oppsto mekaniske problemer, som for eksempel at det elektriske soltaket sluttet å fungere.

Mislykket feilretting

Etter en rekke mislykkede verkstedbesøk hos den lokale Citroën-forhandleren, tok Akram i januar 2001 kontakt med Citroën Norge og ba om heving av kjøpet. Selv om Akram hentet støtte fra Motorførernes Avholdsorganisasjon (MA), ble kravet avvist av Citröen Norge på Storo i Oslo. I stedet tilbød Citroën-importøren at de selv skulle overta arbeidet med å forsøke å få rette feilene.

Problemet var at heller ikke Citröen Norge lyktes særlig godt i rettingsforsøkene. Akram opplevde gjentatte ganger at feilene fortsatt var til stede når han fikk bilen tilbake fra verksted. I tillegg til at de elektriske feilene syntes umulige å bli kvitt, gikk etter hvert også håndbrekket i stykker.

17 verkstedbesøk

FRUSTRERT: Etter 17 verkstedbesøk i løpet av 15 måneder tar Athar Akram (23) kontakt med DinSide Motor. Vis mer

I mai hadde Akram vært i besittelse av bilen i 15 måneder. I løpet av denne perioden hadde bilen vært på verksted hele 17 ganger. Til tross for de mange verkstedbesøkene hadde Citroën Norge ennå ikke lyktes i å rette alle feilene. Det var derfor en frustrert Akram som tok kontakt med DinSide og ba om hjelp. Etter å ha hørt historien var vi ikke i tvil om at det var grunnlag for heving av kjøpet og ble derfor med til Citroën Norge.

Ønsker fornøyde kunder

Teknisk direktør Sigurd Kvaleberg var nå enig i at listen var blitt uholdbar lang.

- Vi ønsker selvsagt å ha fornøyde kunder. Vår nybilgaranti går lenger enn Kjøpsloven og vi vil derfor utarbeide et tilbud til Akram, sa Kvaleberg, som en uke senere ga Akram tilbud om en nesten ny Saxo eller pengene tilbake. Akram, som forståelig nok var lei av denne bilmodellen, valgte pengene.

12 prosent rente

FORNØYD: Akram er kvitt problembilen og har fått pengene tilbake. Vis mer

Summen ble regnet ut på følgende måte: Citroën tok utgangspunkt i bilens antatte salgsverdi på kjøpstidspunktet, som ble satt til 135.000 kroner. Årsaken til at det ble tatt utgangspunkt i antatt salgsverdi, og ikke reel salgsverdi, var at at Akram hadde fått en god pris, som lå under normal listepris på kjøpstidspunktet.

Akram fikk i tillegg 12 prosent rente fra kjøpstidspunktet, 22.950 kroner. Akram hadde montert alarm i bilen etter kjøpet. Denne ble kompensert med 2.000 kroner.

Fratrekk for kilometer

Fra Akram kjøpte bilen, hadde han kjørt 28.500 kilometer. Citroën trakk fra 1 krone per kilometer, total 28.500 kroner. For å kompensere for de mange verkstedbesøkene, slapp Akram å bli trukket for 1.000 av kilometrene. Det totale fratrekket ble dermed 27.500 kroner. En godt fornøyd Akram fikk til slutt utbetalt 132.450 kroner.

Ny standard er satt

Vi gir honnør til Citroën Norge, som med dette har satt en ny og høy standard for sin nybilgaranti. Vi regner med at de andre norske bilimportørene følger opp Citroëns gode eksempel. La oss høre fra deg hvis du erfarer det motsatte.

Forslag til utregning ved reklamasjon av bil
 Kjøpesum på kjøpetidspunkt
  
+12 % rente fra kjøpsdato
  
+Verdi av påkostninger, f. eks. evt. fastmontert utstyr
  
-1 krone per kilometer kjørt siden kjøpsdato
  
+1 krone per kilometer kjørt i sammenheng med verkstedbesøk osv.
  
=Sum til utbetaling

Relaterte artikler:

  • Full oversikt over nybilgarantiene i Norge
  • Fikk "vrakpanten" - til slutt