<b>PENGER TILBAKE:</b>I enkelte tilfeller fører ikke tjenesten til ønsket resultat, eksempelvis fordi det blir skiftet feil del. Dersom bilen må inn på nytt for å skifte til riktig del, er du ikke forpliktet til å betale for begge verkstedsbesøkene, hvis første reparasjon ikke var fagmessig utført.  Foto: Colourbox.com
PENGER TILBAKE:I enkelte tilfeller fører ikke tjenesten til ønsket resultat, eksempelvis fordi det blir skiftet feil del. Dersom bilen må inn på nytt for å skifte til riktig del, er du ikke forpliktet til å betale for begge verkstedsbesøkene, hvis første reparasjon ikke var fagmessig utført. Foto: Colourbox.comVis mer

Dette har du krav på om reparasjonen ikke går som den skal

Ikke helt fornøyd med hvordan verkstedet behandlet bilen din? Her er noen løsninger på hvordan det kan ordnes!

Skrangler det fortsatt i girkassa etter verkstedbesøket? Da kan du ha krav på å få utbedret problemet. Det er nemlig mange punkter å lene seg på om noe er uklart forteller Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos.

-En kan ha krav på ny reparasjon om en ikke finner resultatet som forventet. Det kan være at arbeidet ikke er fagmessig utført, at delene er av dårlig kvalitet, eller at tjenesten ikke samsvarer med det verkstedet har opplyst om at de har egenskaper til.

Les også: Garantien forsvinner ikke om du bytter verksted

Så, hva kan du gjøre?

Det er flere steg en kan benytte seg av om en først havner i denne situasjonen. Det første naturlige steget vil være å kreve retting av problemet. Her skal verkstedet rette mangler som eventuelt er gjort av dem. Om du skulle betvile arbeidet verkstedet har gjort, kan du undersøke bilens stand hos et alternativt verksted, for å få dokumentert at det er noe galt.

Kreve prisavslag

Om det så skulle vise seg at verkstedet ønsker å rette feilen, men at dette ikke skjer innenfor gitte rammer, kan du kreve prisavslag som tilsvarer kostnadene med å få rettet problemet. Skulle mangelen vise seg å være ubetydelig og prisen ikke samsvare med dette, kan det være at prisavslaget blir satt lavere enn reparasjonskostnadene.

SKRIFTLIG DIALOG: Martin Skaug Halsos ved forburkerrådet anbefaler alle å ha en form for skriftlig dialog når det kommer til håndtverkstjenester. Foto: Kolonihaven/Forbrukerrådet Vis mer

Les også: Verkstedet må si ifra om det blir dyrere enn antatt


Men hva om dette ikke går veien, og du føler du står i beita?

-Det er viktig at et alternativt verksted eller en sakkyndig ser på og kan dokumentere det mangelfulle arbeidet eller feilen som er gjort. Du kan kreve erstatning om tjenesteyteren gjør andre skader i forsøk på å utføre tjenesten, eller dersom du må benytte et annet verksted for å rette de opprinnelige manglene.

LEGG JOBBEN UT PÅ ANBUD: Det lønner seg alltid å legge arbeidet du ønsker utført ut på anbud for å finne et passende tilbud. Foto: Samfoto Vis mer



Alternativt verksted

Forbrukerrådet skriver også på sine nettsider: «Dersom verkstedet ikke retter mangelen, kan du få et annet verksted til å rette feilen, og kreve kostnadene dekket av det opprinnelige verkstedet. Vi anbefaler at du sender et skriftlig varsel om at annet verksted vil bli benyttet, dersom verkstedet ikke retter mangelen. Hvis de nekter dette, blir du nødt til å dekke det selv, men i etterkant rette et erstatningskrav mot tjenesteyteren.»

Skriftlig avtale

Halsos råder derfor alle som skal ha bilen på verksted, å utveksle noe skriftlig i forkant, før en plasserer bilen på verksted. Mail eller sms holder. Stikker du innom, bør du sørge for en form for kontrakt på hva som skal gjøres.

- Mitt råd er generelt og går absolutt innom bil og verksted. Skal du ha noe som helst håndverksarbeid gjort, er det alltid smart å ta en runde å undersøke tidligere erfaringer andre har med gitt tjeneste. Sende ut anbud og hente inn informasjon om de som skal utføre arbeidet, og legger til at det finnes flere relevante kontrakter på deres nettsider.