Dette er Ferraris Formel 1-ratt brukt i 2008. Her er det nok å henge fingrene i, for å si det sånn. Foto: Ferrari
Dette er Ferraris Formel 1-ratt brukt i 2008. Her er det nok å henge fingrene i, for å si det sånn. Foto: FerrariVis mer

Dette gjør knappene på F1-rattet

Her er det mer å holde styr(e) på enn retningen. Vi sjekker hva man kan gjøre med rattet.

Hvis du har sett et Formel 1-løp vet du at det går fort. Farlig fort.

Men samtidig som førerne skal ha kontroll på kurver, nedbremsing og ting som skjer rundt dem på banen, skal de også ha kontroll på rattet.

Og det er enklere sagt enn gjort - i alle fall når man ser bildene av rattet de skal betjene.

Les også: Sitter du riktig i bilen?

Fargekoordinerte knapper

Gjør du et bildesøk på Google, finner du raskt ut at F1-ratt er fargerike saker. Det er det en grunn til.

Når du holder over 300 km/t er det greit å få gjort unna innstillingene raskest mulig, og det blir langt enklere om du har en farge å forholde deg til.

I videoen under blir årsaken enda klarere.

På rattet som vises er det nemlig hele 23 knapper eller brytere, og det er bare på forsiden av rattet. Noen produsenter plasserer også knapper på baksiden av rattet, fordi de går tomme for plass på forsiden.

Slik fungerer Ferraris F1-ratt fra 2008:

Ingen ratt er like

Så er det også en annen ting: Rattet på en Ferrari er langt ifra likt et BMW-ratt. Og ikke nok med det: Et BMW-ratt er ikke nødvendigvis likt et BMW-ratt.

Du kan også kjøre Formel 1 - hvis du har råd.

Som Autoevolution.com skriver var Nick Heidfelds ratt i 2009 annerledes enn lagkamerat Robert Kubicas ratt, selv om forskjellene var små. Den største forskjellen finner du i fargevalgene.

I tillegg er gripepunktene formstøpt etter sjåførens hender, slik at ergonomien er ivaretatt. Ingenting kan være overlatt til tilfeldighetene når det handler om tusendeler.

Hvis vi tar utgangspunkt i Heidfelds ratt er funksjonene slik:

Nick Heidfelds ratt fra 2009. Foto: BMW/Autoevolution.com Vis mer



    1. Info fra FIA/Race Control
    2. Girskifteindikator
    3. Multifunksjonsdisplay (omdreininger, rundetider, hastighet, gir)
    4. Gir i "fri" (vanligvis mens bilen er inne til et pitstop)
    5. W – Aktivere fremre vinge
    6. Multifunksjonsknapp
    7. K – KERS Boost-knapp
    8. – (preset ned)
    9. + (preset opp)
    10. Ack – Mottatt beskjed (Acknowledge)
    11. PL – Fartssperre (Pit lane limiter)
    12. BB – Bremsebalanse
    13. R – Radio
    14. Box – Pit Box
    15. SC – Safety Car
    16. D – Brukes for å få drikke (Drink)
    17. Pr – Problem Marker Button
    18. Differential - aktiverer differensialbrems/lås
    19. Preload – Differensial settinger
    20. Differensial
    21. Info til Pitcrew
    22. Valgknapp (KERS, front wing, RPM)
    23. Dekktilpasning (Tire adaptation)
    24. Vingeinnstillinger – (Presetting front wing)
    25. Pedal Map - Justerer følsomheten
    26. Fuel Mix - Justerer blandingsforhold
    27. Gir opp (Upshift Paddle)
    28. Gir ned (Downshift Paddle)
    29. Clutch - kløtsj
Kilde: Autoevolution.com

Her kan du se Lewis Hamilton forklare hvordan han bruker rattet.