<b>SPENNENDE:</b> Jeep er for tiden et knøttlite merke i Norge, men en kraftig vekstrate i mai kan bære bud om bedre tider. Årsaken ser du her: Den helt nye Jeep Cherokee, som nå er kommet til landet. Foto: JEEP
SPENNENDE: Jeep er for tiden et knøttlite merke i Norge, men en kraftig vekstrate i mai kan bære bud om bedre tider. Årsaken ser du her: Den helt nye Jeep Cherokee, som nå er kommet til landet. Foto: JEEPVis mer

Dette er vinnerne nå

Tesla, Renault og Porsche er blant vinnerne, mens Ford, Hyundai og Subaru er blant taperne.

Vi kunne nylig fortelle om et fortsatt godt tempo på bilsalget her i landet. Men det ligger mer informasjon enn som så i den månedlige bilstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Den forteller oss blant annet hvilke merker og modeller som gjør det bra og hvilke som gjør det dårlig, ikke bare i absolutte tall, men også i utvikling av markedsandel.

Det er nemlig interessant å se hvilke merker som er inne i en positiv trend, og hvilke som taper seg når det gjelder bilkjøpernes gunst.

Tesla er i en kategori for seg. Fra 0 i mai i fjor nådde de 373 i år. De er derfor ikke med i tabellen, men er selvsagt totalt sett den suverene vinner i markedet i år.

De små vokser

KOMMER: Porsche er i siget igjen takket være nykommeren Macan (bildet). Foto: Frank Ratering Vis mer


Blant merkene som selger lite her i landet er det noen som vokser kraftig i forhold til hva situasjonen var i fjor. Det gjelder de eksklusive merkene Jeep og Porsche, men også mer folkelige Renault, som for første gang på svært lenge forbedrer salget sitt her i landet. Den franske produsenten har faktisk så langt i år solgt mer enn dobbelt så mange biler som under samme periode i fjor.

Ny Jeep

For Jeeps del er det mer anekdotisk, all den tid antall registrerte biler i mai begrenset seg til 13. Men det er nykommeren - den spennende Jeep Cherokee som står for veksten, og det i seg selv er interessant. Dette er nemlig en modell importøren har relativt store forhåpninger til og som har forutsetninger for å nå et bredere publikum enn den kostbare Grand Cherokee.

Nye modeller hjelper

REDDENDE ENGEL? Renault Captur har slått an og har snudd tendensen for franske Renault. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Jeep har til felles med andre store mai-vinnerne at det hovedsaklig er en modell som forklarer veksten. I Porsches tilfelle er det selvsagt nye Macan - Cayennes "lillebror" - mens Renault på sin side har den smarte, kompakte Captur som "redningsplanke".

Mazda for sin del, som hadde flatet ut, vokser kraftig igjen i mai. De har to ben å stå på for sin del: CX-5 og snertne nye Mazda 3. Mazda 6 sliter derimot, i likhet med de fleste bilene i mellomklassen som alle lider under konkurransen fra folkesuvene.

Suzuki vokser takket være SX4 S-Cross, mens Skoda kan glede seg over god avsetning for både Octavia, Rapid Spaceback og Superb. Nissan på sin side, har nye Qashqai som støtter opp om og forsterker, det allerede gode salgstakten merket hadde takket være elbilen Leaf.

De som sliter

Subaru sliter derimot kraftig om dagen og ser nok frem til helt nye Outback til neste år. Også Hyundai faller som en stein - de har for tiden bare minibilen i10 i vekst mens de andre raser. Heller ikke hos Ford - hvor salget av både Mondeo og Focus er halvert fra i fjor - eller Opel er det lystelige takter. For Opel er dette bare en fortsettende trend, som et kraftig forbedret salg av Insignia ikke har klart å bremse.

Også Mitsubishi er svekket om dagen, for fallet i salg av Outlander med dieselmotor kompenseres ikke i tilstrekkelig grad av salget av den ladbare hybriden.

Nedenfor er oversikten over vinnere og tapere i mai. Vær oppmerksom på at det er korttidstrender dette dreier seg om - for enkelte kan tendensen svinge raskt. Som alltid forklares noe av tilfeldigheter, mens en del har mer dyptgående årsaker. Siste kolonne i hver tabell viser den mer dyptgripende endringen over fem måneder i forhold til samme periode 2013.

Vinnerne i mai (Merkene med kraftigst vekst i mai i forhold til mai i fjor)
 EndretAntallAndelEndret 5 mnd
Kilde: OFV ASfra i fjor (%)mai.14mai (%)fra i fjor (%)
TOTALT2,712.3371002,1
Porsche124560,55,3
Jeep85,7130,15,6
Mazda70,15754,7-3,6
Lexus67,6570,533,3
Renault58,91160,9112,4
Suzuki51,32301,971,3
Skoda49,16925,622,6
Citroen28,62882,3-7,4
Volkswagen271.71613,9-2,3
Dacia20180,1-35,8
Nissan18,87666,231,1
Chevrolet11,5290,232,1
BMW10,77335,952,1
 Kia4,24263,5-18,8


Taperne i mai (Merkene med kraftigst fall i mai i forhold til mai i fjor)
 EndretAntallAndelEndret
 fra i fjor (%)mai.14mai (%)Hittil (%)
5. Volvo-8,48597-12
2. Toyota-10,8145811,8-5,3
30. Alfa Romeo-2080,1-37,5
22. MINI-25,8720,6-8,7
16. Opel-26,12752,2-27,4
13. Mitsubishi-28,64403,6-15,9
26. Fiat-36,7500,4-36,1
6. Ford-386265,1-20,7
17. Hyundai-42,32702,2-45,9
31. Jaguar-42,940-36,6
19. Subaru-471591,3-29,8