PARIS 2012: Dessverre var det ikke vi som tok dette bildet - vi fikk bare se duken på forsidebildet. Men denne gulgrønne kreasjonen med den snertne linjeføringen beviser uansett at Suzuki kan lage annet enn kjedelige biler. Vi snakker selvsagt om Suzuki S-Cross. Foto: Newspress
PARIS 2012: Dessverre var det ikke vi som tok dette bildet - vi fikk bare se duken på forsidebildet. Men denne gulgrønne kreasjonen med den snertne linjeføringen beviser uansett at Suzuki kan lage annet enn kjedelige biler. Vi snakker selvsagt om Suzuki S-Cross. Foto: NewspressVis mer

Dette er Suzuki S-Cross

Etter å ha stått og glodd på duken en stund på andre messedag, ga vi opp.

Heldigvis har vi i etterkant fått bildene via omveier, og selvsagt Suzukis egne studiobilder, men mens det sto på, ble vi rimelig frustrerte.

Crossover

Bilen er Suzuki S-Cross, en kompakt SUV av crossover-typen. Vi har ikke tidligere omtalt den, og Suzuki angrer muligens nå på at de gjorde sin konseptbil såpass utilgjengelig under pressedagene. Vi var nemlig ikke de eneste som ble nødt til å forlate standområdet for å rekke resten av messen før vi måtte dra på dag 2.

Suzuki Grand Vitara oppgradert

Populær bilklasse

Konseptbil, OK, men Suzuki legger ikke skjul på at den gir en indikasjon på hvordan en kommende produksjonsbil vil komme til å se ut. Den utstilte modellen avslører seg imidlertid som show-bil med sine svære felger (20-tommere), sin orgie i LED-lamper og den meget spesielle grønnfargen, "crystal green metallic". Det dreier seg ellers om en kompakt crossover som vil gå inn i folke-SUV-segmentet der man i dag finner storselgere som VW Tiguan, Mitsubishi ASX og stjerneskuddet Mazda CX-5.

Nordmenn vil ha SUV

Mer enn dette fikk ikke vi sett av bilen... Foto: Knut Moberg
...men heldigvis har Newspress vært behjelpelige i etterkant. Foto: Newspress
PARIS 2012: Dessverre var det ikke vi som tok dette bildet - vi fikk bare se duken på forsidebildet. Men denne gulgrønne kreasjonen med den snertne linjeføringen beviser uansett at Suzuki kan lage annet enn kjedelige biler. Vi snakker selvsagt om Suzuki S-Cross. Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress


Miljøfokusert

Blant disse blir den en av de minste med sine 431 centimeter i lengden, 184 centimeter i bredden og 160 i høyden. Med en akselavstand på 260 centimeter burde imidlertid den innvendige plassutnyttelsen kunne være ganske bra. Det er ellers begrenset med informasjon vi har fått om bilen, bortsett fra at Suzuki hevder at den vil få uvanlig lavt forbruk og lave CO2-utslipp. Suzuki bruker mer plass i sitt informasjonsmateriell på sin historikk innen mini-SUV-segmentet.

4x4: Årets vinterfavoritter

Og der har den lille japanske bilprodusenten sine referanser på plass - de var faktisk pionerer på området med sin LJ-serie som dukket opp på 70-tallet og etterhvert ble SJ og, ved århundreskiftet, Suzuki Jimny. Denne er faktisk fortsatt i dag en av Norges desidert billigste firehjulstrekkere. Nykommeren S-Cross vil, sannsynligvis i løpet av 2013, komme som et velkomment supplement til Suzukis eksisterende modellutvalg, som består av Alto, Splash, Swift, SX4, Kizashi, Jimny og Grand Vitara.

TEST: Kizashi, en stor overraskelse fra Suzuki

Sent, men godt

Det er en måned siden bildene ble offentliggjort, men i og med at vi ikke fikk tatt våre egne, gikk bilen i glemmeboken. Forklaring: På bilutstillingen i Paris var det flust av nyheter og nok å skrive om og fotografere. Så da vi kom tilbake til Suzuki-standen på messens pressedag nummer to og duken var på (igjen?) da klokken var godt over 17, ventet vi en stund, spurte forgjeves om de kunne dra av duken et minutt, og måtte tilslutt gå.

Men her er den jo, og nå ser vi frem til å få vite hvordan produksjonsmodellen blir.

Suzukis egne bilder:

Foto: Suzuki
Foto: Suzuki