Dette er Polo BlueMotion

Den populære, mellomstore småbilen Polo er flaggskipet i VWs BlueMotion-satsing. Prisen havner sannsynligvis rundt 200.000 kroners-merket.

Vis mer
Vis mer


VW Polo er kort sagt en bil med lite karakter, men mye plass og funksjon. Bilen fikk facelift sist for et drøyt år siden, og fremstår i dag som svært ryddig og effektiv i klassen. Du finner link til siste Polo-test, og alle konkurrentene, på egen liste i navigasjonsfeltet til høyre.

Polo BlueMotion

Det er den fine og allerede gjerrige tresylindrede dieselmotoren på 1,4 liter og 80 hester som sitter i BlueMotion. Motoren yter både standard og i BlueMotion 80 hester, og er i begge tilfeller forbundet med en femgirs manuell girkasse.

Ytelsene: Begge utgavene gjør 0 til 100 på 12,8 sekunder, men toppfarten er faktisk høyere på BlueMotion, med 176 kilometer i timen. Dette skyldes antagelig kombinasjonen av høyere utveksling og bedre aerodynamikk.

Utstyret: Siden utstyr som medfører ekstra vekt og effektforbruk (klimaanlegg med mer) også øker forbruket, ligger det underforstått til grunn for BlueMotion-konseptet at bilen er relativt nøkternt utstyrt. Testbilen var en tredørs utgave, uten ”normalutstyr” som for eksempel klimaanlegg og fjernbetjent sentrallås. Alt slikt kan imidlertid leveres på bilen.

Vis mer


Forbruket: Fra før har denne Polo-utgaven et forbruk på svært lave 0,44 liter per mil, og et Co2-utslipp på 119 gram (blandet kjøring). I BlueMotion-utgave bruker Poloen 0,39 liter per mil og slipper ut 102 gram Co2 per kjørte kilometer. Det er en forbedring på 10-20 prosent i en allerede gjerrig motor. Og ved ren landeveiskjøring oppgis forbruket til 0,32 liter per mil.

Men hva koster det?

Infosjef Paul Hegna hos importøren Harald A. Møller opplyser at Polo BlueMotion med dagens avgifter vil ligge ca. 8.000 kroner over en tilsvarende standardbil, men at nye avgifter langt på vei kan utlikne dette. Her sammen emd produktkommunikasjonssjef for Polo hos VW, Christian F. Haacke. Vis mer


Det er ikke godt å si enda. Importøren har ikke satt pris på BlueMotion enda, da den likevel ikke kommer til Norge før det nye Co2-baserte bilavgiftsystemet blir kjent. Likevel antydes det at bilen i dag, før nye avgifter, vil koste ca. 8.000 kroner mer enn en tilsvarende motoriserte og utstyrt utgave - men at det nye systemet kan tenkes å utlikne denne forskjellen.

En standard tredørs Polo 1,4 80 hester TDI Comfortline koster i dag 209.000 kroner. Ettersom forskjellige utstyrsnivåer er vanskelige å sammenlikne, velger vi å antyde en cirkapris på 200.000 kroner for en nøktern utgave av VW Polo BlueMotion.

Men atskillig viktigere er kanskje kjøreinntrykket, som du finner her.