Dette er nye Suzuki XL7

Suzuki gjør det skarpt både i Norge og i resten av Europa, og modellpaletten blir både bredere og mer moderne. Erstatteren av dagens XL-7 heter XL7, og er nå blitt vist offentlig for første gang.

Vis mer

Dette er nye Suzuki XL7

  1. Store bilder!
Vis mer


Det var i forbindelse med bilutstillingen i New York nylig at den kommende 7-seters crossover-SUVen, som Suzuki kaller den, ble vist. Den blir derfor presentert i amerikansk spesifikasjon, så vi må være litt tålmodige mens vi venter på Europa-spekken. Forøvrig gjøres det klart at de data som Suzuki har gått ut med er foreløpige.

Tøffere

XL7 får ikke det litt "fårete" oppsynet som preger dagens modell. Vel skinner det litt rustikke trekk gjennom, men nye XL7 er klart nye generasjon Suzuki-design med de klare og tydelige linjene vi har satt pris på i merkets produksjon i den senere tid. Nykommeren er kort sagt tøffere. Bilen er også større - den er fem meter lang og måler 184 centimeter i bredden og 175 i høyden. Vekten i kjøreklar stand er 1.840 kilo i firehjulsdriftsutførelse. Videre skal bilen bli sterkere. Når det gjelder det amerikanske markedet er det ihvertfall klinkende klart.

3,6-liters V6

På den andre siden av Atlanteren blir nemlig bilen i utgangspunktet introdusert med en 3,6 liters bensinmotor med seks sylindre. Den har med andre ord nær 1.000 ccm mer å skilte med enn forgjengeren. Dette er kraftige saker: Motoren produserer nemlig 250 hestekrefter og presterer et dreiemoment på 330 newtonmeter ved 3.200 omdreininger. Vi regner det som svært lite sannsynlig at denne motoren vil stå på programmet når bilen kommer til Norge.

Vis mer


Crossover

Crossover-begrepet er blitt meget populært i bilindustrien, som har lånt uttrykket fra musikkens verden. Det innebærer krysning av stilarter som opprinnelig var klart adskilte. Subaru Forester regnes gjerne som den første Crossover stasjonsvogn/SUV. Dette er hva Suzuki kaller nye XL7. Bilen er som tidligere bygget for å kunne frakte opptil syv personer. Det er forøvrig verdt å merke seg at bindestreken mellom XL og 7 har forsvunnet i og med generasjonsskiftet - tydeliggjøring og klarhet på samme måte som designen.

Vis mer


Antivelt og ESP

Suzuki beskriver i detalj hjulopphenget i nye XL7; i korthet går det ut på å gjøre bilen kjørbar som en personbil; det ligger i hvertfall i utgangspunktet nær personbilstandard med MacPherson foran og Multilink bak. Sistnevnte medfører muligheten for et bredere og dypere lasterom. I USA er bilen forhjulsdrevet med firehjulsdrift som tilvalg. Vi regner med at den i Norge vil bli firehjulsdrevet som standard. Man finner blant annet en aktiv differensialmodul med elektronisk kontroll på bakakselen. På sikkerhetssiden understreker Suzuki at bilen har ESP (antiskrens) med integrert antispinn og at den har sensorer som registrerer fare for at bilen vil slå rundt og griper inn med motvirkende bremsekraft - ihvertfall på flatmark. Dette fremheves i det amerikanske pressemateriellet. I nordamerika er nemlig de høyreiste SUVene belemret med en ganske skummel statistikk når det gjelder dramatiske velteulykker, rett som det er med dødelig utfall. Det presiseres også at XL7 er utstyrt med dekktrykkmonitor.

XL7 vil kunne utstyres også med både navigasjonssystem og DVD-underholdningssystem.

Vi kan foreløpig bare spekulere på når nye XL7 blir aktuell her i landet og hvilke motorer som da blir tilgjengelige. Et hint kan jo ligge i at modellen allerede nå blir presentert som en 2007-modell.

  • Store bilder av kommende XL7 finner du her.
  • Her finner du mer Suzuki-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer