FEIL BRUK AV LYS: Spesielt i vinterhalvåret er det viktig å bruke riktig lys på bilen. Illustrasjon: Shutterstock / NTB scanpix
FEIL BRUK AV LYS: Spesielt i vinterhalvåret er det viktig å bruke riktig lys på bilen. Illustrasjon: Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Feil bruk av lys på bil

Dette er lysfeilene vi slurver mest med

Rundkjøring er bare ett av flere bokstavelig talte lyspunkt vi bommer med i trafikken.

Feil bruk av lysene på bilen kan gi bøter på flere tusen kroner. Ifølge forskriften kan du ende opp med et forelegg på 2.550 norske kroner «der foreskrevne kjennemerker mangler».

Kanskje ikke den mest skremmende boten å risikere. Mye verre er det imidlertid at du direkte eller indirekte kan bidra i å skade andre trafikanter eller fotgjengere.

Her har vi listet opp åtte av de mest vanligste feilene nordmenn gjør med billysene i trafikken – godt hjulpet av styreleder Per Ove Sercan Husevik i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

KAMPANJE: Under mottoet «Bli sett i tide, bruk lys om dagen», åpnet vegdirektør Eskild Jensen årets store trafikksikkerhetskampanje 12. mars 1984. FOTO: Henrik Laurvik / SCANPIX Vis mer

8. Glemmer å skru på lysene

Noen vet ikke hva lysbryteren i bilen skal stå på. Og spesielt de som kjører veteranbiler (25 år+), gjør feilen i å ikke skru på lysene i det hele tatt.

Sistnevnte gruppe er nemlig så vant med automatikken i nyere biler at de glemmer å skru på manuelt, i det eldre kjøretøyet.

HVORFOR VIKTIG: Det er påbudt å ha tent kjørelysene, mens bilen er i fart. Hensikten er at kjøretøyet ditt skal være godt synlig i trafikken. Baklysene kan imidlertid være av, så lenge det er lyst nok.

På nyere biler er dette sjelden noe problem, da moderne systemer automatisk skal tilpasse kjørelysene på bilen. Disse kan imidlertid bruke litt tid før de skrur seg på, for eksempel i tunneler.

SER DU FOTGJENGEREN? I denne situasjonen man benytte fjernlysene på bilen. Foto: Per Ove Sercan Husevik (ATL) Vis mer

7. Bruker for sjelden fjernlys

Fotgjengere, bruk refleks! Det er en viktig huskeregel i vinterhalvåret. Samtidig er det minst like viktig at du som bilist husker å bruke fjernlysene dine, når det er mørkt.

De lærde strides, men det kan være greit å dimme ned til nærlys etter hvert, så ikke fotgjengerne blir blendet.

– Det er en heftig diskusjon hva som er rett i dette tilfellet. Selv dimmer jeg ned til nærlys og senker farten ytterligere. Samtidig søker jeg etter andre fotgjengere med blikket, forklarer Sercan Husevik i ATL.

HVORFOR VIKTIG: Det skjer mange påkjøringer av fotgjengere og dyr i mørket. Spesielt i områder der det både er lyst og mørkt blir er det ekstra vanskelig å oppdage fotgjengere i skyggene. Fjernlys gir dessuten sjåføren mulighet til å lese skilter på flere hundre meter lengre avstand, sammenliknet med nærlys.

Mange nyere kjøretøy har fjernlys på hele tiden, mens de automatisk dimmer ned for ikke å blende møtende trafikk.

Illustrasjon: andreiuc88 / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

6. Feil lyskombinasjon

Det mange ikke vet, er at det IKKE er lov til å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. På dagtid er det imidlertid lov til å bruke tåkelyset, alene, som kjørelys.

I utgangspunktet er det heller ikke lov til å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys – kun dersom det er behov, og farten er lav (ca. 10–20 km/t).

HVORFOR VIKTIG: Forskning sier at tåkelys i kombinasjon med nærlys gir opptil 25 prosent forverring av sikt for motgående kjøretøy. Derfor er dette forbudt.

Konsekvensen av denne innføringen er en reduksjon i trafikkulykker, som involverer blant andre syklister og eldre som krysser veien.

SER DU FOTGJENGERNE? Bildene har blitt tatt med ett sekunds mellomrom, hvor bilen på det første bildet står parkert med parkeringslys. På bilde to står den samme bilen parkert med nærlysene på. Foto: Per Ove Sercan Husevik (ATL) Vis mer

5. Feil lys ved parkering

Det er ikke uvanlig å se biler langs veien, som står stille med nærlysene i fleisen din – eller enda verre, med fjernlysene tent.

Dette er imidlertid – ikke overraskende – situasjonen hvor parkeringslysene skal komme til sin rett. Det også årsaken til at lyset på mange busser automatisk går over til parklys når dørene åpnes.

HVORFOR VIKTIG: Det er lovfestet å parkere med parkeringslys, slik at man eksempelvis kan se personer i nærheten av kjøretøyet.

– Dette punktet syndes det utrolig mye imot. Om foreldre slipper ungene av på skolen eller fritidsklubben, så løper ofte barna rett ut av bilen og av gårde. En god del ulykker i Norge skyldes akkurat dette, forklarer Per Ove Sercan Husevik.

RUNDKJØRING: Det er stor uenighet om hvordan man skal gi tegn i en rundkjøring. Mange dropper dessuten å signalisere i det hele tatt, noe som gir dårlig trafikkflyt.
Foto: Magnus Arnkværn Vis mer

4. Tegn i kryss og rundkjøring

Kanskje det som skaper mest irritasjon i trafikken – kjøretøy som ikke blinker når de tar av i krysset eller bruker tegn i rundkjøringen.

De som kjører i denne rundkjøringen er kanskje unnskyldt?

HVORFOR VIKTIG: For å få effektiv trafikkavvikling, mindre kø, drivstoffbruk og forurensing. Fra 1.1.2017 har «effektiv bruk av veien» for første gang blitt en del av kjøreskolenes læreplan.

– Nordmenn er ofte sløve på dette punktet fordi vi har lite trafikk, kommenterer styrelederen i de norske trafikkskolenes landsforbund.

MÅ HOLDES RENE: Baklysene på bilen blir lett skitne, noe som kan føre til at de som kommer bak i trafikken ikke ser deg. Illustrasjon: Quality Stock Arts / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

3. Glemmer å rengjøre lykteglass

Norge byr ofte på regnvær. Når det regner blir bakken våt. Da spruter det gjerne søle på bilen din – inkludert lyktene.

Folk flest tenker likevel ikke over at disse lyktene bør holdes rene, selv om bilen ellers kan være så skitten som du bare lyster.

HVORFOR VIKTIG: Spesielt stasjonsvogner får mye skit bak på bilen, som gjør at bremse-, blink- og skiltlys ikke er mulig å lese for dem som kommer bak.

Moderne biler har stort sett lyktespylere som holder kjørelysene foran rene.

STOR FORSKJELL: Sikten kan bli opp mot 50 prosent dårligere om nærlysene blir veldig skitne. Illustrasjon: Mooid Art / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

2. Mangler spylervæske

Det hjelper imidlertid lite med lyktespylere, om du ikke har husket å fylle i spylervæske. Da blir det også problemer med kjørelysene foran.

Alternativet er å stoppe opp ved annenhver servicestasjon for å vaske lyktene i skittværet.

HVORFOR VIKTIG: Man kan risikere å miste opp mot 50 prosent av lyseffekten, om kjørelysene blir skitne.

Har bilen din xenon- eller LED-lykter utvikler de ingen varme, slik som halogenlykter. De tradisjonelle lyktene smelter snø og is, mens du med de moderne lysene oftere må ut for å koste.

SKIFT PÆRE: Ifølge styreleder Per Ove Sercan Husevik i ATL er det mange som ikke bryr seg med å bytte ut ødelagte lyspærer på bilen. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

1. Skifter ikke ødelagte pærer

Har du blitt blinket på i trafikken vinterstid? Eller ser du ingenting foran deg i vintermørket? Om ikke vedkommende som varsler har blitt blendet av fjernlys, er det trolig ett eller begge kjørelysene dine som ikke virker lenger.

HVORFOR VIKTIG: Å være en «enøyd banditt» kan det bety forskjellen på å bli sett i det hele tatt eller ikke. Derfor er du som sjåfør pålagt å ha kontroll på at lysene fungerer til enhver tid.

Moderne kjøretøy varsler ofte selv om ei eller flere pærer har gått. Ellers er det oftest på høsten at man begynner å legge merke til slike mangler på bilene.

– Det virker som om mange ikke bryr seg med å skifte og at det er en del sløvskap på dette området. Enkelte biler er vanskeligere enn andre, men alt annet enn hovedlys skal være rimelig enkelt å skifte selv, mener ATL-styrelederen.

LES OGSÅ:
Den ukjente bakgrunnen til 12 av de mest populære billogoene
Ingen kan regler for rundkjøring
Dette skjer om du «skrur av» tenningen på bilen i fart