Vis mer

Dette er ikke en Aston Martin

Peugeot viste denne bilen i Geneve. Mye kan tyde på at den store kjeften er på vei bort.

For noen år siden innførte Peugeot det store haigapet i fronten på bilene sine. En ting er sikkert, det ga i hvert fall bilene særpreg. Nå viser de derimot en ny lekker kabriolet med et kraftig nedtonet gap. Denne konseptbilen trenger ikke å bety at gapet forsvinner, men konseptbiler brukes gjerne til å teste nye ting på presse og publikum før det eventuelt går i produksjon.

Sportsbilen RCZ som kommer til våren har kjeften, men 5008 og den andre konsept bilen fra messa, 5 By Peugeot, har ikke den store kjeften.

Interiøret er også nytt. SR 1 har tre seter. To foran og ett sete midten bak.

Motor(er)

SR 1 har to motorer og takket være den ekstra elektriske motoren har den også firehjulsdrift. Bilen bruker det Peugeot kaller Hybrid4-teknologi, og som totalt sammen med bensinmotoren får en total ytelse på 313 hestekrefter.


Motoren foran er en 1,6-liters turbomotor med 218 hestekrefter. Den elektriske motoren yter 95 hestekrefter og sitter bak. Bensinmotoren foran driver forhjulene og den elektriske motoren bak driver bakhjulene. Forbruk ved blandet kjøring er 0,49 liter per. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 119 gram per kilometer. Bilen kan også kjøres på ren elektrisk drift uten utslipp.

Hybrid4-teknologien blir levert på 3008 neste år. Den bilen har vi kjørt.