Dette er en ekstrem TT

Med utgangspunkt i TT Roadster har Audi laget hardbarket råtass optimert for fart og lave rundetider.

Likevel er kanskje designen det mest oppsiktsvekkende med bilen. Det første man legger merke til er fraværet av en konvensjonell frontrute. Alt man har funnet plass til i TT Clubsport Quattro Study er en liten vindaviser lik dem vi finner på motorsykler av typen R. Vindavviseren runder hjørnet der vi normalt ville funnet en A-stolpe og fortsetter langs siden av hele kupeen. Det vanlige sladrespeilet er kastet ut og sjåføren må klare seg med kun sidespeil.

Kjempefront

Fronten tiltrekker seg også mye oppmerksomhet. Her har man nemlig trukket singel frame-designen enda lenger og laget en av bilverdenens største og mest glupske griller. De gigantiske luftinntakene formelig skriker etter mat. Litt lenger opp sitter frontlyktene som nå er utstyrt med en stripe LED-lys under de konvensjonelle lysene, akkurat som på R8. De fire ringene er flyttet opp fra grillen til nedkanten av panseret.

Vis mer

Dette er en ekstrem TT

  1. Store bilder


Også hekken er ekstrem med to digre enderør i aluminium. Øverst sitter en beskjeden spoiler-leppe som skal sørge for at baken ikke stikker i vei i høye hastigheter, slik tilfellet var med de første TT’ene av forrige generasjon.

20-tommere

Veigrepet blir i tillegg passet på av dekk i dimensjonen 265/30-20. Bak de store aluminiumsfelgene skjuler det seg keramiske skivebremser, noe Audi allerede har erfaring med fra RS4, R8 og S8.

300 hester

Hjertet i bilen er en oppgradert versjon av 2,0 TFSI-motoren fra blant andre S3. Takket være større turboaggregat yter den her hele 300 hestekrefter. Via en sekstrinns DSG-kasse går kreftene til alle fire hjulene. Hvorvidt man har oppgradert Haldex-systemet, sier Audi ingenting om.

Sekspunktsbelter

Vis mer


Interiøret er ikke like hardcore som man kunne håpe, eller frykte, ut fra eksteriøret. Her har man funnet plass til både navigasjon og klimaanlegg. På den andre siden har man solid skålede sportsstoler, sekspunktsbelter og fotbrett i aluminium til passasjeren.

Hint om kommende varianter

Audi TT Clubsport Quattro Study vises nå som konseptbil på en bilutstilling i Wörthersee i Østerrike. Noen produksjonsvariant? I denne formen tviler vi sterkt på det, men at den kan gi hint om kommende TT-verstinger, har vi ingen problemer med å tro. Ikke minst gjelder dette motoren. 2,0 TFSI med høyere trimmingsgrad er ventet, men også enda større motorer kommer trolig til den lille kupeen og roadsteren.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder