Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Dette er en billig SUV

ASX blir faktisk enda rimeligere enn vi trodde da vi så den i Genève.

Kompakte SUVer er svært populære her i landet. Klassen, som ble "grunnlagt" av Toyota med sin første generasjon RAV4 på 90-tallet, er idag svært rikholdig og inneholder noe for enhver smak.

Crossover

Et eget begrep er oppstått for å beskrive biler som kombinerer egenskapene, eller i det minste utseendet, til SUVene samtidig som de håndteres omtrent som klassiske, kompakte stasjonsvogner. Begrepet er crossover og Nissan Qashqai er erketypen på en slik. Første generasjon Subaru Forester ble allerede kalt en crossover - da den mest av alt var en kompakt, noe høyreist stasjonsvogn.

To- eller firehjulsdrift

Foresteren hadde firehjulsdrift, men dagens crossovere er ofte tilgjengelige både med to- og firehjulsdrift. Nissan Qashqai selges mest som forhjulsdrevet og nykommeren, Peugeot-suksessen 3008, tilbys foreløpig ikke med firehjulsdrift i det hele tatt.

God plass

Foto: Knut Moberg Vis mer


Det gjør imidlertid Mitsubishis nye crossover/SUV, ASX. Dette er lillebroren til Outlander (Siste test av Outlander med diesel og automat finner du her), som størrelsesmessig er i overkant av hva man kan kalle en kompakt SUV. Vi kunne i Genève konstatere at også ASX er raus på innvendig plass i forhold til størrelsen og til og med bagasjerommet virker helt greit for klassen. Mer om Mitsubishi ASX kan du lese her, i vår omtale fra Genève-utstillingen.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Mitsubishi
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle


OK innstegsmotor

Mitsubishi ASX starter prismessig på 232.000 kroner, selvsagt da med forhjulsdrift. Motoren er ikke latterlig svak; det er en bensinmotor på 1,6 liter som yter 117 hestekrefter og har et dreiemoment på 154 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Girkassen er da en femtrinns manuell kasse. Bilen skal greie 0-100 på akseptable 11,4 sekunder, toppfarten er oppgitt til 183 km/t og CO2-utslippet må kunne kalles moderat med 138 gram per kilometer.

Ny diesel

Vis mer


Men mest spennende for de fleste vil nok Mitsubishis nye dieselmotor være. Tidligere har Mitsubishi hentet sine dieselmotoriseringer fra Volkswagen og PSA Peugeot-Citroën. Men her er altså Mitsubishi-dieselen, en 1,8-liters common rail-maskin med en makseffekt på 115 eller 150 hester. Dreiemomentet er i begge tilfeller 300 newtonmeter. 0-100 går unna på henholdsvis 10,6 sekunder og 10 sekunder blank med firehjulsdrift. 115-hesteren er også tilgjengelig med forhjulsdrift, og greier da 0-100 på 9,7 sekunder.

Greit med utstyr

Innstegsmodellen har utstyrsnivået Inform. Nivåene over heter Invite, Intense og Instyle+. Allerede Inform har det utstyrsnivået man idag kan forvente, høyde- og lengdejusterbart ratt (Endelig hos Mitsubishi!), syv kollisjonsputer (også for førerens kne), tåkelys foran, justerbar ryggstøttevinkel bak, radio/CD med MP3- og AUX-inngang, el-vindusheiser foran og bak, klimaanlegg, midtkonsoll-oppbevaring og armlene og uttrekkbart bagasjeromsdeksel.

Med utstyrsnivået Invite får man i tillegg blant annet regnsensor, sotete bakre vinduer, sorte takrails, fartsholder, , LCD-panel i farger, automatisk klimaanlegg og lettmetallfelger (16"). Intense gir deg ytterligere utstyr som ryggesensor, premium lydanlegg fra Rockford Fosgate, el-innfellbare sidespeil, 17-toms alufelger og rattbasert blutooth-håndfrisystem.

Attraktiv toppmodell

Toppmodellen ASX Instyle+ 4x4 har i tillegg til Intense-nivået, i tillegg til firehjulsdrift, bi-xenon lys med vid vinkel, nøkkelløst start- og låsesystem, skinnseter, multikommunikasjonssystem med navigasjon og musikkserver og panorama-glasstak. En slik pakke til 338.000 kroner må vi også kunne kalle meget attraktiv, særlig når vi tar i betraktning Mitsubishis gode rykte når det gjelder driftssikkerhet samt fem års garanti. Det er prisen med den nye 1.8-dieselen på 115 hester. Man skal være svært effektfiksert for å velge 150-hestersversjonen av samme motor - da må man nemlig ut med ytterligere over 50.000 i effektavgift og havner på 390.000 kroner totalt. Og trekkraften er den samme: 300 newtonmeter uansett.

Vi må si vi gleder oss stort til å testkjøre denne nykommeren. Til Norge kommer de første eksemplarene til sommeren og Mitsubishi åpner for bestilling 22. mars.

Priser, Mitsubishi ASX
ModellYtelserPris - InformPris- InvitePris - IntensePris-Instyle+
1.6 bensin 2x4117 hk - 154 Nm - 138g CO2232.000247.000257.000-
1.8 diesel 2x4115 hk - 300 Nm - 145 g CO2-260.000270.000-
1.8 diesel 4x4115 hk - 300 Nm - 150 g CO2-298.000308.000338.000
1.8 diesel 4x4150 hk - 300 Nm - 150 g CO2---390.000