BLE DYRT: I februar skrev Dagbladet om Harald Karlsen som fikk et prissjokk på 79.000 kroner da han skulle levere tilbake denne leasingbilen, etter tre år. Foto: Privat
BLE DYRT: I februar skrev Dagbladet om Harald Karlsen som fikk et prissjokk på 79.000 kroner da han skulle levere tilbake denne leasingbilen, etter tre år. Foto: PrivatVis mer

Påkost etter leasing av bil

Dette er den ukjente leasingfella å se opp for

Leasing av bil kan bli dyrere enn du hadde sett for deg.

Forbrukerombudet har tidligere advart mot privatleasing av bil. I fjor gikk de blant annet ut og proklamerte at kundene satt med for stor del av risikoen ved leasingavtaler.

Leasing av bil blir likevel stadig mer populært blant nordmenn. Det er ikke mer enn tre år siden vi skrev om at fenomenet hadde eksplodert her til lands.

Salgsstatistikken for januar i år viser dessuten at over halvparten av alle nyregistrerte biler var nærings-finansiert. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) var det i stor grad gjennom leasing.

Både fordeler og ulemper

Fordelene med leasing er gode:

Du får en ny og sikker bil og stor forutsigbarhet over månedlige kostnader. Du slipper dessuten å ta opp lån for å kjøpe bil, noe som gjør at du ikke binder opp kapital. Det kan være en stor fordel på steder hvor det er høyt prispress på boligmarkedet.

Ulempene kan imidlertid fort være større en fordelene:

Det er nemlig dyrt å lease. Kostnadene ved å bryte avtalen før kontraktsslutt koster skjorta. Ei heller har du noen bil å selge etter utløpet av leasingperioden. Dessuten må du betale 25 prosent i moms på årsavgiften på leasingbiler.

Betaler du årsavgiften før påske-ferien, slipper du 250 kroner i gebyr.

Kan få «sjokkregning»

Men utgiften som kan bli dyrest - og som meget få tenker over når de inngår en leasingavtale - er dette:

Nå du leverer tilbake bilen kan leasingselskapet gi deg en overraskelse i form av en sjokkregning for å utbedre små og store skader på bilen.

Dette kalles påkost. Prisen leasingfirmaet tar for å utbedre skader og mangler på det innleverte kjøretøyet. Skader og mangler må gå under definisjonen «unormal slitasje» (se faktaboks).

I februar skrev Dagbladet om Harald Karlsen som trodde han ville få en liten regning på noen få tusen kroner, da han skulle levere tilbake den lille leasingbilen han hadde hatt i tre år. Istedenfor fikk han et sjokkerende kostnadsoverslag på 79.000 kroner fra leasingselskapet (Dagbladet pluss).

I 2015 skrev vi også om bergenseren som overtok leasingbilen etter sin svigerfar. Det ble en dyr affære.

– Påkost gir ekstra penger

Ole-Jørgen Berg-Nielsen driver selskapene Autorelease og Autoreturn, som har spesialisert seg på avsluttede leasingavtaler. Han mener det finnes mange lignende eksempler på leasingselskaper som tar seg godt betalt - og tjener godt - på såkalt påkost.

– Dette har vært en skjult fortjeneste i mange år, forteller Berg-Nielsen oppgitt.

– Forhandler tjener på bilen når de leaser den ut. Banken får penger fra renter og drift. Så tjener forhandler ekstra når bilen skal leveres inn igjen.

– Påkost skal ikke være inntektskilde

Forbrukerombudet følger med på utviklingen innen leasing. Til Dinside sier fagdirektør Jo Gjedrem at leasingselskapene ikke skal tjene penger på påkost.

– Derfor er det viktig at leasingselskapet ikke tar mer betalt enn verditapet en eventuell skade medfører. De skal bare trekke kunden for unormal slitasje, understreker Gjedrem.

– Får du en høy regning du ikke er enig i, så bør du ta saken videre til NAF, før tvisten ender i Forbrukerrådet, råder han.

NBF: – Fiks skadene selv

Norges Bilbransjeforbund (NBF), er imidlertid ikke enig i at leasing-selskapene tjener penger på påkost.

På sine hjemmesider advarer de om hvor dyrt påkost kan bli for leasing-tilbyderne.

Kommunikasjonssjef Egil Steinsland i NBF oppfordrer leasingkunder om å få utbedret skader før de leverer tilbake bilen.

– Noen kunder tar ikke innover seg at de ikke eier leasingbilen - de leier. Om du har rasert et hotellrom, så må du også regne med å måtte betale for deg, illustrerer Steinsland overfor Dinside.

– Ta heller service underveis og gjør det du er forpliktet til i kontrakten, så løser det seg. Har du en ripe i døra, så reparer heller skaden før du leverer bilen tilbake til forhandler, oppfordrer han.

– Men hva tenker du om de som likevel tar betalt for hellakkering av bil, om den likevel leveres med noen småriper?

– Det er useriøst.

LES MER:
Bertel O. Steen-verksted mistet retten til å ta EU-kontroller
Nye Skoda Octavia til samme pris - men med mer utstyr
Nå kan du få WiFi i den gamle bilen din