<b>75 GRAM:</b> Toyota Yaris Hybrid er blant de bilene som både klarer sikkerhetskravene og som, takket være lavest forbruk blant biler med fossilt drivstoff, topp-anbefalt-utmerkelse fra Folksam i småbilklassen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
75 GRAM: Toyota Yaris Hybrid er blant de bilene som både klarer sikkerhetskravene og som, takket være lavest forbruk blant biler med fossilt drivstoff, topp-anbefalt-utmerkelse fra Folksam i småbilklassen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Dette er bilene Folksam anbefaler

Se listen med de beste bilene på både miljø og sikkerhet i 2015.

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har for 18. året på rad gransket bilprodusentenes nye modeller med fokus på sikkerhet og grad av forurensning. Resultatet har blitt en liste over hvilke nye bilmodeller som er «gode valg».

I år er det hele 72 modeller som får plass på listen, og det til tross for at kravene er blitt innskjerpet to år på rad. Resultatene viser nemlig at utslippene har minsket drastisk i løpet av de siste ti årene.

Klasseledere belønnes

Bilene er valgt ut fra kriterier som sikkerhet og lavt bensinforbruk/lavt CO2-utslipp. Alle bilene i listen til Folksam tilfredsstiller altså kravene, men spesielt anbefales biler som er klasseledende og/eller ekstra sikre, som et godt kjøp.

Kravene justeres naturligvis hvert år med tanke på den kontinuerlige teknologiutviklingen i bilindustrien.

Miljøkravene Folksam har i år er ganske omstendelige - du finner dem her.

Autobrems gir bonuspoeng

STADIG BEDRE: I år kommer til og med en relstivt røslig familiefrakter med kraftig motor og automat på anbefalt-listen: Citroën Grand C4 Picasso gjør det dermed skarpt. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Ekstra sikre er de bilene som, i tillegg til å ha oppnådd fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstester, (eller minst 20 prosent bedre resultat enn snittet i Folksams egen sikkerhetsundersøkelse), kan leveres med autobrems (anti-kollisjonssystem).

Allerede i 2013 vurderte Folksam at slike systemer tilfører like mye som kollisjonsputer når det gjelder sikkerhet:

– Tidligere studier har framfor alt vist den ulykkesavvergende effekten av autobrems. Nå vet vi at den skadereduserende effekten er enda høyere på grunn av den minskede kraften i de kollisjoner som likevel skjer, sa Anders Kullgren, forskningssjef hos Folksam, den gangen.

Her kan du lese om Euro NCAPs evaluering av autobrems-systemer.

I år går Folksam lenger og sier at autobrems nå brer om seg i en slik takt at det er sannsynlig at det vil bli et av kravene for å være med på listen allerede til neste år.

Dette er de beste

De to følgende tabellene viser de bilene på listen som gjør det aller best og som dermed kommer på anbefalt-toppen i hver kategori. Det er de bilene som klarer Folksams krav og som har lavest forbruk. Vi har fjernet bilene med gass- og etanoldrift, som er mer interessante for svenske forhold. (I Norge ble det eksempelvis nyregistrert kun 33 biler i alt med gassdrift i 2014).

Klikk på blålenkene for å lese våre tester av bilene

De gjerrigste bilene som klarer Folksams krav i 2015 (Ladbare biler)
StørrelseModell  CO2
SmåbilVWup!E-Up0 g/km
KompaktVolkswagenGolfE-Golf0 g/km
KompaktKiaSoulEV Komfort0 g/km
KompaktAudiA31.4 Tfsi E-Tron Sportback37 g/km
KompaktNissanLeaf109ps0 g/km
KompaktToyotaPrius1.8 VVT-I Plug-In-Hybrid49 g/km
StorTeslaModel S60/85 Kwh0 g/km
StorVolvoV602.4 D6 AWD Plug-In Hybrid48 g/km
Stor MPV--- 
SUVMitsubishiOutlander2.0 PHEV 4WD44 g/km


De gjerrigste bilene som innfrir Folksams krav i 2015 (Biler med fossilt drivstoff)
StørrelseModell  CO2
SmåbilToyotaYaris1.5 VVT-I Hybrid75 g/km
SmåbilFordFiesta1.6TDCi 95 Econetic87 g/km
KompaktPeugeot3081.6 BLUE HDI82 g/km
KompaktRenaultClio1.5 DCI 9083 g/km
KompaktSkodaOctavia1.6 TDI Greenline85 g/km
KompaktVolvoV402.0 D4 19085 g/km
StorFordMondeo III1,6 TDCi 115hk Econetic M694 g/km
StorOpelInsignia2.0 CDTi 103kw S/S Edition99 g/km
StorVolvoS602.0 D4 18199 g/km
FleksibilOpelZafira Tourer1.6 CDTi Ecoflex 100kw S/S109 g/km
FleksibilCitroënGrand C4 Picasso1.6 E-Hdi 115105 g/km
FleksibilCitroënGrand C4 Picasso2.0 E-Hdi 150 Aut6117 g/km
SUVVolvoXC602.0 D4 181117 g/km


Minimumskravet når det gjelder CO2-forbruk er maksimalt 105 gram opp til 1.500 kilo egenvekt, deretter en trinnvis øking av minimumskravet til maksimalt 120 gram for biler som veier 1.900 kilo. Biler med utslipp over 120 gram per kilometer kommer uansett ikke med på listen.

Stadig bedre på miljø

I år er forbrukskravene blitt skjerpet med fem prosent og årets liste viser at utvalget av drivstoffgjerrige biler fortsetter å øke. Til tross for at Folksam har skjerpet kravene med 23 prosent på tre år, klarer fortsatt 13 prosent av bilene både forbruks- og sikkerhetskravene.

Andelen godkjente biler som oppfyller kravene for å inngå i kategorien av de minst forurensende bilene (kalt «miljøbiler» i Sverige), har økt fra 3,8 prosent i 2014 til 10,5 prosent i år - der 56 prosent utgjøres av dieselbiler og hele 8,5 prosent av ladbare biler (altså ladbare hybrider eller elbiler).

Hele listen over biler som innfrir Folksams krav, inkludert «godt kjøp»-anbefalinger, finner du her.

Her finner du Statens Vegvesens bilvelger

Her forklarer trafikkforsker i Folksam, Anders Ydenius, hvordan Folksam går frem for å foreta sine vurderinger.


Også i Norge

I juni 2011 presenterte Vegvesenet og daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa en liknende tjeneste i Norge: Nybilvelgeren. Der er alle nye biler listet etter CO²-utslipp, og du får også informasjon om sikkerhetsutstyr og antall stjerner i EuroNcap. Den har den fordelen at den oppdateres daglig, med data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Den har også et i utgangspunktet enklere brukergrensesnitt - men virker totalt sett noe mer innfløkt i bruk enn Folksams klare oversikt.