Urban livredder i aksjon: Nikolai Kongelf er en av de urbane livredderne som skal rette oppmerksomheten på risikoen fotgjengere tar når de sover i trafikken. Foto: Per Ervland
Urban livredder i aksjon: Nikolai Kongelf er en av de urbane livredderne som skal rette oppmerksomheten på risikoen fotgjengere tar når de sover i trafikken. Foto: Per ErvlandVis mer

– Dette er Baywatch med mening

Livreddere og badetårn skal sette fokus på myke trafikanter i Oslo og Akershus.

Statens vegvesen, Bymiljøetaten i Oslo og Akershus Fylkeskommune har gått sammen om kampanjen Urbane livreddere - eller Urban Lifeguard - som skal sette fokus på fotgjengernes oppmerksomhet.

Fotgjengere er svært utsatt i trafikken: 70 prosent av alle ulykker med myke trafikanter skjer når de krysser veien, og i over 80 prosent av alle ulykkestilfeller ser ikke bilisten fotgjengeren.

Dette er bakgrunnen for kampanjen som nå er sparket løs. Det vil settes opp bemannede livreddertårn på sentrale steder i Oslo og Akershus.

Les også: Nye regler for vikeplikt

– Baywatch med mening

Lars Salvesen, fylkesvaraordfører i Akershus Fylkeskommune, synes Urban Lifeguard er en kreativ kampanje om et viktig tema. Foto: Per Ervland Vis mer


– Dette er et fantastisk viktig budskap, gjort på en kreativ måte, og noe som vil vekke oppsikt. Tanken er å rette oppmerksomheten mot et tema som mange har lært før, men som de kanskje har glemt litt med tiden. Det skjer utrolig mange ulykker fordi bilistene eller fotgjerne ikke er oppmerksomme - det er faktisk farligere å gå over veien på et fotgjengerfelt når du ikke ser deg for, enn å gå over veien på et sted uten fotgjengerfelt - men der du faktisk ser deg for, sier Lars B. Salvesen, fylkesvaraordfører i Akershus Fylkeskommune, til DinSide.

Det vil bli satt opp sju livreddertårn med totalt 20 livreddere. Tårnene og livredderne vil være synlige i Oslo, Sandvika, Ski og Lillestrøm, men de vil flyttes rundt på disse stedene i kampanjeperioden fra 6. til 15. juni.

Livredderne skal på en vennlig måte gjøre de gående mer oppmerksomme på farer i trafikken. De skal ikke hoppe inn i mulige trafikkfarlige situasjoner, men skal gå rundt og informere og snakke med folk, og gjøre dem bevisst på risikoen som gående i trafikken.

– Dette er faktisk Baywatch, men Baywatch med mening. Jeg tror vi kan bruke slike virkemidler for å vekke oppmerksomhet om et viktig budskap. Om vi har fått til dette, og kan redusere ulykkene, da har vi fått til Baywatch med mening, fortsetter Salvesen.

Det er også mulig for deg som privatperson å bestille en livredningsgruppe til et sted der du synes det behøves, eller i alle fall å komme med forslag til steder hvor du mener de bør komme. Dette kan du gjøre på nettsiden urbanlifeguard.no.

Vi må hjelpe hverandre

Dag Erik Pedersen er opptatt av rollen til myke trafikanter, og mener at klimaet mellom trafikantene må bedres. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


Dag Erik Pedersen, journalist og tidligere profesjonell syklist, er også engasjert i kampanjen.

– Jeg er opptatt av rollen til myke trafikanter, sier Pedersen til DinSide.

Han etterlyser et bedre klima mellom trafikantene.

– Når man er på tur i fjellet, hilser man på de man møter, men i byen nesten dreper man hverande. Klimaet må bedres, sier han videre.

– Folk er ikke oppmerksomme i trafikken. Hvis jeg som proffsyklist ikke var oppmerksom på de rundt meg, ville det fått alvorlige konsekvenser. Folk må vise oppmerksomhet og være våkne: Gående må være sikker på at bilen stopper før de går over veien, og bilistene må være våkne, ikke sitte og sove. Vi må lage et bedre klima, og hjelpe hverandre - i stedet for å forsøke å ta livet av hverandre, sier Pedersen engasjert til DinSide.