<b>KONSEPTBIL:</b> Dersom du husker elbil-konseptet, så ser du at det er nesten bare fargen som skiller.  Foto: AUDI
KONSEPTBIL: Dersom du husker elbil-konseptet, så ser du at det er nesten bare fargen som skiller. Foto: AUDIVis mer

Dette er Audis nye hydrogenbil

Kommer på markedet i 2020.

I 2018 kommer Audi med sin nye hel-elektriske SUV, navn ukjent, og foreløpig bare vist som konseptbilen Audi e-tron quattro.

På bilutstillingen i Detroit viste Audi frem en ny og nær slektning, men som i stedet for kun å ha et batteri med strøm også har en tank med hydrogen. Dette hydrogenet omdannes så til strøm til elmotorene gjennom en brensel-celle.

Her er batteriet mye mindre enn på den rene batteribilen, og er mer tenkt som et bufferbatteri.

Kommer i 2020

Bilen får sitt inntog på markedet i 2020, og er Audis første serieproduserte bil med
brensel-celle teknologi.

Brensel-celle er ikke noe nytt fra VW-gruppens merker, og i denne er det deres femte generasjon som benyttes.

Tidligere har de blant annet brukt en Audi A2, en Q5 og en A7 som testbenker. Nå nærmer selskapet seg det ferdige produktet.

Som vi fortalte tidligere i uken, så har vi prøvekjørt prototypen Audi A7 med hydrogen som energibærer.

LES ALT OM AUDIS SATSING PÅ HYDROGEN

CROSSOVER: Bilen har form som en lav SUV, og kan mest kategoriseres som en crossover. Foto: AUDI Vis mer


Toyotas bidrag: Mirai betyr fremtid

60 mil rekkevidde

I Audi h-tron quattro concept har Audi fordelt hydrogenet på tre forskjellige tanker. Dette på grunn av alt fra vektfordeling, til prioritering av plass, og andre tekniske fordeler. Rekkevidden oppgis å være 60 mil, og forbruket skal ligge på rundt 1 kilo hydrogen per 10 mil.

I motsetning til prototypen A7 h-tron, som var en ladbar hydrogen-hybrid, så vil ikke denne kunne lades gjennom stikkontakt.

Fire tanker: VW Golf vises som HyMotion

Den har derimot et solcelle-panel på taket som lader det relativt lille batteriet bilen har om bord. Dette batteriet er et bufferlager, som hjelper til med å levere strøm når du tråkker som hardest på gasspedalen. I tillegg opptar batteriet bremseenergi når du slakker av eller bremser, energi som det bare er dumt å la gå til spille.

Når det er sol vil solcelle-panelet på taket generere opp til 320 watt, som går til lading av batteriet. På et år vil dette utgjøre nok strøm til 100 mil alene, ifølge Audi. Det samme systemet kommer for øvrig på den nye ladbare hybriden VW Tiguan GTE.

LES OGSÅ: Tiguan blir en priskriger

Som navnet Audi h-tron quattro concept indikerer, så har bilen firehjulsdrift. Så lenge den er en elbil, så er det også naturlig at den da har to elmotorer, en foran og en bak.
Som i enhver annen brenselcelle-bil, så har også denne et bufferbatteri, der den lagrer energien fra regenerering, som tas opp hver gang du bremser eller slakker av.

Brenselcellen i seg selv kan levere opp til 110 kW (150 hestekrefter), og batteriet opp til 100 kW.

Maksimalt dreiemoment oppgis å være 550 Nm, noe som er nok til en sprint til 100 km/t på under syv sekunder. Toppfarten oppgis til 200 km/t.

LANG, BRED OG LAV: Resultatet blir lav luftmotstand, som igjen redusererer utslipp. Foto: AUDI Vis mer


Fireseter og firehjulsdrift

Bilen er per nå en fireseter, og har et bagasjerom som måler 500 liter. Det må sies å ikke være all verden. Det er heller ikke sagt noe foreløpig om hvorvidt seteryggene kan legges ned.

Slike detaljer høres kanskje uviktige ut nå, men vi skal ikke se bort fra at dette mer eller mindre blir den endelige innpakningen på både den batteri-elektriske bilen og denne hydrogenbilen. Da er det brått vesentlig likevel.

Det som er sikkert er at bilen har firehjulsdrift, hvor det sitter en elmotor på 90kW som driver forhjulene, og en på 140 kW som driver bakhjulene.

Nesten "alle" mener hydrogen er fremtiden

Som to brødre

Som den elektriske utgaven, så har også denne fått nytt og futurisk interiør, men likevel ikke mer skremmende enn at vi ser det er tilnærmet klart for markedet.

All informasjon blir formidlet fra OLED-displayer, og det er flere av dem, både foran og bak. Som dekorasjon er det lagt inn LED-striper som gir stemningslys, pluss mange andre

Audi h-tron quattro concept måler 4,88 meter i lengde, 1,93 meter i bredde, og 1,54 meter i høyde. Den store bilen har likevel fått lav luftmotstand, som er oppgitt til en cd-verdi på 0,27.

Som flere andre bilprodusenter, så har også Audi bekreftet at de kommer med serieprodusert bil på markedet i 2020. Da skal det også stå minst 30 fyllestasjoner klare i Norge, og et sted mellom 400-600 i Tyskland.

Noen priser er derimot ikke kjent, men dersom det ikke er lagt på engangsavgift for utslippsfrie biler innen den tid, så er det også håp om at bilene vil bli oppnåelig priset.

FOR FIRE: Dessverre har Audi foreløpig bare gjort plass til fire personer i bilen. Foto: AUDI: Vis mer