<B>EN SMARTING:</B> Goodyears nye dekkteknologi holder orden på lufttrykket selv, og fyller dessuten på ekstra luft når trykket blir for lavt. Foto: Goodyear
EN SMARTING: Goodyears nye dekkteknologi holder orden på lufttrykket selv, og fyller dessuten på ekstra luft når trykket blir for lavt. Foto: GoodyearVis mer

Dette dekket holder orden på lufttrykket

Goodyear påstår de har funnet løsningen.

Å sjekke lufttrykket for alle fire dekkene kan ikke sammenliknes med å vaske bilen en iskald høstdag, eller å gå tom for bensin 4 mil unna nærmeste bensinstasjon. Det kan derimot fint sammenliknes med ubehageligheter som å ikke finne fjernkontrollen, bare finne den ene skoen like før du skal gå ut, eller å glemme månedskortet etter at du har gått 700-800 meter, slik at du må snu og gå hjem igjen.

Les også: Et helt utrolig dekk

Goodyear vet at slike problemer kan skape dårlig humør i heimen, og med sitt automatiske luftmålingssystem kan det bli en slutt på at du må sjekke lufttrykket i tide og utide.

Er du en av dem? En av ti kjører med feil trykk i dekkene

Dekkteknologien vises i disse dager fram under en messe i Hannover for kommersielle kjøretøy, og den siste delen er grunnen til at vi har satt "kan" i kursiv. Foreløpig er dekkene nemlig forbeholdt den delen av bil- og kjøretøyparken som vi kaller tungtransport.

Les også: Dette betyr dekkmerkingen

Sjekker trykket selv

Ifølge en pressemelding fra Goodyear utgjør dekkproblemer den største vedlikeholdsutgiften for bedrifter som har transport som sin hovedgeskjeft, og mer enn 50 prosent av alle lastebil- og trailerhavari skyldes dekktrøbbel av noe slag.

De såkalte ATM-dekkene ("Air Maintenance Technology") sørger for at dekket alltid har optimalt lufttrykk, uten å gå veien om eksterne hjelpemidler.

EN SMARTING: Goodyears nye dekkteknologi holder orden på lufttrykket selv, og fyller dessuten på ekstra luft når trykket blir for lavt. Foto: Goodyear


En sensor på innsiden av dekket, den vi har merket med rødt på bildet, holder orden på lufttrykket, og registrerer når lufttrykket faller under den optimale verdien. Når det skjer, åpner den opp ventilen i dekket for luft fra utsiden, som så fyller opp en "pumpeslange" på innsiden av dekket. Den midlertidige deformeringen av dekket gjør at pumpeslangen kommer under trykk, og dermed presses luften ut av slangen og inn i dekkets hulrom, som så altså fylles med nok luft til igjen å oppnå optimalt lufttrykk.

For privatsjåfører også? Bilen som gjør nesten hele jobben for deg

Et pengespørsmål

Riktig lufttrykk er ikke bare et praktisk spørsmål, det er også et økonomisk spørsmål. Goodyear hevder at selv små endringer i trykket kan føre til økt drivstofforbruk, som kan koste lastebileiere og andre flere tusen kroner i året. De gjør også et poeng ut av at feil lufttrykk gjerne gjør at dekket slites fortere ut, noe som naturligvis også koster penger.

Dårlig veigrep er naturligvis heller ikke bra sett fra et trafikksikkerhetsperspektiv, spesielt ikke med tanke på at vi her snakker om særdeles tunge kommersielle kjøretøy.

Goodyear sier foreløpig ikke noe om de har planer om å utvikle dekkteknologien for private kjøretøy, og det er garantert mye mindre å spare på for eksempel drivstoffutgifter på en personbil kontra en lastebil. Sikkerhetsperspektivet bør likevel være relevant, for ikke å snakke om ulempen det er å gjøre lufttrykksjobben manuelt, slik vi var inne på i begynnelsen av denne artikkelen.

Men er det hjelp å få? Bensinstasjonene overrasker