<b>STADIG FLERE LADEPLASSER:</b> Med et elbilsalg på cirka 18.000 bare i 2014, trengs det mange flere slike. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
STADIG FLERE LADEPLASSER: Med et elbilsalg på cirka 18.000 bare i 2014, trengs det mange flere slike. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

Dette bør du vite om elbil

Elbilene fosser frem. Er du på kjøperen, er det en del ting du bør kjenne til.

Ved årsskiftet går vi inn i det som i praksis er elbil-år nummer fem i Norge.

Når det gjelder antall solgte biler hadde «Think-eventyret» ikke medført noen revolusjon.

Det ga imidlertid grunnlaget for det pågående elbil-rushet her i landet, ved å gjøre norske myndigheter vennlig innstilt overfor biler med nullutslipp (les i praksis elbiler) med dertil hørende avgiftsfordeler og annen tilrettelegging.

Ordet «elbilfordeler» ble et nyord som først de siste fire årene er blitt kjent i befolkningen.

Elbilfordelene


Stortinget inngikk et klimaforlik i 2012 som sikrer avgiftsfritak ut 2017 eller til det er 50.000 elbiler i Norge. Med salgstakten vi nå opplever - cirka 12 prosent av det totale bilsalget måned for måned - vil vi nå det tallet allerede neste år.

Og (uten falsk beskjedenhet, hum...) det overrasker ikke oss i Dinside, som spådde dette før det tok av for alvor.

Bompengekutt er førstepri

I fjor kunne Dinside rapportere at rundt 2.000 medlemmer i Norsk Elbilforening hadde blitt bedt om å rangere de tre viktigste elbilgodene i en medlemsundersøkelse.

Hele 22,2 prosent av de rundt 2.000 spurte rangerte gratis bompenger som det viktigste elbilgodet. Deretter fulgte avgiftsfritak ved kjøp på en andreplass, mens lave drivstoffkostnader blir rangert som det tredje viktigste elbilgodet.

Som kjent får også elbilsjåførene kjøre i kollektivfeltet - enn så lenge.

Vi ble noe overrasket over at denne fordelen ikke ser ut til å veie så tungt hos elbileierne som de fordelene vi nevnte ovenfor. 13,6 prosent av de spurte mener dette er viktigst, og kjøring i kollektivfeltet havner dermed på en fjerdeplass i rangeringen.

Les alt om elbil på Dinside

Rekkevidde?

TAR TID: Alle elbiler kan bruke Schuko eller vanlig husholdningskontakt. Med Tesla tar det da lang tid å lade batteripakken. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Når det gjelder hva som utgjør den største hindringen for å gå til det skritt å investere i en elbil, er det selvsagt og fremfor alt rekkeviddeangsten som skremmer. (Nok et nyord som er dukket opp med elbilenes fremmarsj).

Tabellen viser hva som er oppgitt rekkevidde for elbilene som finnes på det norske markedet i dag. De bør tas med en klype salt og noen produsenter oppgir i tillegg mer realistiske tall for å unngå skuffede kunder.

I våre egne tester konstaterer vi ofte at reell rekkevidde under normal kjøring og i mildt vær (ikke økonomikjøring), ligger på rundt 2/3 av oppgitt rekkevidde. Med Tesla Model S er erfaringsmessig reell rekkevidde nærmere oppgitt - vi har i test sommer fått cirka 42 mil mot 50 oppgitt, med ganske normal kjøring.

Les her vår test av Teslas budsjett-utgave!

Dinsides tommelfingerregel: Avhengig av forhold og kjørestil får man oftest mellom 40 og 80 prosent av oppgitt rekkevidde på et fulladet batteri.

Om vinteren vil man typisk nærme seg førstnevnte tall. Kulda påvirker rekkevidden til elbilen, noe som også bekreftes av medlemsorganisasjonen for elbilister:

– Det er velkjent at vanlige bilbatterier kan slite når det blir kaldt, og særlig dersom de ikke er blitt vedlikeholdsladet. Når det gjelder elbiler, er litiumionbatteriene i utgangspunktet kuldefølsomme. Derfor vil det merkes godt på rekkevidden om batteriene ikke er utstyrt med aktive oppvarmingssystemer. Dette varierer fra modell til modell, forteller Ståle Frydenlund, kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening til Dinside.

For vår del har vi konstatert at rekkevidden bortimot halveres ved fem til ti minusgrader. Samtidig tar det opptil dobbelt så lang tid å hurtiglade batteriene.

Elbiler i salg i Norge 2014/2015:

Vis mer


Lader-virvaret: Hvilken lader til din elbil?

Så komplisert som enkelte vil ha det til, er det ikke. De aller fleste elbilister i Norge lader stort sett hjemme fra vanlig stikkontakt, eventuelt på jobb. Og kabelen som skal brukes, følger med bilen.

Noe av det mest uoversiktlige i dagens elbil-verden er likevel de ulike typene lading de forskjellige elbilene bruker. Det er fortsatt ikke kommet til noen felles standard for dette, selv om det jobbes med det. Og byråkratiets kvern maler som kjent langsomt.

Det finnes hjelp å få på nettet, selvsagt. Både elbilforeningens hjemmesider, elbil.no, et dedikert nettsted ved navn ladestasjoner.no og prosjektet Grønn Bils nettsted gronnbil.no er nyttige ressurser for den som vil få klarhet i dette med elbil og lading – og for øvrig det meste som har med elbiler å gjøre.

En oversikt på nettstedet Ladestasjoner.no, beskriver hovedtypene som følger:

Type 1

Type 1 brukes til AC-lading, 240V enfase opptil 80A (Ampère). Det gir en ladeeffekt på cirka 19 kW. Den er ikke lagd for trefas-lading. I pluggen er det i alt fem pinner: 2 for vekselstrøm, 1 for jord og 2 for kommunikasjonssignaler.

Dette har vært den mest utbredte kontakten / pluggen for forbindelsen mellom ladekabel og bil. Eksempelvis brukes den i japanske elbiler som Nissan Leaf og «trillingene» Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot i-On.

I Norge finner vi ikke kontakter for denne pluggtypen i selve ladestolpene, men på kabelenden som plugges inn i elbilene.

Type 2

VEGGBOKS: Stadig fler finner ut at det er en fordel å ha en egen el-installasjon for elbilen hjemme. Her en Amtron veggboks fra Mennekes - med tilhørende app for smartmobil og nettbrett. Foto: MENNEKES Vis mer


Type 2 er den som ofte kalles Mennekes. Det er snakk om AC-lading fra 240V/16A/enfas og helt opp til 400V/63A/trefas som gir en ladeeffekt på 43 kW. EU har foreslått denne som standard for elbillading i Europa. Dette er pluggen som vil inngå i Combostandarden for europeiske bilers DC (likestrøm) - og AC (vekselstrøm)- lading. Volkswagen e-up! og e-Golf, BMW i3 bruker Type 2-lading i likhet med Tesla Model S.

CHAdeMO

CHAdeMO er den type hurtiglading som vi kjenner for biler som Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroën C-ZERO og Nissan LEAF. Ladestasjonen er utstyrt med en fast kabel og plugg som du dytter rett inn i bilenes dedikerte ladeinntak. Du trenger da ingen egen ladekabel.

Combo

Combo er den kommende EU-standarden. Den ble utviklet av amerikansk og europeisk bilindustri som et alternativ til japanske CHAdeMO.

Ladeinntaket i bilen er lagd slik at du kan lade med vekselstrøm (AC) og har Schuko, Type 2 eller annet i den enden av kabelen som er mot strømnettet. Mot bilen har du da mest sannsynlig pluggen Type 2, som bruker deler av ladeinntaket.

Skal du hurtiglade med likestrøm (DC), vil ladestasjonen ha en fast kabel med en plugg som benytter seg av hele ladeinntaket i bilen. To kraftige pinner for strømmen og tre mindre pinner for kommunikasjon mellom bil og ladepunkt.

Tesla

Tesla har sin helt egen løsning ved å bruke egne superladere som takler mye kraftigere strømmer enn det de andre elbilene gjør.

For Europa har Tesla også valgt å levere Model S med Type 2 kontakt. Pluggen er modifisert for å tåle DC-lading med høye strømstyrker. Skal du koble deg til andre typer kontakter, mener Tesla at dette kan fikses ved å bruke adaptere.

Hvilke biler bruker hvilke kontakter?
Kilde: OFV ASType 1Type 2CHAdeMOCombo
     
     
1. Nissan LeafXXX 
2. Tesla Model S X  
3. Volkswagen e-up! X X
4. BMW i3 X X
5. Volkswagen e-Golf X X
6. Citroen C-ZeroXXX 
7. Mitsubishi I-MiEVXXX 
8. Renault Zoe X  
9. Kia Soul EVXXX 
10. Peugeot iOnXXX 
11. Ford Focus ElectXX  
12. Nissan e-NV200XXX 
Mercedes B Electric Drive X