KJØPE NY BIL: Det kan være lurt å beholde bilen ut garantitiden. Men å velge rød lakk kan straffe seg når den skal selges. Foto: Anders Wiklund/TT
KJØPE NY BIL: Det kan være lurt å beholde bilen ut garantitiden. Men å velge rød lakk kan straffe seg når den skal selges. Foto: Anders Wiklund/TTVis mer

Guide til kjøp og salg av bil:

Dette bør du tenke på når du kjøper nybil

Hva slags ekstrautstyr skal du velge? Og hvor lenge bør du beholde bilen?

– Vår anbefaling til privatpersoner som kjøper ny bil er at de beholder den i fem år eller til kjørte 100.000 kilometer, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge.

Årsaken til det er enkel. Nemlig garantiperioden, hvor Norge har ligget på verdenstoppen i flere år.

I dag opererer alle bilprodusentene med fem års garanti. Det eneste unntaket er Kia, som er markedsledende med sine sju år. Her kan du se Forbrukerrådets omfattende bilgarantiguide.

ADVARER OM VERDITAP: NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen. Foto: Tormod Brenna / Dagbladet Vis mer

Det største verditapet kommer som kjent i løpet av de to første årene. Det bekrefter kommunikasjons-rådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

– Det lønner seg å vente i tre år før man selger. Men ifølge et gammelt regnestykke kom vi fram til at det du får mest igjen for bilen etter hele sju år, sier han til Dinside.

Ta vare på bilen din

I garantitiden er det leverandøren som er ansvarlig dersom det skulle oppstå problemer. Disse kan være svært kostbare, og kanskje når det passer dårligst for deg og økonomien din.

Merk deg at garanti aldri er gratis.

Fordelen er imidlertid at bilholdet i garantiperioden tilnærmet bekymringsløst, og man trenger ikke frykte om noe ryker og hvor mye dette vil koste. Autolease-sjefen mener likevel det er viktig å passe på generelt vedlikehold og service, også i garantiperioden.

– Vask bilen jevnlig, og prøv å forhindre parkeringsbulker. Det er bedre å gå noen ekstra meter til butikken enn å parkere rett utenfor hvor sannsynligheten for at noen kommer borti bilen er vesentlig større, sier Marthinsen og får støtte fra kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

– Har du bulker bør du vurdere å rette dem ut. Vask bilen ofte, poler den helst to ganger i året og følg opp med understellsbehandling for å unngå rust, anbefaler han.

Bør appellere til de fleste

Den største kostnaden i bilholdet kommer likevel når du selger bilen igjen, for så mye taper de nye bilene seg i verdi. Derfor er det lurt å ha en attraktiv bil, som flest mulig kan tenke seg å kjøpe.

EKSTRAUTSTYR: Skal du få solgt nybilen igjen, så bør du velge med en del ekstrautstyr. En grå bil er forøvrig et trygt og sikkert valg. Foto: Øistein Norum Monsen /DAGBLADET. Vis mer

– Grunnlaget blir lagt når bilen bestilles, sier Marthinsen.

Fargevalg, både eksteriør og interiør, bør være av en nøytral farge som kan appellere til folk flest. Det er også derfor de fleste velger hvitt, svart eller grått når de det endelige valget skal tas.

Ekstrautstyr bør også velges med omhu. For lite ekstrautstyr kan gjøre bilen tungsolgt, og det blir dermed vanskelig å oppnå ønsket pris. Velger du for mye utstyr, er det imidlertid sjeldent du får igjen pengene du la inn.

– Det finnes mange gode og prisgunstige utstyrspakker som er å anbefale. I valg av bilmodell er det tryggest å velge litt ut ifra normen i det norske bilmarkedet, for eksempel en av topp ti-merkene innenfor det enkelte segment, sier Marthinsen.

Og husk; det er ikke nødvendigvis den billigste bilen i innkjøp som gir det rimeligste bilholdet på lengre sikt.

– Å spare for eksempel 5.000 kroner på å ikke velge xenon når bilen kjøpes ny, kan fort bli et tap på det dobbelte når bilen skal selges. Det er den totale kostnaden av bilholdet som teller, ikke besparelsen der og da, forklarer Autolease-sjefen.

Få med ekstrautstyr

Jan Ivar Engebretsen i NAF mener ekstrautstyret kan bety alfa og omega for å få solgt bilen igjen. Derfor anbefaler han å «prute» til seg ekstrautstyr på kjøpet når du forhandler om nybil.

– Selgere lar deg sjelden prute på prisen, men det fungerer alltid å be om ekstra utstyr på kjøpet eller til en sterkt redusert pris, forklarer kommunikasjonsrådgiveren.

PRUT PÅ DEG UTSTYR: Ekstrautstyr hjelper deg med å få solgt bilen. Derfor kan det være en god ide å forhandle til deg billig ekstrautstyr, som takboks, før du drar kortet. Foto: Berit Keilen / NTB Scanpix Vis mer

– Vinterhjul, hengerfeste, takfeste og skiboks er utstyr som du kan få med, legger han til.

Engebretsen anbefaler også å ta en salgstest på bilen før den skal selges.

– Da har du bilens tilstand dokumentert på et papir, som hjelper deg til å få solgt den. Det sier mye mer enn en EU-kontroll, forklarer han.

AUTOLEASE´ GUIDE TIL EKSTRAUTSTYR: Dette utstyret bør du velge innen hvilket segment. Trykk på tabellen for å gjøre den større/mindre. Vis mer

LES OGSÅ:
Mercedes utfordrer Tesla: Satser 90 milliarder på elbil
Sjekk om du har prikker på førerkortet
Ioniq ble Årets Bil 2017