Vis mer

Dette bør du ligge unna

Bilistorganisasjon advarer mot farlig ekstrautstyr som selges på nett.

- På internett tilbys det biltilbehør som ikke bare er overflødig, men også farlig, skriver den tyske bilorganisasjonen ADAC i en pressemelding.

ADAC er søsterorganisasjon til norske NAF.

Her kan du se hvilket ekstrautstyr som ADAC i særdeleshet advarer mot.

"Røyk"effekt

Noen synes kanskje det er ganske kult å se på, men montering av dyser som skal sprute effektfull "røyk" ut ved hjulbuene på bilen, er farlig. Effekten skapes av lystgass.

- Innbygging og drift av slike produkter er forbudt, skriver tyske ADAC.

- Andre trafikanter blir skremt. Dette kan føre til farlige situasjoner i trafikken, sier ADAC videre.

- Dette vet vi ærlig talt ikke helt hva er, det har vi ikke sett her, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Av det vi kan lese fra ADAC, ser vi at det kan oppstå farlige situasjoner, det er nok mye mulig, men dette er som sagt ikke noe vi kjenner til, sier Engebretsen videre til DinSide.

Er dette noe du kjenner til eller som du har sett brukt på biler her hjemme? Tips journalisten.

Hvilket ekstrautstyr har du i bilen din? Ta gjerne bilde av grom-sakene og send bilde og en beskrivelse av utstyret og fortell oss hvorfor dette er så bra. Send tips til journalisten.

Innsovningsalarm: Du fester den bak øret, og så kommer det en høy alarmlyd dersom den registrerer at hodet ditt faller fremover. Vis mer


Innsovningsalarm

ADAC advarer mot såkalte innsovningsalarmer. Dette er en liten enhet som festes bak øret og som skal alarmere deg dersom hodet ditt begynner å falle fremover, for eksempel hvis du sovner.

- Alarmene gir en falsk trygghet, fordi man ikke kan stole 100 prosent å det, sier ADAC.

Alarmen reagerer først når hodet begynner å falle fremover, og da kan man ha sovet i flere sekunder allerede, skriver ADAC i en pressemelding.

- Ved tegn på trøtthet er det kun en medtode som virker: Ta en pause og sov!, oppfordrer ADAC.

- Innsovningsalarmer kan gi en falsk trygghet, men dette er vi litt mer ambivalent på. Men er du så trøtt at du er avhengig av å ha en slik, bør du unngå å kjøre bil. Et døgns våkenhet tilsvarer 1 promille i sløvhet, og det er dobbelt så mye som er tillatt ved faktisk promille, sier Engebretsen i NAF.

- Det er greit med hjelpemidler, men de som sliter med trøtthet når de kjører bil, må legge inn flere pauser ved langkjøring allerede fra start, sier Engebretsen videre.

Du får promille av "trøtthet"

Deksler til kollisjonsputer

- Deksel for kollisjonsputer, som av sikkerhetsgrunner ikke finnes som egen reservedel hos bilfabrikantene, kan være farlig å bruke, skriver ADAC i en pressemelding.

Ifølge ADAC må hele kollisjonspute-enheten byttes av fagfolk dersom dekselet er skadd. Dersom kun dekselet byttes, har du ingen garanti for at kollisjonsputen faktisk løser ut slik den skal, i tilfelle du kommer opp i en ulykke.

- ADAC advarer sterkt mot at man reparerer kollisjonspute-deksler, eller at kun dekselet byttes, skriver ADAC videre.

- Her er vi av en klar mening at alt det som har med kollisjonsputer å gjøre, bør man forholde seg til fagfolk, sier Engebretsen i NAF. Originale deksler deler seg på en spesiell måte, slik at airbagen går ut i riktig retning når den utløses. Ved uoriginale deksler har man ikke noen garanti for at de fungerer slik at airbagen går i riktig retning. Det er sterkt å fraråde å bruke uoriginale deksler til airbag, sier kommunikasjonsrådgiver Engebretsen til DinSide.

Trekuletrekk

ADAC advarer mot trekuletrekk, slike setetrekk med trekuler som i alle fall vi husker var populært i drosjebilene på 80- og 90-tallet, men som også selges i bilutstyrsforretninger i dag.

Ifølge ADAC er det en risiko for at de som sitter på et slikt sete, sklir ned under bilbeltet og får store personskader ved en ulykke. Derfor anbefaler bilistorganisasjonen heller at man bruker sklisikre setetrekk, dersom man ønsker å ha setetrekk på bilsetet.

- Sitteunderlag med trekuler er noe vi kjenner godt til i Norge, og der er vi av samme oppfatning som tyske ADAC. Selv med trepunktsseler kan man skli ned og få store skader ved en ulykke. Også i krappe svinger vil man sitte ustødig og skli litt i den, så dette er ikke noe som vi synes noe særlig om, sier Engebretsen i NAF til DinSide.

Hvilket ekstrautstyr har du i bilen din? Ta gjerne bilde av grom-sakene og send bilde og en beskrivelse av utstyret og fortell oss hvorfor dette er så bra. Send tips til journalisten.