STERK: Giulia gjør slett ikke skam på det stolte Alfa-navnet – og spiller helt klart i liga med BMW. FOTO: ANDREAS LIBELL
STERK: Giulia gjør slett ikke skam på det stolte Alfa-navnet – og spiller helt klart i liga med BMW. FOTO: ANDREAS LIBELLVis mer

Test: Alfa Romeo Giulia

Dette blir kanskje BMW 3-series største konkurrent

Med sin nye Giulia har Alfa fått til en fin kombinasjon av italiensk personlighet og reell kjøreglede. I siktet legger ikke Alfa skjul på at de har fremfor alle BMWs 3-serie.

«Hold 40 kilometer i timen gjennom slalåm-banen uten å velte kjeglene! .... før full fart tilbake til start..!»

Tiraden fra instruktøren kommer som en maskingeværsalve mens han peker og forklarer ivrig før deltakerne på lanseringen hopper inn bak rattet og følger lederbilen for en første gjennomgang av testløypa.

Alfa Romeo Giulia er bilen som igjen skal sette Alfa Romeo på kartet igjen. Dens største konkurrent er trolig også den det er hentet mest inspirasjon fra, BMW 3-serie.

Giulia er etterfølgeren av Alfa Romeo 159, som ikke ble noen direkte salgssuksess og avsluttet sin karrierè i 2011. Siden har Alfa slitt med stygge rykter om nedleggelse.

Nå er de imidlertid tilbake med Giulia for å ta tilbake sitt gode navn å rykte. Lar vi oss overbevise?

Lett og elegant, men også muskuløs

Til tross for at det er gjort store forandringer på Giulia i forhold til forgjengeren er det klare gjenkjennelige tegn til forgjengeren.

I og med at plattformen er blitt endret fra for- til bakhjulsdrift er proporsjonene noe endret.

RÅSKINN: Nye Giulia har gode kjøreegenskaper og kan raskt bli en konkurrent for BMW. FOTO: ANDREAS LIBELL Vis mer

Samtidig er det noe mer avrundet ved formgivningen og inntrykket vi har etter å ha observert Julie en stund (Giulia er den italienske formen av navnet Julie / Julia), er av en krysning mellom Maserati Ghibli og BMW 3-serie.

Når vi nevner dette for en av Alfa-representantene som er tilstede under lanseringen, trekker han på smilebåndet, nikker og ser ikke ut til å ville protestere.

Selve konstruksjonen er jo ti år mer moderne enn forgjengeren og det har gitt seg utslag i både lavere vekt og bedre plassutnyttelse.

Egenvekt helt ned i 1380 kilo for grunnmodellen er oppnådd gjennom bruk av lettvektsmaterialer – blant annet presiseres det for eksempel at kardangen er i karbonfiber mens skjermer, dører, støtdempere, og motorer er i aluminium. Forgjengeren veide et par hundre kilo mer.

Romslig

Alfa Romeos nye satsing er to centimeter kortere enn forgjengeren, men noe bredere. Allikevel oppleves den som romsligere foran, men sbaksetepassasjerene definitivt har bedre plass, uten at vi nærmer oss de romslige familiebilene VW Passat eller Ford Mondeo.

GOD PLASS: Kupeen er oversiktlig og romslig. FOTO: ANDREAS LIBELL. Vis mer

Sittestillingen i førersetet finner vi raskt og den er god, med utmerket støttegenerelt - med unntak av forkanten av sitteputen, som vi kunne ha ønsket enten litt mindre avrundet eller med en mulighet for å tilte den litt opp.

Etter å ha prøvd flere av modellene iløpet av dagen Den første testbilen i beige og lys brunt gir mer romslighetsfølelse enn banebilen vi får prøve noe senere på dagen, holdt helt i sort og mørke fargetoner.

GOD PLASS: Både bakseter og forseter byr på godt med romslighet for passasjerer. FOTO: ANDREAS LIBELL Vis mer

Interiøret ellers er selvsagt et steg opp fra den gamle modellen 159 når det gjelder kvalitetsinntrykk.

Stilen heller mer mot det nøkternt sportslige enn mot det luksuriøse og premium-følelsen er ikke på Mercedes- eller Audi-nivå når det kommer til gjennomført høyverdige detaljer.

Allikevel syntes vi det har et forfriskende egenartet med annerledes designvalg på overflatene, som for øvrig er myke og polstret ned til undersiden av dashbordet.

Instrumentpanelet er forbilledlig oversiktlig og lettlest og infotainment-skjermen er integrert i dashbordpanelet på en sømløst finurlig måte.

Nye, friske motorer

Dieselutgavene er to varianter av 2,2-liters turbodiesel-motoren, den ene med 150 hestekrefter og 380 newtonmeter, den andre med 180 hester og 450 newtonmeter. 150-hesteren vil også tilbys i Norge, men bare med manuell girkasse.

FLERE VERSJONER: Det er ingen skam å velge dieselversjonen når du skal velge motor. FOTO: ANDREAS LIBELL Vis mer

På bensinsiden ser det mer spennende ut – og det er da enda godt i og med at de fleste frafalne alfister er blitt det på grunn av den store skuffelsen over at Alfa henga seg til dieselmotorer i første omgang.

I nykommeren tilbys en turboladet firesylindret 2,0-liters maskin som utvikler 200 hester og 330 newtonmeter, mens neste trinn på stigen – og det desidert øverste – er Giulia Quadrofoglio med sin 2,9-liters V6 biturbo-motor utviklet i samarbeid med Ferrari. Den makser på hele 510 hester og 600 newton – med andre ord er den ytelsesmessig helt oppe i Mercedes-AMG C 63 -ligaen!

Toliteren kommer senere på høsten, og vi fikk ikke anledning til å kjøre den – derimot fikk vi litt tid bak rattet i Quadrifoglio (heretter nevnt under kortnavnet Q), men det kommer vi tilbake til.

En av de beste på diesel

Den første motoren vi tester på lanseringen er den ferske 2,2-literen med 180 hestekrefter i kombinasjon med 8-trinns automat.

450 newtonmeter gir trekkraft i massevis og bilen oppleves som sprek.

Det heftige draget overføres effektivt til bakhjulene gjennom automaten som har samme basis som den BMW bruker – altså noe av det aller beste på markedet… 0 til 100 på drøye 7 sekunder er mer enn godkjent i denne klassen. Det er ingen skam å velge denne motoren.

vi prøvde ikke 150-hestersversjonen av samme motor, men vi er rimelig sikre på at den vil oppleves bra for de fleste med sine 380 newtonmeter og 0-100 på 8,4 sekunder. Den blir derimot ikke å få med automatgir i Norge.

Sportslig på veien

Med Giulia har Alfa villet vise at Alfa fortsatt betyr sportslig bil, men som også duger i hverdagen.

Alfa Romeo innrømmer åpent og ærlig at når det gjelder kjøreegenskaper i premium-middelklassen, anser de BMW som referansen («benchmark»).

GODE LINJER: Gjennomførte linjer, og en BMW-inspirert finne på taket. Hvor har inspirasjonen til denne bilen kommet fra? FOTO: ANDREAS LIBELL Vis mer

Gjennom kjeglebanen er vekslingene mellom høyre og venstre raske og effektive, og sideveis kompresjonen i høydeforskjell midt i svingen, der snuten på bilen umiddelbart lystrer orden fra den presise styringen.

Det er en kjøreglad, velbalansert og effektiv bil.

Råskinnet Giulia Q

Som nevnt over skulle vi komme tilbake til Q`en. I denne sammenhengen står den for Quadrofoglio.

Vi fikk ikke testet den tilstrekkelig til å skrive noen lang avhandling om dens kjøreegenskaper, men sportssedanens egenskaper er lovende. 0-100 på 3,9 sekunder sier sitt og den er råere, stivere, raskere og enda mer presis. V6-motoren med dobbel turbo og 510 hester er helt rå.

Uten å ha kjørt bilen for mye kan vi likevel si: BMW M3 kan bare passe seg og selv Mercedes-AMG C 63 Coupé har nå fått en seriøs konkurrent.

RÅSKINN: Giulia Q er en av de modellene vi nå virkelig gleder oss til å teste skikkelig. V6-er og 0-100 på 3,9 sekunder skaper forventninger. FOTO: ANDREAS LIBELL Vis mer

Fra 388 800

Importøren har klart å forhandle frem en prisliste det fint vil gå an å leve med i forhold til konkurrenter som BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse og Jaguar XE.

Basemodellen (Pris: 388.800 kroner), leveres kun i versjonen 2.2 diesel med 6-trinns manuell kasse.

Standard er blant annet startknappen på rattet, konstantfartsholder (CC), kollisjonsvarsling front, filskiftvarsler, 16-tommers alufelger, DNA-innstillingsmuligheter og betjeningshjul til infotainment-systemet.

Nivået Super vil nok de fleste velge. Det angår 180-hesters diesel med begge girkasser, (Priser: 418 800 og 453 800 kroner), samt bensinturboen på 200 hester (485 800 kroner).

Her får man i tillegg 17-toms felger, delskinn seter samt 2-tonet dashbord og dørpanel. Øverste utstyrsnivå er sportslig og rikholdig og gjelder bare Quadrofoglio. Det heter bare «Q».

I tillegg kommer utstyrspakker og ekstrautstyr på en omfattende liste, som seg hør og bør for en bil som vil rivalisere i premium-klassen.

SPREKE FARGER: Sort hvitt og rødt er riktig nok ikke de sprekeste, men de kler den autofile veldig godt. FOTO: ANDREAS LIBELL Vis mer

Konklusjonen blir noe farget

Det er riktig nok mest av en smittende entusiasme oss journalister mellom. Bilen er virkelig et autofilt produkt, som åpenbart er utviklet av folk som er glad i biler og som har et ønske om å formidle et følelsesmessig budskap mellom bil og fører.

Alfa har villet gå i clinch med BMW i 3-serie-klassen, men på egne premisser selv om de har gått mer over på BMWs teknologiske banehalvdel - det mener vi de har lyktes svært godt med.

Terningkast 5


Alfa Romeo Giulia
Versjon 2.2 Turbo diesel 180 hk 2.9 V6 bensin biturbo 510 hk
Pris, fra 418 800 kr 1 158 800 kr
Drivstoff Diesel Bensin
Girkasse Man. 6 (Aut. 8) Man. 6 (Aut. 8)
Slagvolum 2143 ccm 2 891 cc
Effekt 180 hk/4000 o/min 510 hk/ 6 500 o/min
Dreiemoment 380 Nm/ 1500 o/min. 600 Nm @ 2.500-5.000 o/min
0-100 km/t 7,2 (7,1) sek 3,9 sek
Toppfart 230 km/t 307 km/t
Forbruk - blandet 0,42 l/mil 1,18 (1,22) l/mil
CO2-utslipp 109 g/km 149 g/km
L/B/H 464/-/144 cm 464/-/144 cm
Akselavstand 282 cm 282 cm
Egenvekt 1374 (1445) kg 1580 (?) kg
Bagasjerom 480 liter (VDA) 480 liter (VDA)
Tilhengervekt 1600 kg -