Fargen på eksosen kan fortelle om noe er galt med bilen din. Foto: All Over Press
Fargen på eksosen kan fortelle om noe er galt med bilen din. Foto: All Over PressVis mer

Dette betyr eksosproblemene

Finn ut hvor feilen ligger.

Både fargen på eksosen og mengden eksos bilen avgir kan si noe om det er feil på bilen din. Vi har fått hjelp av NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen til å tyde symptomene. Og uansett farge bør man få bilen undersøkt, når noe virker unormalt.

– Oppdager man plutselig at eksosen har en annen farge enn til vanlig, bør man få det sjekket av fagfolk, påpeker Engebretsen.

>> Her er årets beste vinterdekk!

Dyrt å kjøre videre

Hva gjør du når du legger ut på bilferie, og oppdager at du plutselig er i ferd med å røyklegge halve Gudbrandsdalen?

Du får feilen sjekket. Men, før du drar avgårde til nærmeste verksted er det greit å avklare følgende med en gang:

Det er normalt at bilen avgir lettere hvit eksos like etter at du starter bilen, når bilen er kald. Altså når det er minusgrader i luften.

Oppstår det derimot plutselig en annen farge på eksosen, eller det kommer unormale mengder med eksos under kjøring, er dette ikke normalt og man bør få det sjekket.

– Hvis eksosen får en annen farge, og man fortsetter å bruke bilen som normalt, kan man utvide skaden. Dermed kan en reparasjon bli dyrere enn nødvendig – ikke minst siden alle disse feilene er knyttet til motoren, sier Engebretsen til DinSide.

Hva disse feilene vil koste å reparere, er derimot vanskelig å anslå nøyaktig.

– Kostnader er forskjellige i forhold til hvilken skade og på hvilke type kjøretøy, men det som er sikkert er man må regne med at flere tusenlapper vil forsvinne fra lommeboka, sier Engebretsen.

Les også: Det er nå du bør vaske bilen!

Tre vanlige tegn på feil og mulige årsaker:

  • Bilen slipper ut store mengder grålig eksos:
  • Kan være tegn på at turboen ryker. Olje, som egentlig skal kjøle ned turboen, går i motoren og gir store mengder eksos.

  • Eksosen har tett og hvit farge:

  • Kan være tegn på at toppakningen er gåen. Man mister kjølevannet, som går inn i sylinderne, og følger med ut i eksosen. Vær obs på at dette kan skje gradvis.

  • Tett, svart eksos:
  • Hvis eksosen har en mørkere farge enn vanlig, kan det være lekkasje i ventiltettninger i topplokk, toppakning eller det kan være at motoroljen kommer forbi stempelringene, opp i sylindrene og ut med eksosen etter å være ufullstendig forbrent. Dermed blir eksosen mørkere enn til vanlig.

    Dessuten kan tett, svart eksos være tegn på forskjellige feil på dieselbiler:

    1. Dieselpumpa kan være slitt eller feiljustert, som igjen gjør at bilen slipper ut for mye avgasser. Da må denne justeres, og dette sjekkes blant annet på EU-kontrollen, på alle biler.
    2. På dieselmotorer kan det også være snakk om tett luftfilter. Dette kan du sjekke ved å ta ut luftfilteret, og se om det hjelper. Men, husk å ikke kjøre uten luftfilteret! Det kan gjøre store skader på motoren siden lufta tar med seg støvpartikler inn i motoren.
    3. Det kan også være snakk om feil på dyser på dieselmotorer.

    Les også: Disse dekkene holdt i under ett år!