<b>ØKT REKKEVIDDE:</b> Nye Chevrolet Volt får 8 mil rekkevidde på strøm alene.   Foto: Newspress
ØKT REKKEVIDDE: Nye Chevrolet Volt får 8 mil rekkevidde på strøm alene. Foto: NewspressVis mer

Detroit: Ny Chevrolet Volt

En ny Volt er lansert. Det betyr også en ny Opel Ampéra, og her er hva vi har i vente.

Nytt karosseri, nytt interiør, og ny drivlinje med opp til 80 kilometers elektrisk rekkevidde. Dette er situasjonen når Chevrolet nå lanserer en helt ny Volt.

I Norge skal bilen selges som Opel Ampera, når den kommer på markedet i løpet av 2016.

Chevrolet er ikke mindre optimistiske enn at de kaller bilen den mest kapable ladbare hybriden på markedet, når den dukker opp. I denne prisklassen vil den først og fremst konkurrere mot Audi A3 e-tron og VW Golf GTE.

Interessant forbruk

Å definere forbruket på en ladbar hybrid er nærmest umulig. Det avhenger av kjørestil og type kjøring, som ved alle andre biler.

I tillegg handler det også om hvor ofte du lader batteriene via stikkontakten, og hvor lange distanser du kjører mellom disse oppladingene.

GM oppgir et interessant tall for å definere dette. De tror kundene av Volt i gjennomsnitt vil kjøre tusen miles mellom hver gang de må fylle bensin. På godt norsk betyr dette 160 mil.

Se flere bilder:

Foto: Newspress
ØKT REKKEVIDDE: Nye Chevrolet Volt får 8 mil rekkevidde på strøm alene. Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Chevrolet
Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Chevrolet
FORBEDRET: Interiøret ser langt bedre ut nå enn på forrige generasjon. Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet


Ny drivlinje

Det aller meste i nye Volt er nytt. Den får en tomotors elektrisk drivenhet som er 12 prosent mer effektiv, samtidig som den veier hele 45 kilo mindre enn på første generasjon Volt.

Batteriet har en økt kapasitet til 18,4 kWt gjennom 192 celler, mot tidligere 288 celler, noe som gir en vektreduksjon på 9 kilo.

Også bensinmotoren er ny, en 1,5 liter som er mer effektiv enn i forrige generasjon.

Sjekk dette før du kjøper: Ny elbil, gammel garasje?

Full familie

Tidligere var Volt kun en fireseter, med en konsoll som tok plass i midten. Nå blir den en fullverdig femseter, og vil blant annet få varme i alle seteplassene bak.

Det øvrige interiøret minner nå mer om en ordinær Opel og Chevrolet, og er ikke så plastpreget som tidligere.

Bagasjerommet skal nå ta imot 301 liter.

Slik gikk det: Oslo - Bergen med Chevrolet Volt

FORBEDRET: Interiøret ser langt bedre ut nå enn på forrige generasjon. Foto: Chevrolet Vis mer


Kort rekkevidde

I motsetning til en Audi A3 e-tron, som også er en ladbar hybrid, har Volt en kortere rekkevidde.

A3 skal i følge Audi klare 94 mil på bensin pluss strøm. Tilsvarende rekkevidde på Volt er 67,6 mil.

Dette skyldes i første om gang at Volt har en særdeles liten drivstofftank, som rommer kun 33,7 liter, noe som må sies å være en av bilens store svakheter.

Noen konkrete forbrukstall er ikke kjent, for Volt skal i Chevrolet-versjon ikke lanseres i Europa. Her vil den altså etter hvert dukke opp som Opel, og først da vil vi få forbrukstall basert på NEDC-standarden.

Volt skal lanseres i USA i løpet av andre halvår. En ny Ampera er ikke å vente på markedet i Europa før i 2016.