Sett den før, sier du? Dengang stod det Tesla eller Lotus på den. Nå er det Detroit Electric som pryder emblemet.  Foto: Produsenten
Sett den før, sier du? Dengang stod det Tesla eller Lotus på den. Nå er det Detroit Electric som pryder emblemet. Foto: ProdusentenVis mer

Detroit Electric SP:01

For mange er de nye, men merket er eldre enn de fleste. Nå står elbilmerket opp fra de døde.

Den utvilsomt mest solgte Tesla her til lands er Tesla Roadster. Du kan knapt gå en tur i hovedstaden uten å se et eksemplar, eller to. Nå har Tesla stoppet produksjonen av den populære Roadster, men den enes død, den andres brød, heter det. Velkommen til Detroit Electric.

Her er VW's første elbil

Gammel traver

Detroit Electric er et gammelt bilmerke som stammer tilbake til det tidlige 1900-tallet. Som navnet tilsier, så stammer de fra Detroit, og det er også der de i sin tid produserte rundt 13.000 elektriske biler på den tiden. Nå er det blåst liv i det gamle merket, og Detroit Electric skal produsere en elbil som minner svært mye om Tesla Roadster.

Dette sa vi etter prøvekjøringen av Tesla Roadster

Kjent sort

Sannheten er at begge har sitt opphav i Lotus Exige, en toseters sportsbil som er hyllet over det hele. Bilen frister naturligvis de som har et ønske om en sportslig bil, og gjerne de som i tillegg ønsker en elbil. Sistnevnte gruppe er gjerne pendlere som drar nytte av gratis bomring i kombinasjon med mulighet for å kjøre kollektivfeltet samt gratis parkering.

Se bilder av nyskapningen:

Sett den før, sier du? Dengang stod det Tesla eller Lotus på den. Nå er det Detroit Electric som pryder emblemet. Foto: Produsenten
Under bakluken ligger det meste for drivlinjen, og kan beskues gjennom to glassluker. Foto: Produsenten


For USA, perfekt for Norge

Detroit Electric har derimot helt andre tanker enn å fylle kollektivfeltet inn til Oslo. I slutten av neste år skal de offentliggjøre en rekke modeller, basert på flere forskjellige karosseristrukturer. I tillegg skal totalt to biler lanseres på markedet før 2014 er omme. En av disse er altså Lotus-baserte Detroit Electric SP:01, og vi må nok regne med at de sikter seg inn på hjemmemarkedet til å begynne med.

Knallpriser på Tesla Model S

Midtplassert moro

Karosseriet i SP:01 er laget fullstendig av karbon, noe som garantert vil dra opp prisnivået. Batteri og andre vitale deler av drivlinjen er plassert der motoren normalt sitter i Lotus Exige, på midten bak setene. Som på andre langt større og dyrere sportsbiler, så har også Detroit Electric gjort ”motorrommet” synlig gjennom glass i motorluken bak. Mange vil nok mene at dette ikke helt blir det samme som å skue ned i en pyntet forbrenningsmotor, men hvem vet hva morgendagen bringer?

Kvikk sak

I likhet med Tesla Roadster, så kommer også SP:01 til å ha respektable ytelser. Sprinten til 100 km/t skal gå unna på 3,7 sekunder, og toppfarten oppgis til 248 km/t. Om du velger å bevege deg opp i disse hastighetene, så vær klar over at rekkevidden i så fall vil stupe.

Under bakluken ligger det meste for drivlinjen, og kan beskues gjennom to glassluker. Foto: Produsenten Vis mer


2 x 37

Bilen er utstyrt med to lithium-polymer batterier på 37 kWt, som igjen forer en motor som sies å kunne levere 201 hk på det meste. Dreiemomentet er oppgitt til 225 Nm. Den nye EU-syklusen, som benyttes til å beregne forbruk og rekkevidde, forteller at Detroit Electric SP:01 kan rulle 28 mil på en lading, og da tar det cirka åtte timer for igjen å kunne lade fullt på en ordinær 16 ampere kurs. Har du hurtiglading, eller en 32 ampere kurs, så er du nede på i overkant av fire timer for å få fulladet batteripakke.

Tesla Model X er utsatt

Hjemmehjelp

Den velkjente rekkeviddeangsten skal ha fått et nytt hjelpemiddel i SP:01, for her kan du aktivere en elektronisk hjelper som varsler deg i forhold til avstand hjemmefra. Når du er i ferd med å komme utenfor rekkevidde, så gir den deg en varsling, samtidig som den går i et slags sparemodus. Du har dermed muligheten til å sette nesa hjemover, eller å skru systemet av.

Noen billig affære blir SP:01 dessverre ikke. I USA er den priset til 135.000 dollar, eller rundt 810.000 kroner med en kurs på seks. Deretter kommer alle tilleggene for det du måtte ønske av ekstrautstyr.