Bilbelte er det viktigste sikkerhetsutstyret i bilen, vel å merke, hvis du bruker det.
Bilbelte er det viktigste sikkerhetsutstyret i bilen, vel å merke, hvis du bruker det.Vis mer

Det viktigste sikkerhetsutstyret

Setebeltet er opplagt, men langt fra alle biler har resten av denne utstyrslista.

«- Av sikkerhetsutstyr i bilen er det bilbelte og beltepåminnere, som er viktigst, sier Rune Elvik, forskerleder i Transportøkonomisk Institutt (TØI).»


I 2010, mistet 209 mennesker livet i trafikkulykker. Uten nye tiltak vil tallet bli 260 drepte i 2020 ifølge Elvik og TØI. Med en videreføring av dagens politikk vil det være en nedgang på 70 til 190 drepte, avhengig av hvilke tiltak som settes i verk.

I jobben med å kartlegge hvilke trafikksikkerhetstiltak som vil virke positivt inn har forskerleder Rune Elvik bereregnet og kommet frem til at det er bilbelte og beltepåminnere som gir mest effekt.

Bruk bilbelte!

Forskerleder ved transportøkonomisk institutt, Rune Elvik, forsker på trafikksikkerhet. Foto: Tøi Vis mer

- Det viktigste sikkerhetsutstyret i en bil er uten tvil bilbeltene, forklarer Elvik. Hvis alle brukte dem kunne antallet drepte reduseres med ca 30 mennesker per år.


Så godt som alle nye biler blir også utstyrt med beltepåminner. Bilen gir fra seg en gjenkjennelig lyd som gjentas inntil alle passasjerere har festet bilbelte.

- Flere og flere biler får beltepåminnere, som øker bruken av bilbelter og som de kommende ti år kan ventes å redusere antall drepte med 10-12 mennesker per år, utdyper Elvik.

Antiskrenssystem

Når det gjelder tiltak med sikkerhetsutstyr på bilen er det mange tiltak som kan føre til at dødsulykkene blir færre. Antiskrens er et av disse, også kjent som ESP. Bilens antiskrenssystem kobles inn og sørger for å hjelpe deg til å holde deg på veien.

- Et antiskrenssystem på alle biler på veien vil føre til syv færre drepte i trafikken, forteller Elvik.

De aller fleste nye biler kommer nå med antiskrens som standardutstyr og med flere og flere nye biler på veiene vil sikkerhetsutstyret bidra til å reduserer dødsfallene i trafikken.

Fartssperre

Det finnes også et annet mer kontroversielt tiltak som kan spare liv. En fartssperre som gjør det vanskelig å kjøre over tillatt hastighet, mener Elvik kan redusere dødsulykker betraktelig.

- Fartssperre knyttet til fartsgrensen kan redusere antall drepte med 45-50 per år dersom alle motorkjøretøy har det, forklarer Elvik.

Les mer om alkolås her

Han er imidlertig klar over at det er lite gjennomførbart og vanskelig å få bilister til å godta at de ikke selv skal styre hastigheten på kjøretøyet.

Myk front

Ifølge Elvik foregår det også forskning på en myk front på tunge kjøretøy. I tilfeller der et stort kjøretøy kolliderer med en liten personbil er det tenkt at en myk front på det store kjøretøyet skal gjøre kollisjonen mindre alvorlig.

Nærmere forklart er en myk front en type luftputer som er montert foran på store kjøretøy. Disse luftputene blir utløst ved føreraktivering. Hvilket betyr at det er bare i tilfeller der sjåfør ser en mulig ulykke, og rekker å reagere, at en slik løsning er fordelaktig.

- Det vil ta lang tid før alle tunge kjøretøy vil ha en slik løsning, men det er et skritt i riktig retning, forsikrer Elvik.

I mellomtiden er det viktigste tiltaket å få alle til å bruke bilbeltet. Også de i baksetet.

Les også: Bevis din uskyld med denne dingsen

Les også: Bråbremsen vil ikke hindre boten

Les også: Kamera kan redde liv