Genève er en eneste stor bilfest. Her viser Volkswagen-konsernet frem en nyhet i forbindelse med Group Night som fant sted om kvelden 4. mars. Giugiaro Parcour, heter kreasjonen. Foto: Per Ervland
Genève er en eneste stor bilfest. Her viser Volkswagen-konsernet frem en nyhet i forbindelse med Group Night som fant sted om kvelden 4. mars. Giugiaro Parcour, heter kreasjonen. Foto: Per ErvlandVis mer

Det viktigste fra Genève 2013

Torsdag 7. mars åpner verdens beste bilmesse for publikum. Vi vet veldig mye på forhånd - bare se!

NB: Saken oppdateres fortløpende!

Verdens største? Nei. Verdens mest besøkte? Nei. Men for oss, og for de av våre lesere som har en reell og bred interesse for bil, er den verdens beste.

Her finner du våre saker om årets viktigste biler.

VW-arroganse

Vi snakker selvsagt om bilutstillingen i Genève, eller Salon International de l'Auto, også kjent som Geneva Motor Show - kjært barn har mange navn. I år ventes det stort vårslipp av nyheter og først ute er som vanlig Europas dominerende bilprodusent - Volkswagen-konsernet.

Ikke nok med at Golf 7 nettopp er blitt kåret til årets bil i Europa, konsernet varter opp med en rekke attraktive produkter i alle prisleier og markedssegmenter.

Bentley er også en del av Volkswagen-konsernet. Her viser de frem den nye luksussedanen Flying Spur. Foto: Per Ervland Vis mer


Dermed "tyvstartet" de, som vanlig, med et stort konsern-show, kvelden før første pressedag. Der ble blant annet den nye Golf stasjonsvogn vist frem, likeledes Skoda Octavia stasjonsvogn og Audi RS6 Avant. Bentley, Porsche, Lamborghini og Bugatti vartet opp med sitt nyeste og Giugiaro viste frem sin spektakulære Parcour (se vårt hovedbilde).

En ren maktdemonstrasjon fra Volkswagen-konsernets side, med andre ord.

Vanskelig for mange

Heldigvis finnes det en mengde utfordrere der ute, selv om de alle må se seg slått når det gjelder både messekvadratmetre og salgstall. Franskmennene er relativt diskrete denne gangen - der i gården var det adskillig mer aktivitet i forbindelse med Paris-messen i fjor høst. Tross en klar forbedring når det gjelder design og kvalitet, slikker de åpne sår som ikke vil leges før økonomien bedrer seg eller internasjonaliseringsstrategiene er gjennomført og begynner å bære frukter.

Frukter er derimot noe tyskerne høster her og nå og det gjelder premiummerkene og nevnte VW. Asiatene er ikke borte de heller, de vi kjenner fra før, selvsagt - Japan og Korea - og kineserne prøver seg nok en gang - blir dette den riktige?

Her kan du se bilder og lese vår omtale av Genève-nyhetene

Slik ser den offisielle messeplakaten ut:

Vis mer