<b>VINTERSYKLIST:</b> Vi kan drømme om vinterhvite veier, tomme for biler og sporete snø. Men vintersyklisten møter vel så ofte nattsvart asfalt med en og annen isflekk. Skal du la de dystre utsiktene skremme deg? Foto: THOMAS STRZELECKI
VINTERSYKLIST: Vi kan drømme om vinterhvite veier, tomme for biler og sporete snø. Men vintersyklisten møter vel så ofte nattsvart asfalt med en og annen isflekk. Skal du la de dystre utsiktene skremme deg? Foto: THOMAS STRZELECKIVis mer

Det verste er ikke is

Tør du? Vintersyklist-tipsene fra en som gjør det selv.

I desember i fjor prøvde Dinsides journalist Thomas Strzelecki seg som vintersyklist for første gang, og ble overrasket: Vintersykle til jobb. For det er ikke så skummelt som mange synes å tro.

Mer om hva som skal til for å få flere til å sykle til jobben året rundt

Selv har jeg syklet året rundt de siste fire-fem årene. Ikke som treningssyklist, men som vanlig jobb-pendler uten ambisjoner om å slå verken egne eller andres rekorder.

Sykling er rett og slett den raskeste og mest effektive måten å komme seg fra A til B på i en overfylt (i norsk sammenheng) storby som Oslo.

Men også andre steder i landet har sykling under alle forhold slått an. Det viser ikke minst erfaringene fra Alta.

SYKKELFØRE? Ser veien slik ut, går det fint an. Men pass deg for nysnø på blank is. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Som ildsjelen Gjermund Abrahamsen Wik sier:

Det er ytterst få dager - selv langt der oppe i nord - som det ikke er mulig å sykle.

Men det skal innrømmes at det ikke går like fort som om sommeren, og det sier seg jo selv at det ikke er like behagelig å legge ut på sykkelen en dag med blåst, snøføyke og minus ti som en skyfri sommermorgen med 15-20 grader i lufta.

Om du først våger deg utpå, er det viktig å bli sett, ha piggdekk og å kle seg godt. Og føler du deg usikker på vær og føre er det nok best å la sykkelen stå.

Alt nybegynneren behøver vite om piggdekk på sykkelen

Rekker ikke å brøyte

Distansen til min egen arbeidsplass er cirka ni kilometer, og på hjemveien er det mye oppoverbakke. Greit om sommeren, men også stort sett om vinteren.

På dager da det har vært tungt snøfall på natta og brøytemannskapene bare har rukket å klargjøre de viktigste fartsårene kan det by på problemer å manøvrere sykkelen på stikkveier i boligområder med lite trafikk, men ellers er min erfaring fra Oslo at bilveiene stort sett brøytet eller i det minste godt oppkjørte. Det samme gjelder det bilfrie gang- og sykkelveinettet, som heldigvis er godt utbygget i området der jeg sykler (Groruddalen ned mot sentrum).

Refleks: Sjekk merket, det er ikke alle som faktisk virker

Nysnø på blank is verst

Islagt vei er i seg selv ikke noe stort problem med piggdekk, og på hardpakket snø går det også greit.

Det er nysnø på blank is jeg har dårligst erfaringer med. Felter med løs snø på is er ofte vanskelige å oppdage, så her gjelder det å sette ned farten.

Mens en bråbrems på bar asfalt i verste fall fører til at du ramler forover over styret, gir en tilsvarende brems på vinterføre deg «aketur». Hus forsiktig nedbremsing i god tid før lyskryss og andre hindringer.

Disse tjukkasene er som skapt for røft vær og underlag

En sinna syklist

Med gode piggdekk sklir du ikke så lett sidelengs (unntatt på nevnte nysnø). Svinger føles også trygt. I så måte har du omtrent samme kontroll som på sommerføre.

Som alltid når du ferdes i trafikken på sykkel lønner det seg å kjøre passivt og hensynsfullt.

En sinna syklist er kanskje farligst for seg selv, men kan også skade andre. Det gjelder i enda større grad vinterstid.