KLASSIKERE: Listen er lang, men ingen har gått stille forbi. BMW kan se tilbake på en lang rekke klassikere. Foto: BMW
KLASSIKERE: Listen er lang, men ingen har gått stille forbi. BMW kan se tilbake på en lang rekke klassikere. Foto: BMWVis mer

BMW er 40 år

Det startet med E21 og 3-serien, så skapte BMW historie

BMWs bestselger har ingen førtiårskrise. Den er fortsatt på topp! 

3-serien kan se tilbake på en ekstraordinær karriere med flere milepæler som har redefinert segmentet 3-serien befinner seg i.

Den ble lansert for 40 år siden, som en erstatter til den legendariske BMW 02, og har til nå levd videre i seks generasjoner.

Akkurat som i 1975, er også dagens kundegruppe litt annerledes enn alle andre. For 3-serien har alltid vært hakket over konkurrentene på sportslighet, veiegenskaper og morofaktor- samtidig som BMW alltid ligger og kniver helt fremme på frontlinjen når det gjelder teknikk og spennende utvikling.

KLAR-FERDIG-GÅ: Startskuddet gikk med E21 og 2-serien har siden holdt teten helt til mållinjen i segmentet. Foto: BMW Vis mer

Avdukingen av den første 3-serien skjedde under Frankfurts International Motor Show (IAA) i 1975, og siden den gang har den vokst seg til å bli BMW sitt bestselgende produkt, samt en enorm internasjonal suksess.

Faktisk er en av fire BMWer solgt, enten en 3-serie coupé eller stasjonsvogn. Igjen og igjen har teknologisk innovasjon bilen har blitt utstyrt med tatt den til nye høyder og satt en knallhard standard i mellomklassen.

Også designet har hatt en evolusjon med en rød tråd gjennom hele dens levetid.

Den umiskjennelige fronten med fire, runde lykter og sin signatur-nyregrill, de dynamiske linjene som ender i et kraftfullt bakstykke har alltid vært visuelt flørtende med alle med interesse for design og motor. Det samme har gått igjen i interiøret.

Hakket mer sportslig enn resten, høy kvalitet på materialbruk og ikke minst et veldig førerfokusert miljø.

Utviklingen av 3-seriene har gått hånd i hanske med BMWs bidrag i motorsport, hvor de har hatt stor suksess helt fra den legendariske E30 M3 til å vinne German Touring Car Masters (DTM) i 2014.

Sporty og effektive: 3-seriens motorer

Den første generasjonen av den mellomstore sedanen høstet ære først og fremst for sine sportslige evner, men også på grunn av motorene.

Allerede i 1977, bare to år etter den første 3-serie sto klar, kom den med en sekser under panseret som den aller første i sitt segment. Og det ballet på seg med revolusjonerende innsprøytningssystem, motorstyringer, høy-ytelses dieselmotorer og vektredusering i form av utstrakt bruk av aluminium og magnesium.

I dag er den nye generasjonen motorer under paraplyen BMW EfficientDynamics - hvor effektivitet, lavere forbruk og utslipp er i fokus. Det høres kanskje litt kjedelig ut, men BMW slipper aldri taket på at motorene skal være i stand til å underholde. Bare litt snillere mot isbjørner og lommebøker.

MANGE KLASSIKERE: BMW kan se tilbake på en historie med klassikere som fortsatt får folk til å snu seg på gata. Foto: BMW Vis mer

For akkurat det var kanskje ikke i fokus med motoren som satt under panseret på legenden E30 M3. En 2,3-liters firer hvor blokka kom fra BT-52 Formel 1-motorene, og toppen fra den om mulig enda mer legendariske M1. Bedre ble det heller ikke med neste generasjon M3 - da med to sylindre mer og så mye som 321 hester.

M-modellene fortsatte å rive og slite i ozonlaget med både E46 og E90 som med rekkesekser på 343 hester, og V8 på 420 ble de siste mer eller mindre kompromissløse sugemotorene bilene med M-merket på bagasjeluka ble utstyrt med.

I siste generasjon har BMW gått ned i størrelse for første gang på en M-bil, og helt klart tenkt mer utslipp og forbruk enn tidligere, med sin dobbelturbo-utstyrte 3-liters rekkesekser. Likevel og tradisjon tro: Den er langt raskere enn sin brutale forgjenger.

Firehjulstrekk

Villige motorer og kruttforsendelse til bakhjulene - kombinert med et velbalansert chassis - har alltid vært 3-seriens styrke. Men etter hvert har den også klatret inn i det som til 1985 var ukjent terreng, med den første BMW som fikk firehjulstrekk. Det vil si: Den tyske hæren beordret bilfabrikanter til å produsere firehjulstrekkere i 1933, og der i blant en slags militær personbil med navnet BMW 325 - uten øvrig sammenligning med senere 325-modeller.

Bilen som kom i 1985, fikk navnet 325iX og skilte seg fra øvrige modeller ved å ha driv på alle fire hjul og skjermbreddere. En bil som fikk dresskledde «japper» på det glade 80-tall til å føle at de kunne erobre fjell i ødemarka. Men selv med et bra firehjulstrekksystem, som gav 37 prosent kraft til forhjulene og 63 prosent til bakhjulene, ga de forstørrede sideskjørtene et hint om at denne bilen kanskje aller best trivdes på normale veier.

Touring og cab

3-serien er blitt kontinuerlig utviklet gjennom førti år. Et firedørs karosseri kom først sammen med andre generasjon (E30), det samme gjorde stasjonsvognen (Touring) og cabrioleten. Tredje generasjon (E36) bød på helt nye linjer, og man kunne nå i tillegg få både coupé og en mellomvarmt mottatt compact-versjon.

BMW E21 Baur: Baur er en velrenommert karosseribygger i Tyskland som har bygget om BMW’er fra ’30-tallet. Da Baur fikk bestilling på E21 kabriolet, tok de utgangspunkt i en standard produksjonsbil, og sagde av taket. Foto: BMW Vis mer

Utviklingen har gått videre, som den ofte gjør - til dagens modell som er den sjette i rekken.

Her kan man nesten drukne i valgmuligheter bare på motorsiden; fire bensinere og syv dieselutgaver er tilgjengelig som enten kan kobles mot en seks-trinns manuell girkasse, eller en 8-trinns Steptronic.

I tillegg kan man også velge mellom (heldigvis) ren bakhjulstrekk fremdeles, eller xDrive. Designen taler for seg selv. Å blande aggressivitet med eksklusivitet i uttrykket på denne måten, er det ytterst få andre som klarer.

LES OGSÅ:
Vi kjørt BMWs hissigste mot Tesla Model P 85D
Dette må du se etter når du kjøper bruktbil
Dette er de gjerrigste bilene
Slik justerer bilen temperaturen for å unngå å bli overopphetet