Vis mer

Det sorte lynet

Denne bilen går fort. Svært fort.

Nylig mottok vi den forstemmende beskjeden at Uwe Gemballa er forsvunnet i Sørafrika og at firmaet hans er konkurs. Heldigvis er Techart, i likhet med Ruf og 9ff, fortsatt aktive, noe de beviser med denne 911 turbo-baserte verstingen.

Techart, basert i Leonberg syd i Tyskland, er en av de etablerte Porsche-spesialistene og er ikke forbeholdt spesialistmesser som Essen Motorshow, men har til og med stand på vårens høymesse i Genève. I år har de en konseptbil basert på Panamera, Concept One, i tillegg til den bilen vi ser her.

Turbo-basert

Dens fulle navn er Techart GTStreet R og den er basert på Porsche 911 (997) turbo. Den modellen er i utgangspunktet blitt en imponerende råtass (lles vår testkjøring av nyeste 911 turbo her).

Kompromissløs sportsdesign

Utvendig har Techart foretatt en del aerodynamiske grep og denne 911en er visuelt "foredlet på flere måter. Iøynefallene er den aggressive integrerte frontspoileren og de rå 20-tommers hjulene. Bilens understell er også tunet av Techart; den har en såkalt Techart VarioPlus-funksjon som gjør at høyden kan varieres med 2,5 centimeter avhengiag av typen kjøring. I tillegg kommer en "snute-hever" som ved et knappetrykk gjør at bilens front heves opptil seks centimeter ved behov (fartsdumper, fortauskanter eller brå stigninger). Diodebaserte kjørelys, sidelys, parklys og retningsvisere er også integrert i fronten. Interiøret er forseggjort i beste Techart-stil i sort og rødt.


660 fullblods

Når det gjelder motoren, er den trimmet på godt Techart-vis; ikke for maks effekt til enhver pris men for å optimisere balansen mellom kjørbarhet og sportslighet. Ikke det at 660 hestekrefter er noe å klage over, ei heller de imponerende 860 newtonmeter dreiemoment...

3,4 sekunder

Vi ville ventet at bilen skulle kjøre fra 911 turbo i standard versjon, men her kommer vi nok til visse begrensninger når det gjelder veigrep ved full akselerasjon. Ikke for det - 3,4 sekunder fra 0-100 er raskere enn nesten alt annet på veien og like raskt som 911 Turbo med PDK dobbeltkløtsj-girkasse og Sport Chrono-pakke. 3,4 sekunder gjelder for Tiptronic S-versjonen av GTStreet R; med sekstrinns manuell girkasse tar øvelsen et tidels sekund mer.

Vi kommer til å se meget nøye på denne bilen i Genève.