SUVen Mazda CX-7 er den dyreste Mazda-modellen som markedsføres her i landet. Nå er den testet av Euro NCAP - og endte opp med bare fire stjerner. Foto: Mazda
SUVen Mazda CX-7 er den dyreste Mazda-modellen som markedsføres her i landet. Nå er den testet av Euro NCAP - og endte opp med bare fire stjerner. Foto: MazdaVis mer

Det skar seg for Mazda CX-7

Elendig nakkebeskyttelse felte Mazda CX-7, som endte opp med bare fire stjerner hos Euro NCAP.

Den store SUVen Mazda CX-7 har en innstegspris på 508.000 kroner og er dermed den dyreste Mazda-modellen som markedsføres her i landet. Nå har den 470 centimeter lange og 187 centimeter brede SUVen vært i ilden hos Euro NCAP. Og det gikk ikke spesielt bra.

Det som først og fremst ødela for Mazda-stoltheten var den elendige nakkeslengbeskyttelsen. Euro NCAP hevder i hvert fall at forsetene produserer så dårlig nakkebeskyttelse at de avspiste bilen med 0,0 av 4,0 oppnåelige poeng.

Et så dårlig resultat har kun vært tildelt én gang tidligere, da kabrioleten Peugeot 308 CC ble testet i 2009. I gjennomsnitt har de 56 bilene som har gjennomført nakkeslengtesten så langt, endt opp med 2,5 poeng.

Svak frontkollisjonstest

Mazdaen gjorde det heller ikke spesielt godt i frontkollisjonstesten, der den endte opp med 13,7 av 16,0 poeng. Snittet i denne øvelsen ligger for tiden på 14,0 poeng. I tillegg endte bilen opp med 5,8 poeng i stolpetesten, 0,5 poeng under gjennomsnittet. I sidekollisjonstesten oppnådde CX-7 riktignok 8,0 poeng og full pott. Men snittet i denne øvelsen er også høyt, og ligger på 7,9 poeng.

Kun 76 prosent på voksenbeskyttelse

Mazda CX-7 måtte nøye seg med 13,7 poeng i frontkollisjonstesten. Men det var nakkesleng-testen som ødela mest for bilen. Foto: Euro NCAP Vis mer


Når resultatene fra de fire voksenbeskyttelse-øvelsene - frontkollisjon, sidekollisjon, stolpe og nakkesleng - legges sammen, ender CX-7 opp med bare 76 prosent måloppnåelse i voksenbeskyttelse-disiplinen. Dette var i seg selv nok til å forhindre Mazdaen i å oppnå fem stjerner (2010-kravet er 80 prosent).

Men det stopper ikke der. For selv om CX-7 gjorde det relativt bra i barnebeskyttelse-disiplinen med 79 prosent (snitt: 78 prosent), endte bilen opp med relativt svake resultater både på fotgjengerbeskyttelse (43 prosent, snitt: 49) og "utstyr" (71 prosent, snitt 76).

Langt, langt ned på listen

Fordi ingen av disiplin-resultatene var gode nok til å veie opp for de svake voksen-beskyttelse-resultatene, endte CX-7 opp med pinlige 69,5 prosent sammenlagt. Dette er det syvende dårligste resultatet blant de 56 bilene som er testet i henhold til det nye Euro NCAP-regimet. 69,5 prosent er langt under 75 prosent, kravet for å oppnå fem 2010-stjerner. Dessuten ville ikke CX-7 ha fått fem stjerner om den ble testet i 2009 heller. I 2009 var kravet nemlig på 70 prosent.

5 stjerner til 2, 3, 5 og 6

Heller ikke stolpetesten gikk spesielt bra. Foto: Euro NCAP Vis mer


Dette resultatet var nok en ubehagelig overraskelse for Mazda. Kun 11 av 56 biler testet under det nye Euro NCAP-regimet har blitt avspist med færre enn fem stjerner og Mazda hadde nok ingen planer om noen av deres modeller skulle ende opp blant disse.

For eksempel klarte Mazda 3 å sikre seg fem meget solide stjerner da bilen ble testet i fjor. Også Mazda 6 sikret seg fem stjerner, om enn noe mindre solide enn Mazda 3-stjernene. Og både Mazda 2 og Mazda 5 oppnådde fem stjerner da de ble testet under det gamle regimet i henholdsvis 2007 og 2005.

Nakkesleng-testen

Fordi det i hovedsak var den elendige nakkeslengbeskyttelsen som felte bilen, skal vi også bruke et par setninger på dette temaet. Det er nemlig slik at Euro NCAP monterer setene ut av bilene og tester dem i en rigg. Alle seter testes på nøyaktig samme måte, noe det er mulig å gjøre seg noen tanker omkring.

Tung bil

Foto: Mazda Vis mer


For eksempel er Mazda CX-7 en stor, høy og ikke minst tung bil. Dieselutgaven som selges i Norge har en egenvekt på hele 1.800 kilo. Nakkesleng-testen tar utgangspunkt i hvordan setene beskytter forsetepassasjerene ved en påkjørsel bakfra. Og i visse situasjoner er det naturlig å anta at Mazdaens masse og tyngde vil resultere i at passasjerenes nakke utsettes for mindre belastninger ved påkjørsel enn om de samme setene hadde vært plassert i en mye mindre og lettere bil, for eksempel en Mazda 2.

Denne spekulasjonen forutsetter imidlertid en rekke forhold, blant annet at bilen som treffer bakfra ikke er en lastebil.

Uansett vil altså Mazda CX-7 måtte leve med et relativt pinlig Euro NCAP-resultat inntil Mazda eventuelt måtte bestemme seg for å bytte seter og be Euro NCAP om å teste bilen på nytt.

Kilde: Euro NCAP


Les også:

  • DinSides unike og rangerte resultatoversikt
  • DinSide Motors juveler