Det nye "must" for de aller rikeste

I 2004 avduket Rolls-Royce en konseptbil, 100EX, for å feire merkets hundreårsjubileum. Det dreide seg om en eksperimentell kabriolet - av Rolls-Royce kalt "drophead coupé". Nå kommer produksjonsversjonen - et nytt smykke for de som ikke behøver å kunne telle.

Vis mer

Det nye "must" for de aller rikeste

  1. Store bilder!
Vis mer


100EX ble vist på bilutstillinger verden rundt, og publikums reaksjoner overbeviste BMW-konsernet at det var verdt det å utvikle en ny Rolls-Royce-modell - en kabriolet. Beslutningen om å produsere bilen ble tatt høsten 2005. Siden da har arbeidsstokken ligget i selene for å klargjøre den ferdige bilen til 2007 - og her er den.

Egen modell

Drophead Coupé (av en eller annen grunn velger produsenten ikke å referere til bilen som kabriolet) har en felles teknisk plattform med sedanen og limousinen Phantom, men er forøvrig ganske så forskjellig; karosseriet er eksempelvis helt egenartet og i tråd med Rolls-Royces klassiske design på kupéer og kabrioleter. Plattformen har således en forkortet akselavstand, og den nye kabrioleten er 25 centimeter kortere enn Phantom. Den ruver allikevel en god del med sin lengde på 5,6 meter og sin bredde utenom speilene på så og si to meter, som Phantom. Vi har prøvekjørt sistnevnte og kan skrive under på at det er en gedigen følelse av storhet man får også i en moderne Rolls-Royce...

Mer enn nok krefter

Vis mer


"Alle" vet at Rolls-Royce ikke pleide å offentliggjøre sine ytelsestall i gamle dager, men nøyde seg med å uttale at de var "tilstrekkelige" hvilket vel også bokstavlig talt var tilfellet. Tross en vekt på over to og et halvt tonn kan man nok si om motoriseringen i nye Phantom Drophead Coupé at den er "mer enn tilstrekkelig". Heldigvis foreligger det nå tall som kan underbygge påstanden.

Vis mer


Motoren er en V12 med det tradisjonelle slagvolumet 6,75 liter. Den utvikler 460 hestekrefter og et dreiemoment på 720 newtonmeter ved 3.500 omdreininger; 75 prosent av motorkraften er tilgjengelig allerede ved 1.000 omdreininger, noe som skal sikre en usedvanlig myk men kraftfull fremdrift. Toppfarten er oppgitt til 240 kilometer i timen og tross sin sedate fremtoning skal den grei 0 til 100 km/t på rundt seks sekunder.

Raffinert håndverk

Som vanlig utpreger Rolls-Royce seg med utsøkte detaljer som den vakkert bearbeidede treluken som skjuler kalesjen når den er nedfelt. Dominerende materialer er edelt tre, lær, krom og børstet stål i harmonisk kombinasjon.

Rolls-Royce Drophead Coupé vil komme i salg til sommeren, og man må regne med en pris, før avgiftspåslag, på rundt to millioner kroner.

  • Store bilder finner du her.
  • Vi har prøvekjørt Rolls-Royce Phantom. Les om det her.