Den sikreste bilen: Volvos modeller V70, S80, S60 og V60 fra 2007 og fremover er de sikreste bilene, i virkelighetens ulykker. Dette ifølge Folksams ferske rapport "Hur säker är bilen" (Hvor sikker er bilen). Bilet viser en Volvo V70.  Foto: JOGRIM AABAKKEN
Den sikreste bilen: Volvos modeller V70, S80, S60 og V60 fra 2007 og fremover er de sikreste bilene, i virkelighetens ulykker. Dette ifølge Folksams ferske rapport "Hur säker är bilen" (Hvor sikker er bilen). Bilet viser en Volvo V70. Foto: JOGRIM AABAKKENVis mer

Det har aldri vært større forskjell

Volvo er overlegen vinner i Folksams ferske rapport om kollisjonssikkerhet.

– Vi har aldri sett så stor forskjell på førsteplassen og andreplassen over de sikreste bilene, sier trafikkforsknigssjef i Folksam, Anders Kullgren.

Folksam har i dag lagt frem rapporten "Hur säker är bilen 2013" - eller hvor sikker er bilen, på godt norsk.

Dette er en rapport bygget på utfallet av faktiske ulykker. I motsetning til kollisjonstestene som gjøres av Euro NCAP, gir altså Folksams rapport svar på hvordan bilene klarer seg under faktiske ulykker.

Anders Kullgren, trafikforskningssjef Folksam. Foto: Folksam Vis mer


Her kombineres analyser av bilen og ellers på ulykkesstedet med de faktiske skadene som bilens passasjerer pådrar seg i kollisjonen.

Volvo er best

Som nevnt innledningsvis:

Det er Volvo som er best. Volvos modeller V70, S80, S60 og V60 fra 2007 og fremover får beste karakter i årets rapport. Sikkerhetsnivået er faktisk 59 prosent bedre enn gjennomsnittsbilen.

Som Kullgren også understreker:

Topplisten
Modell% bedre enn gjennomsnittet
VOLVO V70/S80/S60/V60 07-59
HONDA CRV 98-0647
VOLVO V70/S80/S60 00-0646
BMW 5-SERIE 04-0944
AUDI A4 01-0743
MITSUBISHI GALANT 97-0342
VW PASSAT/CC 08-42
VOLVO XC90 02-42


Det har aldri vært så stor forskjell mellom første- og andreplassen på topplisten.

Volvos modeller har et sikkerhetsnivå som er 12 prosentenheter bedre enn nummer to på listen, som er Honda CR-V (1998-06-modell). Og Hondaen har igjen et sikkerhetsnivå som er 47 prosent bedre enn gjennomsnittsbilen, noe som anses som veldig bra.

Dette gjelder forøvrig for alle biler som er på topplisten, for trinnet til gjennomsnittsbilen er langt.

... og så til taperne

I den andre enden av skalaen finner vi bilene som ikke gjør det så bra:

På den røde listen er bilene som har et mye dårligere sikkerhetsnivå enn gjennomsnittsbilen. For å havne på den røde listen, holder det nemlig ikke bare å være litt dårligere enn gjennomsnittsbilen: Bilene her har et sikkerhetsnivå som er mer enn 40 prosent dårligere enn gjennomsnittsbilen.

Her finner vi modeller som Toyota Starlet 97-98, Peugeot 405 88-96, og Honda Accord 86-93.

– Men til og med biler av senere årsmodell, som Opel Agila 00-07, Hyundai Accent (99-06) og Ford Fiesta 96-02 viser en veldig lav sikkerhet, skriver Folksam i pressemeldingen.

Her kan du se Folksams liste Hvor sikker er bilen


Nytt med årets rapport er at den også inneholder data om personskader fra legevakten. Tidligere har denne delen av rapporten bygget på selvmeldte personskader fra forsikringstakerne. Ifølge Kullgren, øker dette kvaliteten på resultatene, men sikkerhetsratingen kan også speile at det er litt hardere personskader enn tidligere - fordi de som reiser til legevakten har alvorligere skader enn de som kun holder seg hjemme, men som likevel melder personskaden til forsikringsselskapet.

De beste småbilene. Foto: Folksam Vis mer


Flere gode småbiler

I rapporten og under presentasjonen av resultatene, understreker trafikkforskningssjef Kullgren at bilene blir sikrere. Dette gjelder både modeller i de større bilklassene, men især understreker han at småbilene er blitt tryggere.

– Det er mange nye biler på listen og mange som ser bra ut. Her handler det ikke om den aller beste sikkerhetsklassen, men det er mye bra, sier Kullgren.

Han understreker imidlertid at det fremdeles er slik at det er en sammenheng mellom størrelse og sikkerhet.

– Det er helt tydelig at størrelsen teller. Det er generelt litt sikrere i store biler enn i de mindre. Selv om sikkerheten på små biler blir bedre, er det altså fremdeles slik at det er en sammenheng mellom sikkerhet og størrelsen på bilen, sier Kullgren.

Les også: Store forskjeller i Euro NCAPs nyeste test

Folksam og Euro NCAP

Vi har tidligere nevnt hvordan Folksams rapport skiller seg fra Euro NCAPs kollisjonstester. Trafikkforskningssjef Kullgren understreker imidlertid at resultatene i de to ulike listene stemmer bra overens.

Les også: Folksam VS Euro NCAP: Hva skiller?

- Vi har sett mye på det, gjennom mange år, og det ser veldig bra ut: Generelt stemmer resultatene veldig bra overens. Men spesielt små biler kan få bedre resultat i kollisjonstestene, enn i virkelighetens ulykker, sier Kullgren.

I Folksams sikkerhetslister, kan du også se hvordan alle bilmodellene har kommet ut i Euro NCAPs kollisjonstester.

- Kollisjonstestene speiler en risiko innen de ulike klassene. Men for forbrukeren er det viktig å være oppmerksom på at man ikke kan sammenlikne stjerner over ulike klasser, sier Kullgren.