<b>VÅRTEGN:</b> Denne symboliserer tverrsnitt av et dekk og forteller at du har feil lufttrykk i dekket ditt. Men det er slett ikke sikkert at noe er galt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
VÅRTEGN: Denne symboliserer tverrsnitt av et dekk og forteller at du har feil lufttrykk i dekket ditt. Men det er slett ikke sikkert at noe er galt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Det er trolig ingen feil

Denne lampen er snart et like sikkert vårtegn som hestehoven. Heldigvis kan du fjerne den.

Stadig flere opplever at varsellampen for feil dekktrykk lyser etter at de har skiftet om til sommer eller vinterhjul. Grunnen er at bilen ikke skjønner at du har byttet hjul.

Påbudt på nye biler

Det ble innført et nytt regelverk 1. november 2014 som sier at alle nye biler skal være utstyrt med overvåkingssystemet Tyre Pressure Monitoring System (TPMS). TPMS er sensorer som måler lufttrykket i dekkene elektronisk.

Hvis noe er galt, får altså føreren beskjed via kontrollpanelet på dashbordet.

Det finnes overvåkningssystemer på flere eldre biler også. Da overvåkes rullediameteren av ABS-sensorene. Dersom det ene hjulet har mindre luft enn det andre, og dermed får annen rullediameter enn det som er programmert, så varsler den.

SKREMSEL: Systemet skal varsle om lavt dekktrykk og punktering. Advarslene er skremmende om man ikke vet hva det er. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer


Dekktrykksmålerne er påbudt på grunn av sikkerhet og miljø. Feil lufttrykk, både for mye og for lite, gir mindre grep mot veibanen og gjør bilen vanskeligere å kontrollere under krisesituasjoner. For lavt lufttrykk gir også høyt drivstofforbruk. At det kan senke forbruket å kjøre med riktig lufttrykk er også med på å gjøre kjøreturen mer økonomisk.

Husk dette når du bytter hjul

Irriterende, dyrt og unødvendig

Svært mange opplever nettopp at det er feil lufttrykk i hjulene når de bytter hjulene høst eller vår.

- Det nye systemet har for mange barnesykdommer, gir en merkostnad og er irriterende for bileieren, forteller Jan Ivar Engebretsen, kommuniksjonsrådgiver i Norges Automobilforbund.

Du kan montere dekktrykksmåler selv

Mange blir engstelige for hva lampen betyr. Ikke alle skjønner veiledningen i instruksjonsboken og mange tør ikke nullstille den selv, der det er mulig.

Kjøper du nye hjul, må du ta ekstrakostnaden for senderne på innsiden av ventilene med i betraktningen.

NULLSTILLER SELV: Let etter symbolet i menysystemet i bilen. Et lett trykk nullstiller systemet. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer


Mange tar derfor turen til verksted og får det fikset der i stedet. Det tar unødvendig tid og dersom kundebehandlingen er dårlig, må du betale for å få det gjort.

Sjekk vår pristest av verksteder

- Vi likte bedre det gamle systemet som ble overvåket av ABS-sensorene. Det var et billigere system for bileieren. Nå kjører mange i stedet med varsellampen tent, og da hjelper ikke systemet, hevder Engebretsen.

Fjern varsellampen selv!

For at systemet skal virke slik det er tenkt, må det rekalibreres når lampene begynner å lyse.

Første punkt er å sjekke lufttrykket, som ideelt sett skal gjøres med kalde hjul. Tabell for lufttrykk finnes som regel på innsiden av tanklokket eller i døråpningen på førersiden. Dersom det ikke finnes der, ser du i instruksjonsboken.

Er du i tvil? Les dette

SJEKK INSTRUKSJONSBOKA: Dersom du ikke finner frem i menyen, finner du som regel en langt grundigere forklaring i instruksjonsboka. Foto: RUNE MARTIN NESHEIM Vis mer


moderne biler med multimediaskjerm går man som regel inn under menyen for innstillinger eller bil. Bilen må stå stille. Noen er enkle å finne, andre krever en titt i instruksjonsboka for å finne.

På biler uten skjerm, nullstilles den som regel i kjørecomputeren via hendler ved rattet eller knappene på multifunksjonsrattet.