SLIK BLIR DEN: Vi aner en viss familielikhet med dagens Citroën C4 Picasso, og så vidt vi vet er det nettopp dennes etterfølger dette kommer til å bli. Men enn så lenge går denne skapningen altså under navnet Citroën Technospace. Foto: Citroën
SLIK BLIR DEN: Vi aner en viss familielikhet med dagens Citroën C4 Picasso, og så vidt vi vet er det nettopp dennes etterfølger dette kommer til å bli. Men enn så lenge går denne skapningen altså under navnet Citroën Technospace. Foto: CitroënVis mer

Det er nesten Citroën C4 Picasso

Citroën presenterer den som konseptbil, men produksjonsversjonen er nok ikke langt unna.

Familiefrakteren heter Technospace og vi mener vi kjenner igjen silhuetten fra spionbilder vi har mottatt tidligere fra Automedia. (Du kan jo dømme selv etter bildene nedenfor).

Kunst og teknologi

Citroën har brukt Picasso-navnet for å identifisere sine praktiske og fleksible familiefraktere i snart 14 år. Som de selv minner om i anledning visningen av Technospace:

Citroën Xsara Picasso, C4 Picasso, Grand C4 Picasso og C3 Picasso har hatt suksess og har hjulpet Citroën opp blant de ledende produsentene av kompakte og mellomstore fleksibiler. Siden 1999, da Xsara i fleksiversjon fikk lov til å bruke det celebre kunstnernavnet, er nærmere tre millioner biler med Picasso-navnet solgt.

Citroën Grand C4 Picasso imponerte oss

Spionbildene av neste C4 Picasso:

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Pseudo-konsept

Nå satser Citroën på å åpne et nytt kapitel i denne utviklingen og viser i denne omgang de første bildene av "konseptbilen" Citroën Technospace. Den beskrives i pressemeldingen fra den norske Citroën-importøren som en forløper for en kommende fleksibil i mellomstørrelsen som vil introduseres på de første markedene i andre halvår i år.

Familiekunstneren C4 Picasso

Under 100 gram CO2

Den kommende fleksibilen markerer ifølge produsenten en ny epoke for Citroën, og skal inneholde flere eksempler på det Citroën kaller Créative Technologie. Citroën lover blant annet rekordlavt utslipp av CO2 med kun 98 gram per kilometer. Dette skal være oppnådd takket være konstruksjonen med den nye plattformen EMP2 (Efficient Modular Platform 2) som har som formål å optimere både oppbygging og vekt.

Nykommeren skal presenteres med spennende former for komfortutstyr, blant annet en 12-tommers 100 prosent berøringsskjerm.

TEST: Citroën C3 Picasso

Citroën Technospace

Foto: Citroën
SLIK BLIR DEN: Vi aner en viss familielikhet med dagens Citroën C4 Picasso, og så vidt vi vet er det nettopp dennes etterfølger dette kommer til å bli. Men enn så lenge går denne skapningen altså under navnet Citroën Technospace. Foto: Citroën


Kompakt, men romslig

Det loves overraskende plassutnyttelse takket være proporsjoner som kombinerer kompakte utvendige mål (lengde 443 centimeter / bredde 183 centimeter / høyde 161 centimeter) med stor rommelighet og et stort bagasjerom (537 liter ifølge VDA-normen).

I tråd med det merket har oppvist de siste årene satses det åpenbart på uttryksfull design med dynamiske linjer, selv om dette virker mer konservativt enn det de presterte sist. Lykter med avansert teknologi skal være på plass - hvilket vi antar betyr LED og automatisk nedblending, samt "3D-baklys" som er inspirert av Citroëns seneste konseptbiler.

Citroën DS3 med tak som kan brettes sammen

Konseptbilen Citroën Technospace vil bli vist på bilutstillingen i Geneve i mars 2013. Da får vi forhåpentligvis vite noe om motorer, girkasser og andre relativt vesentlige detaljer. Hva produksjonsbilen kommer til å hete, får vi nok vite på et senere tidspunkt. Så vidt vi vet er slett ikke videreføringen av C4 Picasso-navnet uaktuell.