<b>RÅTØFF:</b> Vi har tidligere sett konseptbilen (bildet)og nå bekrefter ny informasjon at produksjonsmodellen blir temmelig lik denne.Outrert for noen, tøff for andre. Foto: LEXUS
RÅTØFF: Vi har tidligere sett konseptbilen (bildet)og nå bekrefter ny informasjon at produksjonsmodellen blir temmelig lik denne.Outrert for noen, tøff for andre. Foto: LEXUSVis mer

Det er Lexus NX

Lexus kommer til å vise sin nye SUV i Kina om en måned, deretter åpnes det raskt for salg her.

Det råder stor entusiasme hos den norske Lexus-importøren om dagen. Nå kommer nemlig snart den helt nye SUV-en mange Lexus-fans har ønsket seg.

Den ligger en prisklasse og størrelse under eksisterende RX 450h.

Navnet ble NX

NX er navnet. Prisene offentliggjøres i mai, mens forhåndssalget starter samtidig. De første bilene er forventet til landet i september eller oktober. Vi regner med at Lexus med denne nye modellen kommer til å øke sin markedsandel her i landet betraktelig.

De hybride drivlinjene har vist seg å gi en hyggelig dempende effekt på prisene - noe vi senest konstaterte da vi testet fornyede CT 200h og den nye GS 300h.

X3-konkurrent

Lexus NX er en mellomstor SUV med en lengde på 464 centimeter meter og en akselavstand på 270 centimeter (tall fra konseptbilen). Den kommer til å konkurrere mot Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK. De har til felles at de vil ligge i de dyrere prisleier og henvende seg til kjøpere av premium-biler som ikke ønsker de aller største SUV-ene.

Blir lik konseptbilen:

RÅTØFF: Vi har tidligere sett konseptbilen (bildet)og nå bekrefter ny informasjon at produksjonsmodellen blir temmelig lik denne.Outrert for noen, tøff for andre. Foto: LEXUS
"TEASER": Det første offisielle bildet viser ikke stort, men bekrefter at designspråket fra konseptmodellen bevares. Foto: LEXUS


Billigere

Vi regner med at Lexus NX kommer til å bli en del rimeligere enn sine konkurrenter, ikke fordi den blir dårligere utstyrt eller er teknologisk mer enkel - tvert imot -, men takket være avgiftsfordelene valget av hybrid drivlinje fører med seg.

Når det gjelder interiøret, blir det selvsagt noe nedtonet i forhold til konseptbilen. Den ble laget med en kraftig gjennomgående tunnel innvendig, noe som gjør at den kun har fire sportsseter. I produksjonsmodellen vil det være plass til fem, kunne sjefsdesigner Nobuyuki Tomatsu fortelle oss da under visningen av konseptet, LF-NX.

Bilen er derimot ikke tenkt som en syvseter, så ekstra bakseter er det ikke mulig å få plass til. Dette har også med plasseringen av batterier å gjøre.

Tomatsu innrømmer at nettopp batteriene gir litt ekstra hodebry når en bil skal designes, for det stjeler unektelig plass.

Vi har grisekjørt Lexus LFA på bane

223 hester?

Designen på NX er en videreføring av det vi har sett på særlig Lexus GS 450h, GS 300h og ikke minst IS 300h.

Når SUV-en kommer på markedet er det spesielt IS 300h den vil ha mye til felles med - da tenker vi på hybrid-drivlinjen. I så fall får den en kombinasjon av elektrisk motor og bensinmotor og en ytelse på 223 hestekrefter. Hvis den også blir tilgjengelig med det større hybridsystemet man finner i 450-modellene, snakker vi om 313 hestekrefter.

Vi får smøre oss med tålmodighet en måneds tid før vi får vite mer om den nye Lexus-en. Da skal den avdukes på bilmessen i Beijing - det skal skje 20. april. Vi vil da umiddelbart komme med bilder og komplett informasjon om denne spennende nyheten.