Det du bør vite om Porsche

Fra traktor til supersport.

Hvorfor gamlingen selv, Ferdinand Porsche, grunnleggeren av Porsche, led av denne fetisjen for å lage traktorer vet ikke vi. Men det var åpenbart smittsomt. (Han hadde en kollega i Italia som het Ferruccio Lamborghini som også likte å skru sammen traktorer. Dette var i forkant av at Enzo Ferrari proverserte ham til å starte med det åpenbart mest fornuftige, nemlig å lage kostbare supersportsbiler.)

Les mer om testen av diesel-porschen.

Porsche i på krigsstien

Porsche har nå utvilsomt funnet løsningen på hvordan butikken skal styres. Fra å være bortimot kassabelt på begynnelsen av 90-tallet har det bare gått en vei, og det er oppover. Konsernsjefen i Porsche, Wendelin Wiedeking, startet i jobben i 1993. Han satte samtidig i gang en gedigen hestekur for å få bilmerket tilbake på beina. (Porsche var på beina midt på 80-tallet. Så gikk det nedover i hurtig tempo.)

Grepene bestod av helt vanlige ting som å fikse dårlig kvalitet, få kostnadene ned og profitten opp. Wiedeking hentet ekspertise fra Japan som innførte det japanske systemet Kaizen (som rett og slett betyr forbedring), og fikk orden på produksjonen.

Porsche-sjefen har også stukket hodet langt ut i forsøket på å kjøpe opp Volkswagen. Porsche eier nå 51 prosent av Volkswagen og maktkampen mellom familiene Piëch og Porsche tilspisser seg.