VERDENS MEST VERDIFULLE BILMERKE: Toyota blir av Interbrand verdsatt som den mest verdifulle bil-merkevaren. Her illustrert med Toyota-ikonet Land Cruiser. Foto: Jamieson Pothecary
VERDENS MEST VERDIFULLE BILMERKE: Toyota blir av Interbrand verdsatt som den mest verdifulle bil-merkevaren. Her illustrert med Toyota-ikonet Land Cruiser. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Verdens mest verdifulle bilmerke

Det beste bilmerket går tilbake for første gang på 7 år

Interbrand kårer Toyota til verdens mest verdifulle bilmerke - til tross for tilbakegang.

Hele 16 motorfabrikanter har denne gangen sneket seg inn på Interbrands liste over verdens 100 mest verdi- og suksessfulle merkevarer.

Det er nøyaktig ett bilmerke mer enn i fjor. Og det er ikke hvilken som helst merkevare vi prater om, da. For det er selveste Ferrari som er tilbake for første gang siden 2013.

Dette kan muligens skyldes at Ferrari har bestemt seg for å lage SUV - slik Porsche gjorde med Cayenne.

«Ferrari opprettholder standarden for italiensk fortreffelighet, design og hvordan bygge biler som er unike i form av ytelse, innovasjon, teknologi og kjøreglede», skriver Interbrand om det italienske sportsbilmerket.

Hele lista med biler kan du se lenger ned i artikkelen, mens den totale topp 10-lista, med blant andre Apple og Samsung ligger nederst i saken.

Toyota går tilbake

I år som i fjor er det Toyota som kommer aller best ut av bilmerkene.

Japanerne går imidlertid seks prosent og to plasser tilbake på den eksklusive lista, som det amerikanske IT-selskapet Apple leder med god margin.

Apple er priset til 181 milliarder dollar, og er med det verdt mer enn tre og en halv gang så mye som Toyota (50 milliarder dollar), ifølge Interbrand.

Det må i rettferdighetens navn sies at Toyota har vokst sammen-hengende hvert år siden 2010, og med det har mer enn doblet sin verdi på Interbrand-lista.

Bare fra 2015 til 2016 gikk selskapet fram ni prosent.

«Toyota produserer et mangfoldig utvalg kjøretøy over hele verden, og tar store steg i å utvikle miljøbiler, noe som vil hjelpe oss å bli et lavutslipps-samfunn», skriver Interbrand.

Verdien på selskapene blir av Interbrand satt lavt, sammenlignet med for eksempel Forbes´lister. Der blir for eksempel konsernet Toyota Motor verdsatt til 171,9 milliarder dollar.

Motor på Interbrands topp 100
# Merke Endring Verdi (mrd. $)
7Toyota-6 %50,291
9Mercedes-Benz+10 %47,829
13BMW0 %41,521
20Honda+3 %22,696
33Ford+5 %13,643
35Hyundai+5 %13,193
38Audi+2 %12,023
39Nissan+4 %11,534
40Volkswagen+1 %11,522
48Porsche+6 %10,129
69Kia+6 %6,681
73Land Rover+7 %6,095
77Harley-Davidson+3 %5,671
87Mini+3 %5,114
88FerrariNy4,876
98Tesla0 %4,009

Tesla tar steg

Mercedes-Benz har ifølge Interbrand hatt et godt år. Det tyske premiummerket har nemlig vokst med ti prosent, til 47 milliarder dollar, siden 2016.

Det er likevel et stykke fra veksten fra året før, da Mercedes økte med 18 prosent.

BMW, verdsatt til 41 milliarder dollar, kommer totalt på en 13. plass, men det kvalifiserer likevel til bronse blant bilfabrikantene.

Tesla, som går marginalt tilbake fra 4,011 til 4,009 millioner dollar (-0%) siden debutåret 2016, går tross verdinedgang fram to plasser.

På Wall Street gikk Tesla forbi giganten Ford - nummer 33 på Interbrands liste - i starten april. Noen uker senere var elbilprodusenten forbi giganten General Motors, og var dermed beste bilprodusent på New York-børsen.

Interbrands topp 10

# Merke Verdi (mrd. $)
1Apple184.154
2Google141.703
3Microsoft79.999
4Coca Cola69.733
5Amazon64.796
6Samsung56.249
7Toyota50.291
8Facebook48.188
9Mercedes-Benz47.829
10IBM46.829
  • Interbrand utgir en årlig rangering av de beste globale merkevarene, som verdsettes etter hvert merkes økonomiske ytelse, rolle og styrke.
  • For å kvalifisere til rangeringen, må merkevarene være tilstede på minst tre store kontinenter og må ha bred geografisk dekning i voksende og fremvoksende markeder.
  • Tretti prosent av selskapets inntekter må komme fra utenfor hjemlandet, og ikke mer enn femti prosent av inntektene skal komme fra ett kontinent.