Vis mer

Det beste av alt

Vi leverer mye stoff om små og spektakulære merker. Noen av dem har på mange måter slått igjennom, men det kan ikke sies om Tarmontana.

Hvis vi snakker om Koenigsegg så vet svært mange hva det er der. Den ble betydelig kjent ved hjelp av Idar Volllvik for noen år siden. Flere uheldige episoder med bilen i ettertid har også skapt overskrifter for Koenigsegg. Nå er Koenigsegg mest kjent som aktuell kjøper av Saab med nordmannen Bård Eker i spissen.

Pagani Zonda er også godt kjent, men ikke på langt nær så kjent her hjemme som Koenigsegg. Det som leder oss via Pagani er at de også kjøper motorer fra Mercedes. Pagani bruker den gamle uladete V12-motoren som ble brukt i SL73 AMG.

Tramontana er et klassisk navn for nordavind. Kanskje ikke voldsomt attraktivt sett med våre øyne, men Tramontana er avledet av trans montanus som betyr gjennom fjellene.


Mercedes-motor

a.d. Tramontana, hvor a.d. står for advanced design, bruker også motor fra Mercedes. Tramontana derimot hoppet over motoren som avløste Pagani-motoren og gikk rett på 5,5-liter V12 med turbo.

Dette er den samme motoren som sitter i 600-modellene til Mercedes samt Maybach. I modellene som heter 65 AMG bruker Mercedes en 6-liters versjon, men Tramontana bruker ikke denne.

R

Modellen som heter R er den siste versjonen som også har tak, cockpit eller hva man skal kalle det. Det er en toseter og man sitter etter hverandre. Fører sitter litt lavere enn personen bak og man sitter selvsagt midt i bilen.

Motoren som brukes har vi kjørt i noen sammenhenger i diverse Mercedes-modeller, noe som vil si biler som veier minst to tonn. Tramontana har tatt denne fantastiske V12-motoren og plassert den midt i denne sportsbilen som har en tørrvekt på 1.268 kilo. Det vil si at den ikke runder 1.500 kilo med en person bak rattet og med full tank som er 100 liter bensin.

Til tross for lav vekt er den ikke liten. Den er 4,9 meter lang og drøyt to meter bred.


Motoren har en såkaldt "powerselector" hvor man kan velge om vil kjøre med 550 eller 720 hestekrefter. BMW M5/M6 har noe av det samme. Man må trykke på en knapp for å få ut 507 hestekrefter. Ved oppstart yter en M5 400 hestekrefter.

550 hestekrefter oppnås ved 5.000 omdreininger og 720-hesters modus oppnår man maksimal effekt ved 5.250 omdreininger.

Dreiemomentet forandrer seg også. Man har 890 newtonmeter ved 3.500 omdreininger ved oppstart, men bare et knappetrykk unna har man 1.100 newtonmeter ved 4.000 omdreininger.

Girkassa er en sekstrinns sekvensiell kasse.

Ytelser

Vi har vært igjennom effekt og vekt. Tallene der tilsier at dette blir en rask bil som tilbyr kjøreopplevelser man antagelig ikke får oppleve i noen annen bil. 0 til 100 går unna på 3,6 sekunder og toppfarten er stoppet på 325 kilometer i timen. Dekkene som åpenbart gjør en tapper jobb i denne bilen har dimensjonen 245/40-20 foran og 335/30-20 bak.