POSH: Mercedes har virkelig fått dreisen på designen. Lille C-klasse Cabriolet oser luksus og besitter svært høy komfort. Foto: Rune M. Nesheim
POSH: Mercedes har virkelig fått dreisen på designen. Lille C-klasse Cabriolet oser luksus og besitter svært høy komfort. Foto: Rune M. NesheimVis mer

TEST: Mercedes-Benz 200 Cabriolet

Det best cab-kjøpet?

Mercedes-Benz 200 Cabriolet har maksimal komfort og høy «se på meg»-faktor.

Mercedes har befestet sin stilling som konge på kabrioleter med rekordstort utvalg. Mercedes C-klasse gir deg kanskje mest for pengene. Du får ok plass til fire og masse luksus, men kan komme rimelig unna med de svakeste motorene. Vis mer

Det er knapt et vindpust fra omgivelsene. Her lukter det skinn, blomstring, gress og kumøkk i skjønn forening. Vi hører fuglekvitter, folkesnakk og gresshopper. Man flyter bekymringsløst i solskinnet gjennom norsk natur på Airmatic luftfjæring, silkemyk automat og lydløs firesylindret toliter.

Fra Burmester-anlegget bak gjennomhullede aluminiumsgitter, strømmer det ut deilige toner. Vi sitter dypt i myke helelektriske stoler i Porcelain skinn og er skjermet for vær og vind.

Materialvalget går i skinn, aluminium og svart eik. Det er lite plast å se. Kan livet bli bedre? Ikke mye.

LUKSUS: Interiøret kjennes igjen fra vanlig C-klasse, med unntak av de lekre designknappene bak Comand-styringen. Artico Dashbord med skinn i overkant er blitt mer og mer vanlig å krysse av for. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Frister mer enn noen sinne

Spørsmålet man stiller seg, mens man nyter den under de beste forhold er; kan en kabriolet være en helårsbil? Absolutt. Les test av verstingene C43 og C63 cabriolet her.

Vi sitter takløst i Mercedes-Benz C200 4Matic Automat. Prisen på 566.000 kroner bør ikke skremme noen. Man får tross alt en toliter på 184 hester, automat og firehjulstrekk.

Dessuten er det veldig mange som elsker utseendet, både med stofftaket oppe og nede. Den kan til forveksling ligne en S-klasse cabriolet, og med riktig farge på skinn og dekor, ser den ut som en million kroner. Sjekk hvordan Mercedes ser for seg en Maybach-utgave.

Skjerf og lue

Men firehjulstrekk, varme i seter og bakrute er ikke nok til å gjøre dette til en vinterbil. Derimot har Mercedes gitt deg et par ekstra plagg uten at du fysisk må finne dem frem fra skapet. Løsninger som faktisk gjør det mulig å driste seg til å heise ned den godt isolerte vinterjakka selv om det er småkaldt rundt deg.

LEKKERT: Her styres alle fire vinduene, taket og Aircap. Knappen i midten åpner rommet under armlenet. Foto: Rune M. Nesheim
AIRCAP. Et trykk på knappen, så kommer det opp en (stygg) spoiler over frontruta og en skjerm opp bak nakkestøttene. Fot: Rune M. Nesheim
AIRSKARF: To vifter blåser varm luft i nakken din. Du stiller den i tre trinn. Foto: Rune M. Nesheim
BELTEHJELP: Todørsbiler sliter med lange dører og skikkelig akrobatikk for å få tak i beltene. Da er beltelangeren en fin oppfinnelse.
EL-stoler. Varme i setene og Airskarf styres fra døra. Burmesteranlegget er nesten verd pengene bare på grunn av høyttalergitrene. Foto: Rune M. Nesheim
ANALOGT: Den har ikke like dyr klokke som S og AMG-modeller, men analoge klogger henter fram klassiske følelser. Foto: Rune M. Nesheim
FILSKIFTE: C-klasse er et lite stykke på vei med selvkjøring. Foto: Rune M. Nesheim

Mercedes har konstruert en caps som popper opp over frontruta og sender vinden godt over hodet. Ulempen er at den ser i overkant døll ut, men det ser du ikke innenfra. Vi velger å kjøre med den nede, for den virket ikke så bra. Samtidig popper det opp en vindavviser bak baksetene for å slippe midtskill i nakken. Den ser også litt merkelig ut, men er et must om du har noen i baksetet. De to baksetepassasjerene bør forøvrig være barn - eller benløse voksne.

AMG: C-klasse blir hakket mer aggressiv med AMG-styling, slik denne har. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Luftskjerfet i nakkeputene er for så vidt gammelt nytt, men kanskje den beste oppfinnelsen. Det blåser deg i nakken med varmluft fra varmeelementer og to separate vifter i hver nakkepute.

Mercedes har samlet de fleste cabriolet-funksjonene på en nydelig designet knapperad på midtkonsollen. Den inneholder også en knapp som sender opp eller ned alle sidevinduene samtidig.

Det er veldig praktisk, for bilen ser best ut med vinduene nede når du cruiser gjennom byer og tettsteder. De havner fort opp så snart farten overstiger 60. Taket går selvfølgelig automatisk opp og ned i hastigheter opp til 50 km/t.

Da er det bare å sette varmeapparatet på full styrke og komme seg ut i snøføyka.

Trenger du terrengegenskaper også, kan du alltids prøve artige og stilige Range Rover Evoque Cabriolet.

LINJELEKKERT: Luftfjæring med heving og drift på fire gjør bien allsidig også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Passe sprek

C-klassen er tilgjengelig som C180 med 1,6 liter på 156 hester som minste alternativ. Vi kjører bilen som er hakket større. C200 har 184 hester under panseret. Det er ikke hårreisende mye, men det er nok og kler for så vidt bilen godt.

Cabriolet er ikke som oftest ikke det naturlige valget dersom det er børning og raserkjøring du er på jakt etter, men - ikke for det: Mercedes har C-klasse for deg som ønsker det også. Kabrioletutgaven fås nemlig i AMG-utgaver med både 367, 476 og 510 hester.

Komfortabel

Mercedes er mestere på komfort, selv om cabriolet og coupé-versjonene er senket 1,5 centimeter i forhold til sedan og stasjonsvogn. Særlig dersom bilen er utstyrt med luftfjæring. Vi flyter gjennom terrenget og lar bilen som regel stå i kjøremodus Comfort. Du kan stille den i Sport+ også, men i motsetning til hos AMG-modellene, skjer det forholdsvis lite her når du bytter program.

JUSTERINGER: Man blir rolig til sinns med taket nede så man stiller både seg og bilen inn i comfortmode. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det man merker det best på er et noe strammere understellsoppsett, noe som kan være fint om du er i bajashumør med horna ut av den solbrente panna. Bilen oppfører seg stort sett eksemplarisk, men utrolig nok merker man fortsatt at cabrioletene er noe mykere enn samme bil med tak.

Det eneste som tilkjennegir det er når bilen presses skikkelig på svingete vei. Da slamrer det litt ved indre fremhjul i sving. Det er akkurat som om forhjulsopphenget ikke henger med like godt. Men det er ikke noe du vil irritere deg over til vanlig.

Billig

Mercedes er kabriolet-mester og den bilfabrikanten som tilbyr flest cabrioleter i dag. Toseterne SLC , SL og GT, samt C,E, S og G-klasse. C-klasse er den rimeligste veien til en helårscabriolet hos Mercedes. Modellen er blant de nyeste og har alle sikkerhetssystemer som er tilgjengelig, blant annet aktiv filholder.

Bilen har ekstrautstyr for over 200.000 kroner. Ganske stivt - og det meste er nødvendig å ha om du skal få solgt bilen etterpå. Noen selvfølgeligheter finner vi der, som AMG interiør og eksteriør, parkeringspakke, ryggekamera, speilpakke, bedre skinn, luftfjæring, Burmester-anlegg og 19-tomms AMG-felger.

Men at man må betale ekstra for «akustisk kalesje», altså et sjulags tak, adaptive lys og kjøreassistentpakke, synes jeg er er drøyt - det burde vært standard.

LES OGSÅ:

Test av Fiat 124 Spider

Test av Audi A3 Cabriolet

Test av BMW 2-serie cabriolet

Testresultat

Mercedes C200 4Matic Cabriolet

Kanskje den mest komfortable cabrioleten man får kjøpt i dag.

Komfort, utseendet, alle løsningene for å unngå cabens ulemper.

Minimalt bagasjerom og bakseteplass. Fortsatt stiv pris når ekstrautstyret er krysset av. Motoren gjør lite av seg.

Mercedes 200 4Matic Cabriolet
Motor:R4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:1 991 ccm
Effekt - o/min :184 hk / 5.500
Dreiemoment - o/min:300 Nm / 1.200-4.000
0-100 km/t:8 sek
Toppfart:227 km/t
Forbruk:0,71 l/mil
CO2-utslipp:163 g/km
Tankvolum:66 liter
L/B/H:469/181/141 cm
Akselavstand:284 cm
Dekkdimensjon:205/55/R16
Bagasjerom:285/360 liter
Egenvekt:1630 kg
Hengervekt:1800 kg
Pris fra:689.900 kroner
Pris testbil:893.400 kroner