Joda, vi synes nye Kia PROSID ser bra ut både utvendig og innvendig. Men vi ville benytte anledningen til å protestere mot en ny trend innen modellnavn, riktignok med et lite glimt i øyet. Foto: Kia
Joda, vi synes nye Kia PROSID ser bra ut både utvendig og innvendig. Men vi ville benytte anledningen til å protestere mot en ny trend innen modellnavn, riktignok med et lite glimt i øyet. Foto: KiaVis mer

Designbomben Kia pro_cee'd

Linjelekker bil, men hva er det med disse navnene?

Først: En redaksjonell utblåsning. Nå hadde Kia muligheten til å finne på et nytt og spennende modellnavn, men neida - den håpløse betegnelsen består. For oss som er nødt til å passe på hvordan ord skal staves, blir det en liten pause hver gang vi støter på bilprodusenter som morer seg med å finne opp nye benevningskonvensjoner.

Nok er nok

En stund kan man synes det er sjarmerende, men nå er undertegnede gått lei. Th!nk var sikkert festlig, men ingen god idé når statistikker og tabeller skal utformes og man baserer seg på det tradisjonelle alfabetet. I det minste hadde den stor forbokstav.

TEST: Kraftig forbedret Kia cee'd

OK, så har vi denne gangen hengt oss opp i navnet. Men Kia pro_ceed er en feiende fjong kupé som kan true konkurrenter fra både VW, Opel og Renault. Ikke blir den avskrekkende dyr heller... Foto: Kia Vis mer


Så, i 2007, kom første generasjon cee'd. Med liten forbokstav og apostrof, ja! Vi hadde prøvekjørt den i desember 2006, og her er hva vi skrev vedrørende navnet:

Slovakisk koreaner

Å insistere på å bruke navnet cee'd (med lite forbokstav og apostrof) er nok ingen genistrek, selv om forklaringen i seg selv er god - men for lang. Her er kortversjonen: Konseptbilen som førte til cee'd het ED. Og cee'd er i tilnærmet helhet utviklet i og bygget i Europa, rettere sagt Zilina i Slovakia. CE er en europabetegnelse. Og setter man bokstavene sammen, kan man med litt godvilje få cee'd (apostrofen er det dog ingen som har forklart oss). Og akkurat denne heleuropeiske koblingen er det Kia ønsker å signalisere med cee'd.

Kia med Batman-bil!

Joda, vi synes nye Kia PROSID ser bra ut både utvendig og innvendig. Men vi ville benytte anledningen til å protestere mot en ny trend innen modellnavn, riktignok med et lite glimt i øyet. Foto: Kia
OK, så har vi denne gangen hengt oss opp i navnet. Men Kia pro_ceed er en feiende fjong kupé som kan true konkurrenter fra både VW, Opel og Renault. Ikke blir den avskrekkende dyr heller... Foto: Kia
Foto: Kia


iQ, up! og det som verre er

For øvrig uttales jo navnet som det engelske ordet for frø. Men den begredelige utviklingen stoppet ikke der - også Volkswagen og Toyota har slengt ut modellnavn som gjør livet surere for bilskribentene: Toyota iQ i førstnevntes tilfelle, VW up! (utropstegnet igjen!!!), fra Wolfsburg. I mellomtiden har cee'd gått videre på den veien vi vet er brolagt med gode hensikter: tredørs-cee'd som pro_cee'd (der kom underscore også, gitt!) Hva ble så navnet på den åpne versjonen? ex_cee'd, selvsagt.

Heldigvis for Kia lager de bra biler for tiden, og salget fyker i været. Vi tror imidlertid ikke det er på grunn av modellnavnene (den nye luksusbilen deres heter Quoris)! Og nå er vi ferdige med utblåsningen. Vi trengte den...

Kia lanserer VW Touran-konkurrent

Sporty og dynamisk design

Nye Kia pro_cee'd reddes av sitt utseende. Vi beskuet den nylig på bilmessen i Paris, og satte den i likhet med mange andre messebesøkende på topp-ti listen vår over vellykket design. Mange trodde det var en konseptbil, men - nei, den kommer i salg i Europa til våren og det skulle ikke forundre meg om den førte til en aldri så liten renessanse for tredørs kompaktbiler selv her i landet. Men den er ikke alene i klassen; vi liker godt tredørsversjonene av både Renault Mégane og Opel Astra - og VWs Scirocco, selvsagt.

pro_cee'd: Fakta

Når det gjelder hva pro_cee'd er i forhold til femdørsversjonen, forteller bildene det meste. Men vi har da fått noen data, som vi herved deler med dere. pro_cee'd er 431 centimeter lang, 178 bred og har en akselavstand på 265 centimeter. Disse målene er de samme som cee'd. Men taklinjen er seenket og B-stolpen er flyttet bakover hele 22 centimeter.

Den kommer til å tilbys med muligheten til å velge mellom tre dieselmotorer (1.4/90 hk, 1.6/110 hk og 1.6/128 hk) og to bensinmotorer (1.4/100 hk og 1.6 135 hk). Alle kan leveres med sekstrinns manuell girkasse, 1.6-motorene også med sekstrinns automat.

Kia pro_cee'd kommer såvidt importøren vet i skrivende stund hit til landet i annet kvartal 2013. Prisene er ikke klare ennå.