Design og utstyr

Sølvfarvede skliplater, utstrakt bruk av grå plast og store hjul gir Octavia Scout en egen identitet. Innvendig er det imidlertid lite som skiller Scout fra en ordinær Octavia.

Vi er blant dem som har visse ankepunkter til dagens Octavia-front. Vi mener nemlig at denne på en måte fremstår som litt spinkel sammenlignet med den kraftigere og mer kompakte bakparten. Med Scout-styling har Skoda etter vårt syn oppnådd balanse. Den sølvfarvede skliplaten bidrar optisk til å trekke bilen ned mot bakken, samtidig som en kraftig plastfanger og et smalere luftinntak bidrar til at bilens front får et mer solid og massivt uttrykk.

"Offroad-plast"

Vis mer

Hvis vi skal gå mer systematisk til verks, er det fem-seks designelementer som skiller Scout fra andre Octavia-utgaver.
For det første er det altså i typisk offroad-stil tatt i bruk grå plast på støtfangere, langs kanaler og på hjulbuer. Slik plast ser ikke bare tøft ut, men innebærer også praktiske fordeler for eiere som faktisk ønsker å teste ut bilens terrengegenskaper.

Skliplater og runde tåkelykter

Et annet typisk offroad-element er skliplater. Skoda har utrustet både front og hekk med slike. De sølvarvede skliplatenes overflater brytes av fem langsgående profiler. I tillegg er den ordinære Octaviaens abnorme tåkelykter byttet ut med mer moderate, runde varianter. Disse ligger dypt begravet i den grå frontfangerplasten.

Vi skal heller ikke glemme at den allerede nevnte høye bakkeklaringen også bidrar i designsammenheng. Det samme gjør store hjul montert på 17-toms felger. Den som ser nærmere etter vil også oppdage at Scout har nærlys-reflektor av linsetypen og doble, polerte eksosrør.

Gripehåndtak og innstegslister

Vis mer


Innvendig har imidlertid Skoda gått langt mer forsiktig til verks. Det mest synlige Scout-kjennetegnet er et sølvfarvet gripehåndtak plassert over hanskerommet. Bilen har i tillegg fått innstegslister med Scout-dekaler, samt spesielle alupedaler og stoffmatter. Bortsett fra disse elementene er Scout lik en ordinær Octavia - noe som er helt greit. Octavia-interiøret kjennetegnes nemlig ved polstret plast, ergonomiske og elegante løsninger og en generelt høy kvalitetsopplevelse.

Forøvrig kan det nevnes at Scout, som i utgangspunktet er basert på utstyrsnivå Elegance, utover Elegance-nivået kan skilte med sikkerhetsnett, oppvarmede spylerdyser, følg-meg-hjem-og-frem-lys og den nevnte bakkestart-assistenten.

Kan ikke leveres som L&K

Vis mer


Her må vi imidlertid nevne en annen ulempe ved Scout. For mens både den ordinære Octavia stasjonsvogn og Octavia 4x4 kan leveres i utstyrsnivå L&K, kan Scout kun leveres som Elegance. Det er synd, L&K-pakken er nemlig svært gunstig sett i forhold til den omfattende utstyrsmengden. L&K-utgavene leveres nemlig med både navigasjon, delskinn-seter, xenonlykter, parkeringssensorer foran og bak, fartsholder og en avansert kjørecomputer-skjerm - og det til en merkostnad på bare 25.000 kroner.

Likevel høyt utstyrsnivå

Scout er imidlertid ikke ribbet. Blant annet får Scout-kunden antiskrens, seks kollisjonsputer, klimaanlegg med to soner, integrert radio, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, kjørecomputer, elektriske vindusheiser rund baut med ett-trykk-funksjon og innstigningsbelysning i sidespeilene.

Men hva koster egentlig bilen? Og er den verdt prisen? Vi gir deg svarene her.