<b>VALGTE KUGA:</b> Oddhild Kari, Svein Åge, Eirin og Sindre Eriksen har valgt Diesel, Auromat og 4x4  for økonomi, sikkerhet og komfort.  Foto: RUNE M. NESHEIM
VALGTE KUGA: Oddhild Kari, Svein Åge, Eirin og Sindre Eriksen har valgt Diesel, Auromat og 4x4 for økonomi, sikkerhet og komfort. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Derfor velger vi firehjulsdrift, diesel og automat

Familien Eriksen gjorde som mange andre og kjøpte SUV.

TSN Gallup gjennomfører årlig sin Bilindeks, som viser at kombinasjonen 4x4, diesel og automat er en attraktiv kombinasjon for det norske markedet.

Dette gjelder og for Svein Åge Eriksen fra Nakkerud, som har valgt en høyreist SUV for første gang.

- Jeg har ønsket meg en Ford Kuga siden jeg så den første i 2008. Da den kom i ny versjon i 2013 slo jeg til, sier eieren, som bare har kjørt Ford siden 1994. Familiens forrige bil var en romslig S-Max.

Vurderer du og å investere i en liknende bil? Se hvilke ti modeller vi syns er best nederst i artikkelen.

Kjører mye

- Vi var veldig fornøyd med S-Maxen. På det tidspunktet var det mye kjøring til håndballtrening og kamper. Da var det greit å ha god plass til fem og romslig bagasjerom. I løpet av sju år hadde den gått 200 000 kilometer da vi byttet den inn.

Fordelen var enorm plass og gode kjøreegenskaper. Ulempen var størrelsen og svingradiusen.

Slik er nye Ford S-Max.

Mye utstyr

NORSK KOMBO: Har du diesel, automat og 4x4 i sortimentet er du nesten garantert salg i Norge. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer



Når det endelig skulle kjøpes ny bil sto Kuga Øverst på ønskelisten. Mest på grunn av firehjulsdrift og bakkeklaring.

- At det ble akkurat denne bilen er tilfeldig. Vi har alltid valgt biler med en farge, men vi orket ikke vente i 3-4 måneder på en bil, så vi tok en topputstyrt versjon. Den var tilfeldigvis grå.

Les også: Disse fargene velger vi.

Den har derimot alt tenkelig utstyr som fartsholder med avstandskontroll, automatisk nedblending av frontlyktene, parkeringsassistent, ryggekamera og automatisk åpning av bakluka med litt veiving med føttene under støtfangeren.

Diesel hadde han i de to foregående bilene men etter at yngste datter i huset var ferdig med øvelseskjøring, fristet det med komforten som automat, firehjulsdrift og høy sittestilling gir.

Siden dette er eneste bil i familien og brukes av alle, er sikkerheten også viktig.

Vurderer du elbil som bil nummer to? Se komplett utvalg.

- Vi har en liten kneik opp til huset og det er umulig å ta fart. Vi har strengt tatt bare hatt problem neon få ganger opp bakken, men nå slipper vi å sitte med hjertet i halsen på glatte dager.

På grunn av jobben, reiser begge ofte før brøytebilene har gjort jobben. Da føles det ekstra trygt med firehjulsdrift.

Familien har hatt bilen siden februar og er strålende fornøyd, bortsett fra noe høyt forbruk av diesel. Til nå har den rullet 38 000 kilometer.

Les også: Her er de sikreste bilene

Derfor er det norske markedet spesielt

ANDERS HOVDE: TNS Gallup vet mye om nordmenns kjøpevaner gjennom sin årlige bilindeks-undersøkelse. Foto: TERJE BORUD Vis mer



TSN Gallup gjennomfører årlig sin Bilindeks. Dette er en undersøkelse som tar for seg en lang rekke spørsmål rundt bilhold.

Hovedmålet er å se hvordan bilkjøperne rangerer de ulike bilmerkene, målt mot hvilke bilmerker de faktisk ender opp med å kjøpe.

- Kombinasjonen 4x4, diesel og automat er en attraktiv kombinasjon for det norske markedet. Vel og merke om det er en moderat størrelse på dieselmotoren, forteller Anders Hovde i TNS Gallup.

Kanskje har også regjeringens endring av avgiftsystenet i 2006 hatt noe å si, da dieselbiler som følge av et lavere CO2 utslipp, ble vesentlig rimeligere enn tilsvarende bensinmotor fra 1. januar 2007.

Andelen solgte dieselbiler steg da fra 40 til 60 prosent nærmest over natten.

Med tanke på nordmenns forkjærlighet for trekk på alle fire og å slippe å gire selv, ble modeller med denne kombinasjonen svært attraktive.

LES OGSÅ: Dette mener vi om nye Ford Mondeo

Trygge og tøffe

I Bilindeksen fra TNS Gallup forteller de spurte at valg av kompakt SUV skyldes fremkommelighet, trafikksikkerhet og at den virker solid.

Videre sier de at de føler seg trygge når de kjører den, samtidig som de ser tøffe ut, og at typen bil passer godt med hvordan de bruker bilen.

De som velger suv med tohjulstrekk er i hovedsak gruppen 60+ og de velger den for komforten skyld. Man setter seg inn i og ikke ned i bilen. Videre gir den god oversikt i trafikken.

Hvordan fordelingen blir på de ulike drivlinjene de nærmeste årene avhenger naturligvis om det gjøres noe med avgiftene. Blir de stående som i dag, kan man forvente en 50/50 fordeling mellom bensin og diesel.

Det er også flere modeller som tilbys med hybriddrift, med Toyota som den fremste eksponenten med flere hybridmodeller i porteføljen. Antakelig vil og andelen hybrid øke noe fremover, på bekostning av både rene bensin- og dieselversjoner.

Nye med drift på fire i 2015 
AudiA4
AudiQ7
BMW2 Gran Active Tourer
BMWX1
BMWX6
Fiat500X
FordEdge
FordMondeo
FordS-Max
HondaHR-V
JaguarXE
KiaSorento
Land RoverDiscovery Sport
MazdaCX-3
Mazda6
Mercedes-BenzCLA Shooting Brake
Mercedes-BenzGLC
Mercedes-BenzGLE (M)
Mercedes-BenzGLE Coupé
RenaultEspace
SubaruOutback
ToyotaC-HR II
VolvoV60 CC
VolvoXC90
VWGolf Alltrack
VWTouran


Våre ti favoritter

Vi har testet det meste på markedet. Vi vet at de fleste velger SUV, men det finnes flerbruksbiler og stasjonsvogner med firehjulsdrift også. De har som regel mer plass og flere praktiske løsninger. Under kan du lese hvilke ti modeller vi anbefaler.

Disse selger mestHittil i år
Mazda CX-52765
Toyota Rav42240
Volvo XC601827
VW Tiguan1575
Skoda Octavia1540
VW Golf1494
Ford Kuga1324
Volvo V701301
BMW X31201
Mitsubishi Outlander1175


Ford Kuga

FORD KUGA: Kuga og Ranger har vært Fords eneste alternativ med 4x4. Nå får de selskap av Mondeo og C-Max. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Den har vært i markedet siden 2013 og er utstyrt med et helautomatisk 4x4, utviklet av Ford. Den byr på spenstige kjøreegenskaper i klassen, men støynivået kunne vært bedre. Den fikk høyeste totalresultat en SUV noensinne hadde oppnådd Po Euro NCAP. Alle andre i vår sammenligning får for øvrig også 5 stjerner. Alle faciliteter er tilgjengelig, inkludert bakluka som lar seg åpne med foten. En smule overdesignet dashbord. 481 liter men litt dårlig bagasjeplass.

Kia Sportage

KIA SPORTAGE: Vellykket design som har holdt seg i mange år. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Kia fikk fultreffer med forrige Sportage. Da var den tilgjengelig med diesel, 4x4 og automat. Da muligheten ble borte solgte de ikke lenger. Dagens modell kom med forsiktig facelift i fjor og kun toppmodellen med 2.0 diesel er tigjengelig med 4x4 og automat. Da er prisen fra 356 900. Toppmodellen koster 100 000 ekstra. Koreaneren er godt utstyrt men mangler adaptiv cruice, nødbremseassistent osv. Den er den derimot den eneste i markedet med 7 års garanti.

Mazda CX-5

MAZDA CZ-5: Storselger to år på rad. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Alle vil ha denne. Den har toppet SUV-statistikken to år på rappen. Stille, sitter godt, stort bagasjerom og mye utstyr til bra pris. Alle velger neste høyeste utstyrsnivå. Da får du ALT unntatt elektrisk drevne skinnstoler. Da får du en 2,2 liters diesel på 150 hk og koster 441 000 kroner. Den fikk 5 stjerne i kollisjonstest 2012. CX-5 kommer med en forsiktig facelift i år, der det meste vil skje innvendig.

Mercedes C-klasse

MERCEDES-BENZ C-KLASSE: Den er blitt stor og 4-Matic er så bra priset at mange trolig blir fristet ti lå ta steget opp. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Den har nesten ikke rukket ut på veiene ennå men har sørget for drøyt 200 prosent salgsøkning fra i fjor den lille måneden den har vært tilgjengelig. Luksusfølelsen er skrudd ennå nærmere S-klasse, komforten er høy og den har vokst kraftig i alle retninger. Voksne sitter bak uten problemer og den har 490 liters lettlastet bagasjerom. Det beste av alt er at Mercedes for øyeblikket kjører kampanje på 4Matic, så for eksempel den kraftfulle C250 BlueTec 4Matic stasjonsvogn er billigere enn tohjulstrekkeren. En startpris på 505.000 vil friste mange.

Skoda Octavia

SKODA OCTAVIA: Du får 4x4 fra 1,6 liters diesel, men skal du ha diesel og automat må du opp på toliters motor. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer

Octavia kom i ny versjon i fjor og klatrer høyt på diesel med 4x4. De er en av få som tilbyr forhøyet understell med forsterkningsplater under bilen for 1.500 kroner. Den mangler riktignok nesten to cm for å bli like høy som den litt røffere Scout-versjonen men er desto billigere. Du må opp på Elegance utstyrsnivå for å få toliters 140 hesters diesel, DSG og kjøreglad Haldex firehjulsdrift på stasjonsvogna. Da får du mye utstyr og 610 liters bagasjerom og plass til to voksne i baksetet takket være 11 cm ekstra akselavstand fra forgjengeren. Den blir din fra 343 700 kroner.

Toyota Rav4

STORSELGER: Rav4 har solgt bra i alle år. Nå ligger den på andreplass i salgstatistikken. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Etter Mazda CX-5 var Toyota Rav4 den mest populære firehjulstrekkeren med diesel i Norge. Ny versjon kom i 2013 som både var mye bedre og billigere enn forgjengeren hadde æren for det. Rav4 bruker en toliters diesel og trinnløs CVT-automatgirkasse. Det gir trinnløs fremdrift men også høyt turtall under akselerasjoner. AWD-systemet gir deg mulighet til å låse fordelingen av kreftene 50/50 mellom for- og bakaksel opp til 40 km/t. Interiøret gir en følelse av premium og bagasjerommet er på hyggelige 547 liter. Du må opp på 2,2 diesel på 150 hk for å få automat og firehjulsdrift. Da spretter prisen opp til 420.300. Dyreste versjon er 40.000 kroner dyrere.

Volkswagen Passat

VW PASSAT: En av de mest komplete bilene i dag. Stor plass, gode kjøreegenskaper og masse utstyr. Foto: VW Vis mer

Dette spås å bli en virkelig storselger. Mer gjennomtenkt bil skal man lete lenge etter. Nok av alt. Mye utstyr, passe luksuriøs, stor plass og et kjempestort bagasjerom på 650 liter. Den er første bil vi vet om med ryggeastistent for tilhenger. Skal du ha diesel automat og 4Motion må du foreløpig opp på de to dyreste modellene. 177 hesteren med R-design koster 494.400 kroner og 240 hester Highline må du punge ut 583.500 for. Da blir plutselig den noe mindre Mercedes C-klasse et fristende alternativ.

BMW X3

BMW X3: BMW er største bilmerke på 4x4 i Norge og X3 er storselgeren. Foto: BMW Vis mer

BMWs desidert mest populære firehjulstrekker krøp seg inn blant topp ni bilmodeller (Diesel & 4x4) i år. Det er ike så rart. Den ble lansert i 2010, men fikk en vellykket facelift i fjor. Interiøret er nøkternt men blant markedets mest funksjonelle. Alt utstyr er tilgjengelig men svir i lommeboka. Noe man bør krysse av for er knallbra LED-frontlykter som gir deg fjernlys hele tiden uten å blende de foran deg. X3 er en stor firkantet boks, noe som gir stor plass både i bagasjerommet og i baksetene.
Du kan velge toliter på 163 eller 190 hk sammen med en silkemyk 8-trinns automat og markedets mest seriøse firehjulstrekksystem. De koster respektive 572.200 og 586.100 kroner.

BMW Active Tourer

BMW 2-SERIE ACTIVE TOURER : Den mest komplette MPV for øyeblikket. Foto: BMW Vis mer

BMW har aldri vært i MPV-segmentet før, men når de entrer markedet, lager de en fulltreffer fra første stund. De kjente BMW-kvalitetene er intakt. Du savner ingenting i forhorhold til de større modellene. Til og me en 8,8” skjerm er på plass. Med tverrstilt motor og akselavstand på 2,67 meter får man mye plass. 468 liters bagasjerom, skyvebare bakseter som gir fantastisk plass, nedfellbart forsete med mulighet til last på 240 cm, oppbevaringsrom med multifunksjonsskuff i baksetet. Den praktiske pakka med X-Drive og 8-trinns automat er tilgjengelig med 225i bensin på231 hk og 220d på 163 og 190 hk for 432.000 respektive 445.900 kr.

Volvo XC60

Volvo XC60: Komfortabel og luksuriøs. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Den ble lansert i 2008 men fikk en ørliten facelift i 2013. Da ble den forbedret på en flere punkter. XC60 kar kanskje markedets beste seter, er komfortabelt satt opp og var blant det sikreste man kunne kjøpe da den var ny. Den er oppgradert med alle sikkerhetssystemer og har fantastiske lys dersom du bestiller de mest avanserte. Også hos Volvo må du opp noen utstyrsgrader for å få kombinasjonen. Da får du Summum utgave med 2,4 liters femmer, 6-trinns automat og Haldex firehjulsdrift for 647900. Legger du på 20 000 får du Summum med R-Design.