DÅRLIG PÅ DEKK-SKIFT? Mange trenger bilberging på grunn av flatt dekk. Foto: Colourbox.com
DÅRLIG PÅ DEKK-SKIFT? Mange trenger bilberging på grunn av flatt dekk. Foto: Colourbox.comVis mer

Derfor trenger vi veihjelp

Motorfeil og flatt batteri årsaken til flest bilberginger.

Er du redd for havari når du er ute og kjører?

Med utgangspunkt i statistikk for siste halvår, virker sannsynligheten for å måtte be om veihjelp til vinteren relativt stor.

I perioden januar til juni i år utførte NAF og Falck henholdsvis 78.000 og 75.000 bilberginger hver. Og det er de samme feilene som går igjen.

Mange får motortrøbbel

Motorfeil er den desidert viktigste årsaken til at Falcks kunder trengte veihjelp i denne perioden. Motortrøbbel var årsaken til hver fjerde av selskapets bilberginger.

Også blant NAFs medlemmer var motorfeil årsaken til hver femte utrykning, og skyldtes også hele 17,5 prosent av alle Vikings utrykninger i 2010.

Flatt batteri eller elektrisk feil er en annen viktig årsak til at norske bilister trenger veihjelp. Hos NAF var dette hovedårsaken til deres utrykninger i årets første halvår, mens flatt batteri kom på en fjerdeplass over biltrøbbel hos Falck sammen med elektriske feil på 11. plass.

Andre typiske årsaker til biltrøbbel er startvansker og punkteringer, som også kommer høyt opp på statistikken hos de to aktørene.

En særdeles kald vinter gir også sitt utslag på statistikkene, og NAF hadde spesielt mange utrykninger i desember, januar og februar. Tall fra Viking for 2010 viser og at vinteren er travel, 32 prosent av alle bergingsoppdrag i fjor var i vintersesongen. I disse månedene var startvansker/flatt batteri, motorstopp og utforkjøring langt mer utbredt enn ellers i året.

Les også: De fleste trenger hjelp mandag morgen

Kulda har skylda

Hadde flere bileiere forberedt seg bedre på fjorårets kalde vinter, kunne antakelig mange utrykninger vært unngått. Riktig motorolje, frostvæske og fulladet batteri kan nemlig gjøre susen for å unngå unødvendige havari.

Vi har fått følgende tips fra kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF:

  • Lad batteriet. Batteriet på 6-7 år gamle biler vil på grunn av alderen slite når kulda setter inn. Det kan lønne seg å lade batteriet før vinteren, enten ved å kjøpe en lader selv eller å lade på bensinstasjon eller verksted.
  • Skift motorolje. Gammel motorolje er tykk og gir mer motstand, som tømmer batteriet unødvendig for strøm. Dessuten starter motoren lettere i kulda med ny motorolje, og den gir mindre slitasje på motoren.
  • Ha god nok frostvæske. Med riktig frostvæske kan du unngå at motorblokken eller radiatoren sprekker. Du kan måle hvor mange minusgrader kjølevannet tåler på bensinstasjoner eller verksted.
  • Smør silikon på listene.Ved å smøre listene med en silikonstift, unngår du dører som fryser igjen. Ikke bruk silikonpray, da det er lett at den også sprayes på billakken.


  • Les også: Slik bør du kjøre med nybilen