<B>KJØRER I BLINDE MED LYSENE PÅ:</B> Mange kjører rundt med tåkelysene påskrudd, uten å være klar over det. Andre gjør det derimot med viten og vilje.
KJØRER I BLINDE MED LYSENE PÅ: Mange kjører rundt med tåkelysene påskrudd, uten å være klar over det. Andre gjør det derimot med viten og vilje.Vis mer

Derfor skal du ikke bruke tåkelys og nærlys

Gir dårligere sikt, og er ikke tillatt.

Noen kjører rundt med tåkelysene skrudd på uten å være klar over det, mens andre velger å ha dem på fordi de mener det ser bra ut.

Er du blant de sistnevnte, kan det derimot koste deg noen tusenlapper.

– For feilaktig bruk av lys kan det gis et forenklet forelegg pålydende 2.000 kroner. Hvis denne kombinasjonen av lys er en bevisst handling, er det normalt at det utstedes forenklet forelegg, sier Ole Høiby, politioverbetjent i Utrykningspolitiet til DinSide.no.

>> Se kroneksempelet på hvordan man ikke laster en tilhenger

Gir dårligere sikt

Det er nemlig ikke tillatt å kjøre både med nærlys og tåkelys, og i motsetning til det enkelte tror gir kombinasjonen av de to lysene dårligere sikt.

– Tåkelys lyser opp veien cirka 20 meter foran bilen, mens nærlys rekker fra mellom 50 til 100 meter foran bilen. Bruker man de to sammen, vil kurvetåkelysene ta det meste av effekten fra nærlysene og redusere sikten fremover, understreker Høiby.

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, legger til at dette kan skape flere farlige situasjoner, ikke minst ved kjøring i mørket.

– Noen forstår ikke faren ved å kjøre med kombinasjonen nærlys og tåkelys etter at det er mørkt. Denne kombinasjonen er farlig da lysstyrken blir sterk rett foran bilen, men føreren mister de 40 til 60 meterne som nærlyset gir, og som er spesielt viktig for å se de myke trafikantene, sier Engebretsen til DinSide.

Les også: Sjekk hva som er riktig lysbruk på bilen

Bruk av tåkelys skyldes uvitenhet

Hvorfor folk kjører med både nærlys og tåkelys kan ifølge UP ha vidt forskjellige årsaker.

– Noen gir blaffen, mens andre tror at man får bedre lyseffekt av å sette på de lysene man har i bilen. Enkelte ungdomsmiljøer syns det er tøft å kjøre med denne kombinasjonen og gjør det av den grunn, forteller Høiby.

I tillegg tror han uvitenhet omkring bruken av tåkelys er utbredt.

– I forbindelse med kontroller opplever man forskjellige forklaringer, men flertallet av unnskyldninger er uvitenhet om bruk av lys. Slett ikke alle vet hva slags bruk lysene er tiltenkt, og vi har også opplevd at noen ikke vet hvor bryteren til tåkelysene er, sier Høiby.

Han legger til at det er viktig for dem å informere om riktig lysbruk i kontrollsammenheng, og at dette ofte kan gi bedre effekt enn en bot.

Også NAF tror det er mange som rett og slett ikke kjenner sin egen bil godt nok, og dermed ikke vet ikke hva enkelte brytere er til, og hva lysende lamper på dashbordet betyr – inkludert kontrollampen for tåkelys.

Les også: Ny bil? Det er ikke sikkert politiet skal bøtelegge deg

Andre lystabber

Det er ikke bare unødig bruk av tåkelys som kan gi deg et forenklet forelegg. Kjører du rundt med feil på et lys, eller du mangler ett av kjørelysene fordi pæren har gått, kan også dette bøtelegges med 2.000 kroner.

Kjører du med for dårlig sikt kan også det koste deg dyrt.

Skulle du bli bøtelagt er det greit å være klar over at det er Statens innkrevingssentral som krever inn denne typen forenklede forelegg. Gjennom deres nye nettjeneste kan du selv velge hvor raskt du vil betale boten. Ønsker du å dele opp betalingen, kan du ikke bruke fakturaen du fikk fra politiet i nettjenesten. Du må da vente på en egen faktura fra Statens innkrevingssentral.

Les også: Flere bøter kan gi "rabatt"