<b>PASS PÅ:</b> Sjekk bremseklossenes tilstand jevnlig, så slipper du at de svikter når du trenger dem. Foto: NTB SCANPIX
PASS PÅ: Sjekk bremseklossenes tilstand jevnlig, så slipper du at de svikter når du trenger dem. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Derfor kan elbilenes bremser svikte

Ruster fortere, men hvordan du kjører kan ha noe av skylda.

Målet med å kjøre elbil er gjerne å kunne kjøre energibesparende. Dette fører ofte til at den typiske elbilisten holder god avstand til bilen foran for så å bremse på motor.

- Det er det som er målet med å kjøre elbil, at man ikke forurenser mer enn nødvendig, sier markedssjef Hans Erik Lian i Relekta i en pressemelding.

- Samtidig fører den defensive kjørestilen til at særlig bremsene blir brukt for lite og for forsiktig.

LES OGSÅ: Tesla i bremsetest

Bevisst kjøremetode

Det er først og fremst to grunner til at bremsene blir mindre brukt på elbiler. For det første har de en langt kraftigere motorbrems når du går av gasspedalen. Det alene gjør at man slipper å bruke bremsepedalen så mye.

Også når du bremser moderat, benyttes motorbrems i stedet for ordinære bremser for å senke farten. Begge deler for gjenvinne bremseenergien som oppstår. I begge tilfeller fungerer elmotoren som en dynamo.

Alle biler har en risiko for å ruste opp, men bremsenes vei til rusten viser seg nå å være kortere for elbiler.

- Elbiler kjøres som regel på en jevnere og mer energibesparende måte, hvor man rett og slett bremser mindre og ikke så kraftig, sier teknisk leder ved Birger N. Haugs bilverksted i Bærum.

Han ser nå at det er flere og flere elbiler som kommer inn for en overhaling av bremsene.

- Kundene klager over at bremsene ikke tar skikkelig. Ved å demontere bremsene, rengjøre og slipe flatene blir vi raskt kvitt rusten, forteller han videre.

Hans Erik Lian i Relekta oppfordrer bilistene til å ta en bråstopp i ny og ne, bare man sørger for at det ikke er noen biler rett bak.

Tar du noen litt hardere bremsekurver i ny og ne, sørger du for at bremsene fortsetter å være bevegelige, og at klossene ikke blir lagringsplass for skitt og møkk.

LES OGSÅ: Slik gjør du bilen vinterklar

Smørefett kan være redningen

Ved å bruke bremsecaliperfett kan du forebygge rust og ødeleggelse av bremsene dine, men pass på at smørefettet har god festeevne og har toleranse for høye temperaturer.

Er du derimot sløv på dette punktet kan det raskt bli dyrt, fortsetter Lian.

- Bremser som er ødelagt av rust må i verste fall byttes. Dette kan koste opptil 8.000 kroner å få byttet.

LES OGSÅ: Slik pakker du bilen om vinteren