SER STØRRE UT: Vi kjenner ikke hjuldimensjonene, men de er nok temmelig små. Denne bilen er nemlig under fire meter lang - som en VW Polo. Men Nissan presenterer sin nye modell Datsun Go + som en familiefrakter med et interiør som en "koselig salong" og plass til hele familien på tur. Det skal sies at kommunikasjonen i denne omgang henvender seg til et publikum som er mindre godt vant enn de fleste europeere - selv om denne bilen også kommer til Europa etter hvert. Foto: Nissan
SER STØRRE UT: Vi kjenner ikke hjuldimensjonene, men de er nok temmelig små. Denne bilen er nemlig under fire meter lang - som en VW Polo. Men Nissan presenterer sin nye modell Datsun Go + som en familiefrakter med et interiør som en "koselig salong" og plass til hele familien på tur. Det skal sies at kommunikasjonen i denne omgang henvender seg til et publikum som er mindre godt vant enn de fleste europeere - selv om denne bilen også kommer til Europa etter hvert. Foto: NissanVis mer

Derfor imponerer Datsun Go +

Underlig fremtoning, tenkte vi da vi så bildene. Men det er mer ved Datsun Go + enn utseendet.

Vi vil ikke kalle denne bilen vakker, selv om noen kanskje kan finne den sjarmerende. Men den er uansett ganske spesiell, og ikke bare fordi det er modell nummer to av det nye, gamle merket Datsun.

Datsun gjenoppstår

Syvseter

Vanligvis forbinder vi syvseter-konseptet med biler som er godt over fire og en halv meter lange. Men her har Nissan greid å pakke det inn i et karosseri på størrelse med en småbil som VW Polo eller Ford Fiesta. Datsun Go + er nemlig under fire meter lang - det nøyaktige lengdemålet som oppgis er 399,5 centimeter. Akselavstanden er ikke mer enn 245 centimeter (En VW Golf har eksempelvis 262). Andre vitale mål er bredden på 164 centimeter og høyden på 149 - sistnevnte har naturligvis bidratt til bedre plassutnyttelse.

Norges-attraktiv igjen: Ny Nissan X-Trail vist i Frankfurt

Video:


En tredje rad

Allikevel er det altså gjort plass til tre seterader i denne bilen, men vi er temmelig sikre på at de ikke skal være storvokste, de som skal få plass på siste rad. Da er det nok heller ikke plass til særlig bagasje inne i kupéen. For øvrig er Datsun-spesifikasjonene ærlige nok: Bilen beskrives som en "5 + 2"-seter.

Men, à propos spesifikasjoner - så mye av denslags har vi ellers ikke tilgang til i skrivende stund. Motoren er en 1,2-liter får vi vite, men ytelsene er foreløpig ukjente.

Se nye Nissan Terrano

Her presenteres Datsun Go + av Renault-Nissan-alliansens toppsjef, Carlos Ghosn. Foto: Nissan
GO +: Utrolig nok har denne bilen, som er under fire meter lang - som en VW Polo, tre seterader! Foto: NISSAN
Slik presenteres bilen i den engelske informasjonen: "The Datsun GO+ is a 5+2 MPV developed as a move-able cozy family lounge able to accommodate all family members in one car for the journey". Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
SER STØRRE UT: Vi kjenner ikke hjuldimensjonene, men de er nok temmelig små. Denne bilen er nemlig under fire meter lang - som en VW Polo. Men Nissan presenterer sin nye modell Datsun Go + som en familiefrakter med et interiør som en "koselig salong" og plass til hele familien på tur. Det skal sies at kommunikasjonen i denne omgang henvender seg til et publikum som er mindre godt vant enn de fleste europeere - selv om denne bilen også kommer til Europa etter hvert. Foto: Nissan
The Datsun GO+ is a 5+2 MPV developed as a move-able cozy family lounge able to accommodate all family members in one car for the journey. Foto: Nissan
Foto: Nissan


Starter i Indonesia

I denne omgang henvender Datsun seg til det Nissan kaller "markeder i utvikling" med disse bilene - Go + får première i Indonesia og det blir produksjon lokalt for hjemmemarkedet. Men det er meningen at den skal komme til i Europa også etter hvert - i det minste til Russland.

Prisen ligger i underkant av 50.000 kroner i Indonesia. For den som måtte få idéen å prøve å importere den til Norge - regn med rundt regnet 90.000 kroner i avgifter i tillegg.

Datsun er nå det tredje globale merket til den japanske produsenten, sammen med Infiniti og Nissan.