Sommeren lokker kanskje litt ekstra på gasspedalen? Foto: Colourbox.com
Sommeren lokker kanskje litt ekstra på gasspedalen? Foto: Colourbox.comVis mer

Derfor grisekjører vi

Norske bilister forteller sannheten i ny rapport.

Menn mellom 21 og 40 er de store fartsjegerne i trafikken. Denne ikke helt overraskende opplysningen kommer frem i Transportøkonomisk Institutts (TØI) nye rapport om norske bilisters adferd i trafikken. Idet vi går inn i den verste ulykkessesongen på årsbasis, sier også Statens Vegvesen at en av hovedårsakene til trafikkulykker er høy fart. 1 av 3 dødsulykker på veien skjer sommerstid, og i sommer kan det bety at 70 personer kommer til å miste livet på veiene her i landet.

Gode veier gir høyere fart

Dybdeanalyser av dødsulykker på norske veier fra 2005, utført av Statens Vegvesen, tyder på at for høy fart etter forholdene og etter skilting, er en av de viktigste medvirkende faktorene til ulykken. Dette i kontrast til en svensk undersøkelse utført av forsikringsselskapet Folksam, som sier at dårlige veier koster flere mennesker livet enn førere som gjør feil.

- Det er alltid menneskene som er årsak til ulykkene, men når man ser på hva som er årsak til den dødelige skaden, så er det veien som er årsak til de fleste, sa Helena Stigson ved Folksam til DinSide tidligere i sommer.

Dødelig fart

En av teoriene rundt årsakene til ulykken i Eiksundtunnelen, der fem personer mistet livet natt til mandag, er høy fart.

Lederen i Vegdirektoratets trafikksikkerhetsavdeling, Finn-Harald Amundsen, sier til Dagsavisen at visse tunneler brukes som rene fartsprøver.

- Folk tror de kan kjøre så fort de bare klarer i disse tunnelene, sier han.

Trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF sier at holdninger, evne til konsekvenstenkning, planlegging, impulskontroll også virker inn, slik at det blir for enkelt å skylde på «gode eller dårlige veier» som forklaring til ulykker.

- De som vil kjøre fort, vil gjøre det uansett, sier Moe i følge NTB.

Dette utstyret kan gjøre oss tryggere på veien

Hvorfor bryter vi fartsgrensene?

På spørsmål om hvorfor vi kjører for fort er dette de viktigste svarene i TØIs undersøkelse:

  • Andre kjører like fort
  • Veiene innbyr til å kjøre fort
  • Føret tillater å kjøre fort
  • Dårlig tid
  • Føles unaturlig å kjøre sakte
De fleste tror at hyppigere fartskontroller vil bidra til at de holder fartsgrensene oftere. Høyere bøter er det svært få som mener vil gjøre dem mer lovlydige i trafikken.

Åtti for lavt

Halvparten av de spurte i undersøkelsen mener at 80 km/t er for lav fartsgrense utenfor tettbygd strøk. En stor andel av de spurte mennene sier at de velger å kjøre fortere enn 80 fordi det føles behagelig.

Åpne landskap sikrest for bilistene

  • Menn mellom 21 og 40 er den gruppen som oppgir å kjøre oftest over fartsgrensen, spesielt på veier med 80-sone.
  • Menn mellom 18 og 24 oppgir å oftest bryte fartsgrensene i 30-sonen.
  • De som kjører langt bryter oftere fartsgrensene enn de som kjører kort. Mannlige sjåfører kjører lengre enn kvinnelige.
  • De som mener at andre bilister ofte bryter fartsgrensene, gjør det også oftere selv.
  • Det er en svak tendens til at de som bor i byer og i sentrale strøk oftere bryter fartsgrensene enn de som bor mer landlig til.

Her er de sikreste bilene