KRASJTESTER: Gjennom blant annet egne krasjtester har Folksam funnet ut hva som øker alvorlighetsgraden i forbindelse med elgulykker. Foto: Folksam
KRASJTESTER: Gjennom blant annet egne krasjtester har Folksam funnet ut hva som øker alvorlighetsgraden i forbindelse med elgulykker. Foto: FolksamVis mer

Derfor går det galt når vi krasjer med elg

Disse faktorene gjør øker ulykkene mer alvorlige.

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har sett nærmere på hva som er med på å bestemme kollisjonens utfall når bilister krasjer med elg.

I tillegg til høy fart er det spesielt en faktor ved bilen som kan være avgjørende.

Se også: Så raskt kommer elgen ut i veien

Liten avstand gir størst risiko

Folksam har gjennomført studier av samtlige svenske ulykker med elg som ble rapportert inn til selskapet i perioden 1995 til 2010, Trafikverkets dypstudier av dødsulykker i perioden 2005 til 2010 og har dessuten utført egne kollisjonstester med en elg-dukke i 70 kilometer i timen med ulike biltyper og modeller.

Resultatet av studiene legger Folksam frem i en fersk rapport. De fleste ulykkene der sjåføren er blitt hardt skadet eller har omkommet, skjer på veger med hastighetsgrense på 80 kilometer i timen. Dessuten er det gjengs at taket rives opp og at elgen trenger inn i kupeen.

En av hovedkonklusjonene til Folksam er at avstanden mellom bilistenes hoder og biltakets fremkant påvirker ulykkens alvorlighetsgrad.

Rapporten viser at de som har kjørt i biler med en avstand mellom hodet og takets fremkant kortere enn 360 mm, hadde 45 prosent høyere andel invalidiserende skader.

Dessuten var det 50 prosent større risiko for skader på hode, nakke og ansikt enn i biler med større avstand enn dette.

Les også: Noen ganger har sjåføren selv skylda

Store biler de tryggeste

Folksam-rapporten konkluderer også mindre overraskende med at det er større risiko for alvorlige skader i en liten bil sammenlignet med store personbiler. Andelen personskader var nemlig 14 prosent høyere i små biler sammenlignet med store, viser rapporten fra det svenske forsikringsselskapet.

Dette gjelder også invalidiserende skader på hode, nakke og ansikt.

Derimot kunne Folksam ikke konkludere med at SUV-er er tryggere enn andre store biler. Dette fordi antallet ulykker der en SUV var involvert var for lite til å trekke noen konklusjon.

Folksam kunne heller ikke påvise en statistisk forskjell mellom biler med godt testresultat i Euro NCAP versus biler med et dårlig resultat i de europeiske krasjtestene.

Derimot er det forskjell på svenskproduserte biler og andre modeller av tilsvarende størrelse. Det var noe lavere risiko for personskader som gav helseplager i Volvo og Saab. Folksam mener dette tyder på at disse produsentene har forbedret sin takkonstruksjon, noe som reduserer risikoen for deformasjon.

Les også: Vil ha elg på pensum

Autobrems og bedre takstruktur

Skal man klare å gjøre risikoen for alvorlige skader mindre i forbindelse med elgulykker, mener Folksam det er to viktige ting bilprodusentene må satse på.

  • For det første mener de at bilprodusentene må utvikle et system, der en sensor på bilen fanger opp elgens bevegelse og gjør at bilen bremser automatisk hvis sjåføren ikke reagerer selv.
  • I tillegg påpeker de at bilens takstruktur må forbedres for å beskytte bilistene, ettersom elgen i nesten alle tilfeller kommer inn gjennom bilen når ulykken skjer.
Les også: Volvo utvikler systemer for å hindre viltpåkjørsler

Slik så Folksams Volvo ut etter endte krasjtester. Foto: Folksam Vis mer